Tijdelijke werkloosheid zelfstandige

anjake
Topic Starter

Tijdelijke werkloosheid zelfstandige

#1 , 08 feb 2008 00:20

Ik heb een kledingzaak met een huurkontrakt. De eigenaar van het gebouw waar mijn winkel zich in bevindt, heeft besloten om binnenkort het pand af te breken en opnieuw op te zetten (wegens ouderdom vh gebouw).
Dit kan dus wel enige tijd aanslepen en ik zal hierdoor onbepaalde tijd mijn zaak moeten sluiten (6m tot een jaar ongev.)
Wat gebeurt er dan?
Moet ik mijn zelfstandige statuut tijdelijk opzeggen?
Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering?
Kan ik tijdens die periode gaan werken onder een bediendenkontrakt?

Dit baart me echt zorgen en slapeloze nachten.
Hopelijk kan er iemand me helpen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 feb 2008 12:48

“Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :...3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1724.Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.”(B.W.).

‘wegens ouderdom vh gebouw’ houdt niet noodzakelijk in dat de ‘herstellingen...niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld‘.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”