Controle

Maxdahlia
Topic Starter

Controle

#1 , 09 sep 2008 11:25

Ik heb de volgende situatie voor.

Ik stempel en mijn vrouw werkt.

Nu heeft mijn vrouw een bijberoep gestart om een zaak op te bouwen zodat ik van de werkloosheid zou afgeraken.

Uiteraard help ik haar er soms bij ik maak op de dag dat ik help een vakje zwart op mijn stempel kaart.

Wij zijn gehuwd met een huwelijkscontract scheiding van goederen.

Nu heb ik wat problemen met de belastingen en kan deze niet betalen zoals het hoort.

Nu ben ik bij de belastingen geweest (De ontvanger) om een afbetaling te kunnen regelen .

Ik krijg echter te horen dat hij geen regeling wil en dat hij aan de RVA of sociale inspectie ik weet het echter niet heeft doorgegeven dat ik zogenaamd werk en toch een uitkering trek .

Ik heb hem gevraagd waarom hij dit doet en hij zegt gewoon recht in mijn gezicht omdat ik u op geen enkele andere manier kan pakken hij zegt ook het werk dat jij doet kan je vrouw niet doen .

Nu zit het zo dat er met het bijberoep maar iets van +- 250 euro word verdient.

Ik zit nu in zak en as want wat nu ik durf dus niets meer doen en mijn vrouw ook niet moeten wij dan stoppen met het bijberoep of moet ik vragen aan RVA VDAB om mijn uitkering stop te zetten .

Wij hebben nog drie kinderen 14 - 12 - 2 jaar gaan wij dan uiteindelijk aan het ocmw belanden is dat dan de bedoeling dit kan toch niet of wel? :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#2 , 09 sep 2008 16:36

Voor een deskundig advies kun je je vraag misschien beter voorleggen aan Belcome Legal: http://www.belcomelegal.com/

Maxdahlia
Topic Starter

#3 , 09 sep 2008 19:30

verwijderd
Laatst gewijzigd door Maxdahlia op 27 sep 2008 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker34

#4 , 09 sep 2008 22:03

Maxdahlia,

af en toe mag je hulp bieden in de zaak, op voorwaarde dat op voorhand het vakje op je controlekaart zwart maakt. Voor die dag kan je dan wel geen uitkering meer krijgen. Je moet zelfs geen aangifte doen. Zo kan je bv. zonder probleem gedurende een paar dagen per maand je vrouw helpen met bijv. administratie. In geval van twijfel contacteert je best de plaatselijke RVA.

Vroeger moest elke werkloze die met een zelfstandige samenwoonde dit uitdrukkelijk aangeven bij de RVA. Wie dat vergat, liep het risico zijn uitkeringen van jaren geleden te moeten terugbetalen. Maar die verplichting tot aangifte is al enkele jaren afgeschaft. Nu moet er alleen nog een aangifte gebeuren (formulier C1A) wanneer de (volledig of tijdelijk) werkloze de zelfstandige waarmee hij samenwoont ook effectief helpt.
Ik krijg echter te horen dat hij geen regeling wil en dat hij aan de RVA of sociale inspectie ik weet het echter niet heeft doorgegeven dat ik zogenaamd werk en toch een uitkering trek .
Als je vrouw fiscaal een deel van haar inkomen aan jou toekent (zgn. medehelpende echtgenote), dan wordt verondersteld dat jij ook effectief prestaties levert. Dit is dus niet te combineren met stempelgeld. Dus opletten.

Maxdahlia
Topic Starter

#5 , 10 sep 2008 16:08

verwijderd
Laatst gewijzigd door Maxdahlia op 27 sep 2008 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Belgie zo groot als een erwt maar zuigt de erwt uit tot er enkel nog een velletje overblijft.
O ZIELIG BELGIE

Rebel-with-a-cause

#6 , 10 sep 2008 17:11

Beste Maxdahlia, één keer jouw bericht plaatsen is voldoende.

citroentje

#7 , 10 sep 2008 23:35

Maxdahlia,

Het gaat hier om 6500 euro waar mijn ex-vrouw reeds 1100 euro heeft op betaalt en ik iets van een 1000 euro dan slaat hij mijn zoon zijn jonge occasiewagen ook nog eens aan hij is net 18 jaar geworden en heeft daar voor geleend hé (10000euro).

:
Indien die jongen een bewijs kan tonen dat hij die auto gekocht heeft kunnen de belastingen niets doen aan de auto,heb ook zoiets aan de hand gehad en de auto heeft mooi op zijn plaats blijven staan.Zou zeggen dat die zoon de nodige papieren kopieer en die bezorgt aan de ontvanger eens zien wat hij dan zegt.

paling

#8 , 11 sep 2008 05:54

Voila ik heb ondertussen op aanraden van mijn advokaat en boekhouder mijn werkloosheidsuitkering stop gezet .
is niet erg verstandig !!!
doe een vrijwillige verzaking ? dan behoud je jouw rechten .

Maxdahlia
Topic Starter

#9 , 11 sep 2008 15:21

Voila ik heb ondertussen op aanraden van mijn advokaat en boekhouder mijn werkloosheidsuitkering stop gezet .
is niet erg verstandig !!!
doe een vrijwillige verzaking ? dan behoud je jouw rechten .
Ik heb het zo geschreven :

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze verklaar ik u vanaf 08 september ’08 geen werkloosheidsuitkeringen meer te willen ontvangen of van de diensten van HVW - RVA of VDAB gebruik te willen maken.

En vraag hierbij dan ook om de uitschrijving .

Met de meeste hoogachting,

Is dit goed zo ?
Belgie zo groot als een erwt maar zuigt de erwt uit tot er enkel nog een velletje overblijft.
O ZIELIG BELGIE

Maxdahlia
Topic Starter

#10 , 11 sep 2008 15:24

Maxdahlia,

Het gaat hier om 6500 euro waar mijn ex-vrouw reeds 1100 euro heeft op betaalt en ik iets van een 1000 euro dan slaat hij mijn zoon zijn jonge occasiewagen ook nog eens aan hij is net 18 jaar geworden en heeft daar voor geleend hé (10000euro).

:
Indien die jongen een bewijs kan tonen dat hij die auto gekocht heeft kunnen de belastingen niets doen aan de auto,heb ook zoiets aan de hand gehad en de auto heeft mooi op zijn plaats blijven staan.Zou zeggen dat die zoon de nodige papieren kopieer en die bezorgt aan de ontvanger eens zien wat hij dan zegt.
Tja het probleem zit hem hierin dat mijn zoon de wagen heeft gekocht maar dat de nummerplaten op naam van zijn moeder staan en ook de verzekering omdat hij zijn rijbewijs nog niet had en hij met deze auto zou oefenen met zijn moeder die er dan ook ondertussen gebruik van maakt.
O ZIELIG BELGIE

citroentje

#11 , 12 sep 2008 00:22

Het wil niet zeggen omdat je vrouw de nrplaten heeft dat ze eigenaar is van de wagen,de faktuur van de auto kan aantonen wie de eigenaar is.

Zo een zeven jaar geleden had ik ook zoiets ik kon me belasting niet betalen en ze hadden gezien dat ik een auto had dus kreeg ik van hun een brief indien ik niet betaalde dat ze beslag zouden leggen op de auto,ik verschoot wat de auto was van mijn ouders ik had die alleen verzekert en ingeschreven maar was niet de eigenaar heb hun dat ook laten weten zij vroegen wel bewijzen nu dat was er wat die auto was nieuw gekocht maar stond niet op mijn naam.
Moet zeggen ik was pas werkloos geworden en tegen dat je dan de eerste keer iets krijg zit er tijd tussen nu het bedrag was dan nog geen 800 euro.Maar gezien ze eerst geen afbetaling wilde hebben ze dan toch maar goedgekeurd dat ik die in stukjes betaalde denk dat ze dachten beter zo dan niets krijgen.

paling

#12 , 12 sep 2008 05:21

Is dit goed zo ? [/b]
nee , u moet een vrijwillige verzaking vragen , hiervoor moet je een document invullen . en dan moet je telkens binnen de 3 jaar 1 dag stempelen en terug een vrijwillige verzaking doen .

het grote verschil tussen hetgeen gij nu doet en een vrijwillige verzaking is . dat vanaf je terug gaat stempelen je terug dezelfde rechten hebt van toen je de vrijwillige verzaking vroeg . in uw geval trek je niks en begin je terug van nul .

Maxdahlia
Topic Starter

#13 , 12 sep 2008 07:33

Is dit goed zo ? [/b]
nee , u moet een vrijwillige verzaking vragen , hiervoor moet je een document invullen . en dan moet je telkens binnen de 3 jaar 1 dag stempelen en terug een vrijwillige verzaking doen .

het grote verschil tussen hetgeen gij nu doet en een vrijwillige verzaking is . dat vanaf je terug gaat stempelen je terug dezelfde rechten hebt van toen je de vrijwillige verzaking vroeg . in uw geval trek je niks en begin je terug van nul .
Kan ik dat dan nog doen nu want ik heb die brief reeds verstuurd?
O ZIELIG BELGIE

Terug naar “Werkloosheid”