aanvraag van 33 % arbiedsongeschiktheid

goudbloem
Topic Starter

aanvraag van 33 % arbiedsongeschiktheid

#1 , 17 nov 2013 17:48

Graag wil een advies voor mijn situatie. In maart 2013 werd ik ontslagen , ben ik 54 jaar, werkte als schoonmakster. Heb ik allang rugproblemen. Nu volg ik outplacement. Op advies van consultant ging ik vragen 33 procent arbeidsongeschiktheid bij RVA. RVA heeft een antwoord gegeven dat gezien feit dat ik volgende maand 55 jaar word zal mijn werkloosuitkering niet verminderd naar het forfaitaire bedrag . Bijgevolg is mijn aanvrag geklasserd. Gezien feit dat ik laaggeschoolde kan ik alleen fisieke arbeid verrichten. Maar kom ik alweer terug dat ik zware rugproblemen heb. Bij vakbond werd gezegd dat wordt niet meer 33 % gegeven , deze regel afgeschaft. Maar vrijstelling van RVA heb ik niet. Wat staat me te wachten?
Mvg Goudbloem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2013 07:51

Op zich moet je van die 33% niks aantrekken, je zal daar idd geen concreet voordeel uit halen.

Jij moet net zoals elke andere werkloze naar elk werk zoeken. Maar net zoals alle andere werkloze kan je werk weigeren waarvoor je qua opleiding of fysiek niet geschikt bent. Als men dus (fictief) je voorstelt om in de bouw te werken, kan je dit weigeren. Maar daarvoor moet je wel zeker zijn dat je het werk niet aankan.

Bvb werk weigeren in een kinderopvang omdat je denkt dat je kinderen zal moeten optillen, kan niet tot je zeker bent dat dit effectief tot je taken behoort. het zou bvb kunnen zijn dat men je enkel nodig had om eten klaar te maken en de combinatie zitten/staan (groenten snijden/groenten klaarmaken) mss nog wél doenbaar was. Denk je dat je een job niet aankan, vraag dan gedetailleerd naar wat je moet doen vooraleer je weigert.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”