Overnachten bij werkloze

g1955
Topic Starter

Overnachten bij werkloze

#1 , 16 mei 2014 10:42

Mijn vriendin is werkloos en alleenstaand.
Ik heb ergens gelezen dat ik bij haar mag overnachten het weekend.Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 16 mei 2014 14:23

waarom zou dat niet mogen? Een werkloze kan en mag gelijk iedereen gasten otnvangen. en daar heeft zelfs niemand zaken mee. Het is een andere zaak als jullie overwegen om op vaste basis bij haar te verblijven. dan woont u daar;

g1955
Topic Starter

#3 , 16 mei 2014 16:24

Ondertussen naar het syndicaat gebeld en daar zeggen ze dat het niet mag.Als de rva controle doet kan je geschorst worden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2014 18:16

?????
Regels van huiszoeking niet voor 5 uur en niet na 21uur.

En ik snap nog altijd niet waarom u niet bij uw vriendin mag blijven slapen.
Het is zoals eylis schrijft.
Zo nogal een zeer grote inbreuk op de privacy zijn.

eylis

#5 , 17 mei 2014 08:44

en dan probeer ik nog even in de filosofie van de syndicalist mee te gaan: hoe denkt hij dat de RVa wettelijk kan controleren of je een gast hebt die bij je blijft slapen? Als er een controleur aan je deur belt met de mededeling, ik kom in je slaapkamer kijken, moet je die kerel niet eens binnenlaten. Het is de politie niet héé...
Maar er is wel verschil tussen: een gast die bij jou logeert en iemand die op je adres gedomicilieerd is. Dàn wordt de werkloosheidsuitkering uiteraard aangepast. en wat ook niet mag: is dat iemand bij jou komt wonen (dus al zijn spullen naar jou verhuist) en zijn/haar domiciliering laat staan op een ander fictief adres. Dàt mag niet. Maar je mag gerust een logéé hebben die een tijdje bij joiu verblijft. Laat ons weten wat die syndicalist daarop zegt hoor. De kerel wordt betaald (met jouw vakbondsbijdrage) om goede info te geven....

dobbel

#6 , 19 mei 2014 16:15

ik zou toch oppassen hoe ze dit bekijken. als het meermaals voorvalt en het is te kijken aan het verbruik van water/elektriciteit en dergelijke. als het eens sporadisch gebeurd of 1 keer in de week zal er geen probleem zijn.

Het ligt natuurlijk een beetje in de grijze zone. ik versta wel waarom dat ze zeggen dat het niet mag. als ze het anders zeggen en rva beslist er toch over dat jullie samenwonen heeft hij ook verkeerd info gegeven

Franciscus

#7 , 19 mei 2014 19:14

En hoe gaat RVA toelating krijgen om deze gegevens op te vragen?????

tira00

#8 , 20 mei 2014 09:33

Zelfs als ze elke nacht blijven slapen is nog geen bewijs van samenwonen.
Laatst gewijzigd door tira00 op 20 mei 2014 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#9 , 20 mei 2014 09:56

uw auto best niet steeds voor haar deur parkeren....

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 mei 2014 22:03

werkloze moet deze gegevens zelf verstrekken bij een gezinscontrole-toestand. Weigeren om deze gegevens te verstrekken wordt door de rechter aanvaardt om iemand zijn gezinssituatie te veranderen.

Franciscus

#11 , 21 mei 2014 23:25

Uiteraard als daar zijn belangen zijn maar gewoon blijven slapen .....
Het is steeds een feitenkwestie en het feit dat er een 'gezin' gevormd wordt is doorslaggevend.
RVA zal trouwens ook politie contacteren en dan heeft men wel een duidelijk bewijs.

jefke007

#12 , 31 mei 2014 11:25

Blijkaar kan rva sinds kort aan deze gegevens. Men kan zich de vraag stellen of ze wel op een wettelijk manier aan die gegevens raken ( electriciteit en gas )

http://www.zita.be/nieuws/binnenland/33 ... essen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#13 , 31 mei 2014 12:46

Voor het vaststellen van fraude door een overheidsinstantie, waar het controlerend personeel bij wet over politionele bevoegdheid binnen het kader van de controleactiviteit van het organisme, is er geen inbreuk op de privacy als het achterhalen van offiële adressen van centraal belang is voor de aard van de uitkering die men geniet.

Tenzij men natuurlijk tot de betrapten behoort, dan is blijkbaar elk excuus goed genoeg. Wie zijn gat verbrand, etc etc...

Rene

#14 , 01 jun 2014 10:39

verbruik van water/elektriciteit ??

Wie gaat bepalen hoeveel elektriciteit 1 persoon verbruikt? En hoeveel water?
Dat is voor iedereen anders en dus niet te bepalen. Er bestaan wel gemiddelden.

Wel is het anders als de cijfers enorm verschillen met het doel. Vb een appartement waar een wietplantage is van gemaakt. Dan is het verbruikt 100 (1000?) x zo groot dat dat het wel moet opvallen.

Maar of ik me nu elke dag een bad neem en een ander persoon elke dag een douche? Wie gaat daar verschil in zien om te zeggen er 2 personen wonen?

tira00

#15 , 01 jun 2014 11:59

Dus als ik als stempelaar een kolenkachel laat branden in de winter, putwater gebruik en zo weinig mogelijk elektriciteit verbruik, omdat het allemaal zo ellendig duur wordt voor een alleenstaande, dan word ik verdacht?

Terug naar “Werkloosheid”