Werkloos... wat nu ?

Tim VdK
Topic Starter

Werkloos... wat nu ?

#1 , 11 nov 2005 17:15

Even mijn situatie schetsen:

Ik ben 6 maanden geleden beginnen werken in een firma met een bedienden-contract van bepaalde duur. De overeenkomst tussen mezelf en mijn baas werd niet verlengd en ik sta nu dus op straat...

Ik ben 22 jaar en vraag me af wat wat ik nu moet doen daar dit de eerste keer (hopelijk de laatste keer :? ) is dat ik "werkloos" ben.

Kunnen jullie me eventueel helpen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2005 04:26

Welkom Tim !

Ontslag is niet alleen een stresserende en frustrerende situatie op zichzelf, je wordt van de ene dag op de andere ook nog eens geconfronteerd met een hoop administratieve rompslomp.

Een korte samenvatting van wat je ZEKER moet doen:

1. Zo snel mogelijk een afspraak maken met je uitkeringsinstelling (lees: vakbond) !
Doel is om alle nodige papieren in orde te maken en om (indien je daar recht op hebt) stempelkaart te overhandigen zodoende dat je uitkeringen kan innen.

2. Binnen de 8 dagen na je eerste werkloosheidsdag (= de dag dat je officieel ingeschreven bent als werkloze bij je uitbetalingsinstelling) moet je contact opnemen met de VDAB(Vlaamse Dienst voor ArbeidsBemiddeling).
De VDAB is de overheidsinstelling die je zal begeleiden in je zoektocht naar een nieuwe job of opleiding.

3. Actief naar werk zoeken.
De voorwaarden om recht op een werkloosheidsuitkering te hebben zijn (onder andere): (1) onvrijwillig werkloos zijn en (2) beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Dat laatste impliceert dat u actief naar werk moet zoeken en moet meewerken met de VDAB.
Inschrijven bij meerdere interim-kantoren of selectie bureaus is ??n van de vele mogelijkheden. Spontaan solliciteren bij werkgevers kan natuurlijk ook.
Het is belangrijk dat u bewijzen bijhoudt die aantonen dat u actief naar werk zoekt. Het zit namelijk zo dat de RVA(Rijksdienst voor ArbeidsVoorziening) uw uitkering kan schorsen wanneer u niet aan de eerder genoemde voorwaarden voldoet.

4. Maandelijks naar de stempelcontrole.
Op de 3de en de 26ste dag van de maand moet u zich met uw blauwe (stempel)controle-kaart aanmelden in de stempelcontrole in uw gemeente. Houd deze kaart steeds bij u en zorg dat ze correct afgestempeld wordt.

Veel succes bij je zoektocht naar werk !

djanodive

#3 , 13 apr 2008 16:03

Ondertussen is de stempelcontrole weggevallen...

Maar het belangrijkste is dat je u binnen de 7 dagen na je ontslag inschrijft bij de vdab. Vanaf dan kan je eventueel stempelgeld ontvangen.

Maar je zit vermoedleijk nog met een wachtperiode. Eens navragen vij de rva.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”