Toelaatbaarheid eerste werkloosheidsvergoeding

moekske
Topic Starter

Toelaatbaarheid eerste werkloosheidsvergoeding

#1 , 27 sep 2012 20:57

Beste iedereen,

Wij zitten hier thuis met tegenstrijdige berichten en we komen er niet meer aan uit.

Even de situatie schetsen:

Mijn echtgenoot is in mei 2011 gestart via interim bij een logistiek bedrijf. In oktober datzelfde jaar kreeg hij en vast contract bij dezelfde onderneming. Jammer genoeg ging zijn gezondheid enorm achteruit en in december 2011 moet hij verplicht in de ziektewet wegens zware rugklachten. In januari 2012 werd hij geopereerd aan vernauwingen in zijn rug wat een revalidatie van minstens 6 maanden met zich mee zou brengen en waarvan de neurochirurg vertelde dat hij nadien zijn huidige baan niet meer kon uitvoeren. Na 7 maanden ziektewet keerde hij terug naar zijn werk waar hij met een brief van de neuroloog en huisarts aangaf dat hij aangepast werk moest krijgen. Echter konden ze hem dat niet bieden in dit bedrijf, dus werd hij ontslagen wegens medische redenen. Er zat dus niets anders op dan een werkloosheidsuitkering aan te vragen. Hij zou vanaf 17/08/2012 dus volledig werkloos zijn.
Nu kregen we een brief van de RVA waarin stond :" Uw recht werd vastgesteld rekening houdend met uw gezinssituatie als "samenwonende" (B). Vanaf 17/08/2012 bedraagt het dagbedrag van uw uitkering € 34,67 (tweede vergoedingsperiode inclusief ancienniteitstoeslag"

Wij begrijpen dus niet waarom hij gelijk op een tweede vergoedingsperiode wordt gezet???

Even het verleden schetsen:

*mijn echtgenoot heeft een werkverleden van meer dan 20 jaar
*voor 10 mei heeft hij regelmatig via interims gewerkt met tussentijdse periodes van werkloosheidsuitkeringen.

De vakbond zegt dat, om recht te hebben opnieuw in de eerste vergoedingsperiode terecht te komen, men minsten 312 gewerkte dagen moet kunnen bewijzen in de laatste 15 maanden. Aangezien hij langere tijd wegens ziekte op ziekenkas is gevallen kan hij die niet bewijzen en heeft hij er geen recht op.
Maar...
Zijn ziektedagen tijdens een volledige arbeidsovereenkomst niet gelijkgesteld aangezien je ook sociale bijdrage betaald??

De ene site op internet geeft aan dat hij wel recht heeft op de eerste vergoedingsperiode bij anderen kan ik enkel vinden waar je aan moet voldoen als je de eerste maal uitkeringen aanvraagt.

Is er iemand die hier een sluitend antwoord op kan geven en zo ja, waar we dat even kunnen raadplegen op het internet want we hebben al veel rondgekeken maar nergens het antwoord op onze vraag gevonden.

Alvast bedankt,
Kristel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 sep 2012 21:37

bij ziekte tijdens arbeidsovereenkomst betaal je geen sociale bijdrage (toch niet vanaf het moment dat je op de mutualiteit zit).

U kan eventueel nog navraag doen bij de RVA (het zou me betwijfelen dat u van de RVA de brief krijgt, waarschijnlijk bedoelt u uw vakbond of uw mutualiteit)

moekske
Topic Starter

#3 , 27 sep 2012 21:47

Dank je JPV en idd, mijn fout: was van de vakbond.
Maar.....

Ik heb 18 jaar in Nederland gewoond. Toen ik België kwam wonen (en ik wil er even bijzeggen dat mijn deeltijds werk in NL niet meegerekend werd doordat het te lang geleden was ---> thuis gebleven voor de kinderen) ben ik na een x-aantal maanden werkloos geworden. Mijn ziektedage via de mutualiteit werden toen wel gelijkgesteld. Ik snap het verschil dus niet

Reclame

JPV

#4 , 27 sep 2012 23:02

je mag de ene gelijkgesteld niet vergelijken met de andere :-). Je hebt gelijkgesteld om de referentieperiode te doen verlengen, je kan gelijkstellingen hebben van ziekte TIJDENS arbeidsovereenkomst of NA een arbeidsovereenkomst.

Het is moeilijk om vanop afstand, met héél weinig informatie, je dossier concreet te bekijken.

j.demoor

#5 , 29 sep 2012 09:15

“Art.110..§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘Uw recht werd vastgesteld rekening houdend met uw gezinssituatie als "samenwonende"’

Die kwalificatie is juist indien ook u over beroepsinkomens,of over vervangingsinkomens beschikt.

“Art.114...§ 2. De werknemer is gerechtigd op het uitkeringsbedrag voorzien voor de eerste fase van de tweede vergoedingsperiode gedurende twee maanden. In afwijking van het eerste lid is de werknemer voor een onbepaalde duur gerechtigd op het uitkeringsbedrag voorzien voor de eerste fase van de tweede vergoedingsperiode indien hij voor het einde van deze eerste fase :...3° hetzij de maand bereikt van zijn 55e verjaardag.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Wellicht is dit laatste uw geval.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Werkloosheid”