#5 , 13 apr 2008 16:01
Ik ga volledig akkoord met bovenstaande zin. Doe dit nooit, oko niet voor jouw kinderen.
Ik ken iemand die een mooie goedbetaalde job had, nog een spaarkantoor uitbaatte, had een klein villa (nieuwbouw), kortom, niets om zich zorgen over te maken.
De zoon wou een zaak starten en hij heeft zich borg gesteld voor hypotheek en zo, de zoon heeft het allemaal vernueukt en nu kan die man met brugpensioen, maar kan niet omdat hij nog die schulden van zijn zoon moet afbetalen. Villa is ondertussen verkocht, enzovoorts...
Ik wil trouwens nog zeggen dat de meeste banken je geen hypothecaire lening geven als je werkloos bent of je via de interim werkt.
Wat wel kan, is langsgaan bij een "socaail woonkrediet". Dit zijn kredietmaatschappijen die leningen geven aan goede voorwaarden en dit ongeacht het inkomen. Ik bedoel daarmee dat je werkloos mag zijn, via de interim werken, ... Ze kijken dan heoveel je verdient of op hoeveel dop je recht hebt en ze keuren dan jouw lening goed in hun raad van bestuur. Let wel, ze doen dit niet allemaal met werklozen. Ik heb destijds contact opgenomen met 2 dergelijke kantoren. de ene beloofde dat het in orde zou komen, maar trok de dag erna zijn staart in, de andere heeft een aantal keren de lening goedgekeurd om een woning in openbare verkoop te kopen. Het is er uteindelijk niet van gekomen en ik heb toen via de gewone bank kunnen lenen en dat leningsbedrag lag opmerkelijk hoger.
Dus bij de sociale woonkredieten ga je als werkloze of interimmer minder kunnen lenen dan bij een gewone bank, maar je dan dan toch tenminste iets lenen en misschien net voldoende om de woning vna je dromen (droompje) te kopen.
Ik heb het trouwens anders opgelost. Ik had een tijdelijke job, maar op mjin loonfiche stond dat het om een vaste betrekking ging. Ik had 3 loonfiches en heb die binnengedragen en klaar was kees.
Dus je kan ook kijken dat je ergens een vaste job te pakken krijgt totdat je uw lening hebt endaarna kan je evnetueel terug met de interim werken of tijdelijke jobs doen, of naar het buitenland gaan, ...zolang je lening maar betaald blijft elke maand.