leefloon tijdelijk stopgezet

Johan1971
Topic Starter

leefloon tijdelijk stopgezet

#1 , 28 nov 2014 04:24

Hallo,

mag & kan het OCMW het leefloon tijdelijk stopzetten omwille van een mislukt sollicitatiegesprek?

Dit was op vraag van het OCMW zelf die dit geregeld had. Er waren nog 5 kandidaten.
Het OCMW en een 'Klusjesman' hadden een overeenkomst en ik moest mij aanbieden omdat ik al heel lang van het leefloon geniet.
Toen ik vroeg hoeveel ik zou verdienen veranderde het gesprek van toon. Er werd mij duidelijk gemaakt dat ik blij mocht zijn dat ik zou mogen werken.
En toen was het gesprek afgelopen. Dit was einde mei 2014.
Pas eind Augustus stel ik vast dat er al 2 maand geen storting van het leefloon was. Toen ik informeerde was het een nieuwe assistente die me zei dat er een 'niet afgehaalde aangetekende zending' al sinds begin juni voor mij daar lag en ondertussen kreeg ik te horen dat het leefloon was stopgezet en ik pas na 3 maand,dus oktober,terug een leefloon kon aanvragen. Ik begeef mij naar het OCMW-kantoor eind september om een aanvraag in te dienen om vanaf oktober terug een leefloon te krijgen. Dat ging nog niet en ze ging de volgende dag mij bellen om mij een nieuwe afspraak te geven. Na 1 week bel ik zelf en dan heb ik weer een nieuwe assistente die halftijds werkt. Die geeft pas 10 dagen later een afspraak en uiteindelijk krijg ik pas vanaf november leefloon. DWZ 4 maand of 3200 euro minder.
Kan dit zomaar? Ze kennen mij al heel lang,kom uit schuldbemiddeling,ben schuldenvrij nu,ik woon in een sta-caravan,naast mijn bouwvallig huis,en had die centen nodig om tegen deze winter een nieuw dak te hebben. Ik had ervoor gespaard en had 10000 euro maar dat is nu heel wat minder en zodoende..........
Is er iemand die mij hiermee kan helpen aub?

Johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Siegfried

#2 , 28 nov 2014 05:28

Ja, dat kunnen ze. Meestal krijgen ze ook gelijk voor de arbeidsrechtbank.

Vb
http://www.politics.be/nieuws/5449/" onclick="window.open(this.href);return false;
"De meeste redenen voor een weigering zijn het niet kunnen aantonen dat er armoede is, een gebrek aan werkbereidheid en geen bewijzen van structurele schulden."

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 nov 2014 09:26

Hallo,

mag & kan het OCMW het leefloon tijdelijk stopzetten omwille van een mislukt sollicitatiegesprek?

Dit was op vraag van het OCMW zelf die dit geregeld had. Er waren nog 5 kandidaten.
Het OCMW en een 'Klusjesman' hadden een overeenkomst en ik moest mij aanbieden omdat ik al heel lang van het leefloon geniet.
Toen ik vroeg hoeveel ik zou verdienen veranderde het gesprek van toon. Er werd mij duidelijk gemaakt dat ik blij mocht zijn dat ik zou mogen werken.
En toen was het gesprek afgelopen. Dit was einde mei 2014.
u hebt het recht te vragen hoeveel u zou verdienen. U kan echter niet weigeren indien het een laag loon zou betreffen, gezien u elk geschikt werk dient te aanvaarden. Een reactie "oh, maar zoveel", kan dus als een gebrek aan motivatie beschouwd worden.
Pas eind Augustus stel ik vast dat er al 2 maand geen storting van het leefloon was.
men zal zich afvragen waarom iemand die slechts een beperkt inkomen heeft, het niet opmerkt dat er al 2 maand geen storting van het leefloon is.
Kan dit zomaar?
indien u geen officiele aanvraag indiende voor november, kan dit effectief. Men is zelfs niet verplicht om je dat toe te kennen vanaf november indien je niet werkbereid geacht wordt.

Reclame

ongelukbelaagd

#4 , 28 nov 2014 12:27

Stel:
ik heb elke maand mijn loon en ik beslis dat geld te investeren in mijn dak. Ik ga naar het OCMW vraag een leefloon aan.
Welk antwoord ga ik krijgen?

Leefloon is om van te leven. Niet om uw dak te laten herstellen.
En u heeft geld waarvan u kunt leven. Waarom dan een leefloon vragen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2014 12:56

Pas eind Augustus stel ik vast dat er al 2 maand geen storting van het leefloon was.
Blijkbaar heb je genoeg geld om van te leven, zeker als je het leefloon maar na 2 maanden begint te missen.

Gebruiker21

#6 , 28 nov 2014 14:02

Leefloon is ongeveer 800 € als ik het goed begrijp. Je hebt van dat leefoon 10.000 € bijeen gespaard? Dan heb je meer dan een jaar uw VOLLEDIGE leefloon opzij kunnen leggen? Je hebt daarbij ook nog eens een eigen (zij het dan bouwvallig) huis.

Sorry, maar een leefloon is voor mensen die NIETS anders hebben om van te leven. Als jij je huis verkoopt, al is het maar tegen de waarde van de grond, moet je toch wel aan 70.000 € of 80.000 € moeten geraken? Zeker als je daar ook die 10.000 € voor je dak bijtelt. Zelfs als je nu nog maandelijks €1000 voor de lening van je huis afbetaalt (wat ik me niet kan voorstellen, met enkel een leefloon en geen schulden) en €600 huur voor een woning, en dan nog €600 om van te eten en te leven, dan kan je met dat bedrag drie jaar (DRIE JAAR!!!) verder!

Begrijp je nu zelf niet dat het OCMW op zijn minst even wil onderzoeken of je echt recht hebt op een leefloon?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton

#7 , 28 nov 2014 14:17

Toch even verduidelijken. Men kan leefloon krijgen als men geen inkomen heeft of rechten op een andere uitkering kan voorleggen. Iemand die wat kapitaal bezit , kan toch leefloon krijgen. Er wordt enkel een intrest als 'inkomen' meegeteld. Daar wordt dan ook rekening mee gehouden als er een LL wordt uitgekeerd. Voorbeeld : iemand die een erfenis ontvangt, zal enkel een vermindering van leefloon opgelegd krijgen à rato van een intrest op dat bedrag. Dat is een 'inkomen'. Die erfenis zal wel aangesproken worden als er schuilden zijn, zoals via een collectieve schuldenregeling.
Deze discussie of ja dan neen een leefloon, is dezelfde die gevoerd werd in verband met stopzetting van werkloosheidsuitkeringen. Moet iemand die 5 huizen verhuurt - en daar bijna geen belastingen op betaalt - ook nog een vergoeding ontvangen voor - al dan niet vrijwillig- werkloos zijn. Iemand die een 'inkomen' heeft uit verhuringen zal dus nooit een leefloon ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21

#8 , 28 nov 2014 15:26

Men kan leefloon krijgen als men geen inkomen heeft of rechten op een andere uitkering kan voorleggen.
Het OCMW zal dus idd zijn vragen hebben of iemand die 2 maand zonder leefloon kan overbruggen (en daarbij massa's sparen voor de renovatie van zijn dak), echt geen ander inkomen heeft. En terecht, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton

#9 , 28 nov 2014 18:27

OCMW mag id vragen naar andere inkomsten maar heeft geen uitstaans met tegoeden die iemand heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rene

#10 , 28 nov 2014 19:16

Ik dacht dat je altijd beroep kon aantekenen tegen een beslissing van het OCMW. Maar of dat veel uithaalt.
Waarom kreeg je geen AS thuis gestuurd?

ongelukbelaagd

#11 , 01 dec 2014 12:45

OCMW mag id vragen naar andere inkomsten maar heeft geen uitstaans met tegoeden die iemand heeft.
Daar mag dan wel eens verandering in komen.
Ik zou graag hebben dat mijn sociale bijdragen toekomen aan hen die het nodig hebben.

Vandaar dat er zoveel armen zijn die in de kou blijven staan....
TS heeft een stacaravan om in te wonen. Hij kan zijn huis en/of grond verkopen.

Chaccamacca

#12 , 01 dec 2014 12:57

En heb je je aangemeld met die klusjesman en wat is er daarbij gebeurd?

Terug naar “Werkloosheid”