33% arbeidsongeschiktheid of 66% invaliditeit?

raadzoekende
Topic Starter

33% arbeidsongeschiktheid of 66% invaliditeit?

#1 , 20 dec 2011 13:21

Beste

Ik heb een arbeidsongeschiktheid van 33% en ontvang een werkloosheidsuitkering.
Tijdens een oproeping van de VDAB heb ik mijn situatie uitgelegd (Spondylitis en Fibromyalgie).
Conclusie was dat ik bij hen niet toeleidbaar ben naar werk toe.En misschien best op ziekenkas ga of 66% invaliditeit aanvraag. GTB was ook geen optie. Daar ben ik vroeger al in begeleiding geweest.
Kan ik de arbeidsongeschiktheid van 33% behouden en géén 66% invaliditeit aanvragen? En zijn er dan consequenties voor RVA, VDAB,...?
Ik doe nog wat vrijwilligerswerk en hoop toch in de toekomst terug aan het werk, al is het deeltijds, te kunnen.
Alvast bedankt voor eventueel advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 20 dec 2011 21:32

je kan de arbeidsongeschiktheid proberen te behouden, maar hou er rekening mee dat je werkloosheidsuitkeringen in de toekomst sterk naar beneden zou gaan door de nieuwe maatregelen van de regering, zelfs met de 33%.

j.demoor

#3 , 22 dec 2011 09:15

“Art.60.Om uitkeringen te genieten moet de werknemer arbeidsgeschikt zijn in de zin van de wetgeving op de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering.Art.61.§ 1. Kan geen uitkeringen genieten de werknemer die een uitkering ontvangt ingevolge een Belgische ziekte- of invaliditeitsverzekering...Art.62.§ 1. Kan geen uitkeringen genieten de werknemer die, op advies van de voor het werkloosheidsbureau aangewezen geneesheer...door de directeur wordt beschouwd als ongeschikt tot werken in de zin van de wetgeving op de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Sam8074

#4 , 31 dec 2011 11:10

Beste

Ik heb een arbeidsongeschiktheid van 33% en ontvang een werkloosheidsuitkering.
Tijdens een oproeping van de VDAB heb ik mijn situatie uitgelegd (Spondylitis en Fibromyalgie).
Conclusie was dat ik bij hen niet toeleidbaar ben naar werk toe.En misschien best op ziekenkas ga of 66% invaliditeit aanvraag. GTB was ook geen optie. Daar ben ik vroeger al in begeleiding geweest.
Kan ik de arbeidsongeschiktheid van 33% behouden en géén 66% invaliditeit aanvragen? En zijn er dan consequenties voor RVA, VDAB,...?
Ik doe nog wat vrijwilligerswerk en hoop toch in de toekomst terug aan het werk, al is het deeltijds, te kunnen.
Alvast bedankt voor eventueel advies.
Als u op ziekenkas gaat, verliest u inderdaad uw werkloosheidsuitkering. Het kan zijn dat de invaliditeit minder is qua uitkering, maar dit kan eventueel aangevuld worden met een tegemoetkoming hulp aan derden. Werkloosheid en invaliditeit zijn beiden 'vervangingsuitkeringen' dus niet combineerbaar. Mocht u terug aan de slag willen kan dat met invaliditeit, u kiest dan voor het stelsel 'progressieve tewerkstelling', maar ik heb zelf de ervaring dat veel arbeidsgeneesheren hier nog niet goed raad mee weten. Met de nieuwe regering wordt dit stelsel wel geëvalueerd.

Het is ook mogelijk een erkenning FOD-handicap aan te vragen en die te combineren met werkloosheid. Al moet ik er wel bij zeggen dat een werkloosheidsuitkering (meer dan een jaar gewerkt in principe) niet ten voordele zal zijn in de procedure. Ze zullen u daar waarschijnlijk de raad geven een aanvraag invaliditeit aan te vragen.

prado

#5 , 31 dec 2011 14:16

Bij mij is jaren geleden ook fibromyalgie vastgesteld.Heb ook 33% toegewezen gekregen.Met de mededeling "dat ik nooit 66% kon krijgen,zolang dat mijn bloed in orde was."Daar de ziekte nog niet erkend (was)is.

delady

#6 , 17 feb 2012 11:45

ik heb al jaren fibromyalgie en cvs, ben al 2x niet toeleidbaar door vdab bevonden, 2x opgeroepen door rva ivm zoekgedrag positief bevonden omwille van deze problemen, maar heb het probleem dat rva-dr niet gelooft in fibro en "cvs, is die nieuwe ziekte die de dokters hebben uitgevonden"
moet telkens bij dezelfde terug gaan
en ben reeds 5x afgewezen voor 33%
wat gebeurt er met mijn stempelgeld?schoolverlater
op ziekenkas gooien ze je telkens vanaf dat je maar eens mindervalide mmoet laten verklaren maar dit had ik niet toen ik van school kwam en bij FOD aanvragen hoef ik ook niet te doen, lees genoeg hierover bij lotgenoten
ik ben dus "geparkeerd" maar weet totaal niet of ik stempelgeld verlies of niet
ps, niet dat ik me wil verantwoorden als langdurig werkzoekende maar je hebt niet of weinig sociaal leven als fibro/cvs patient, ziekenhuisoperatie mondt steevast terug in heropname wegens hevige pijnen, carnaval vieren met kinderen wordt dagenlang afgestraft met hevige pijnen...

JPV

#7 , 17 feb 2012 13:12

Volgens wat ik weet, kan je bij een geneeskundig onderzoek steeds kiezen uit een lijst van enkele dokters. Bij weigering van de erkenning van 33% kan je steeds naar de rechtbank gaan en een gratis (via de vakbond) procedure via de arbeidsrechtbank voeren.

delady

#8 , 18 feb 2012 00:28

dank je voor het antwoorden

mij hebben ze op rva gezegd dat je altijd dat ik niet naar een andere arts mag gaan maar moet bij de eerste blijven anders was ik al lang bij die weg hoor

constant knieontstekingen?mevrouw, als u vermagert is dit weg...

elk huisje heeft zijn kruisje...

fibromyalgie? zit allemaal tussen de oren, als ge een klik maakt in uw hoofd, hebt ge dat niet meer, ik heb geen fibropatienten in mijn praktijk5god beware me als ze bij die terechtkomen)...

cvs, das die nieuwe ziekte die die dokters in leuven hebben uitgevonden!

artrose? mevrouw, iedereen heeft wel verslijt...

ik vertelde na de 5de aanvraag dat ik een operatie had ondergaan, vroeg niet eens welke, kon evengoed een rugoperatie geweest zijn..maar hij keek naar bovenste van welke dr"s en zei telkens heb ik agezien...
na de 4de aanvraag ben ik in beroep gegaan, voor een gerechtsarts gekomen, het eerste verslag van die was zeer positief voor mij maar toen schreef die een tweede verslag, weet niet meer als dat was als die pipo in tegenberoep is gegaan, vermoed erna
gerechtsarts zei wel tegen me om naar een erkend centrum te gaan om dit te bevestigen, ben toen naar leuven gegaan waar ik papieren kreegn waar op stond dat ik cvs en fibromyalgie had en andere zaken nog, waren meerdere blz

ben ook nog naar een medisch expert geweest om een verslag te laten opmaken, kostte me 150 euro maar doordat alles langzaam had gegaan, zat ik net tegen eindgrens , was bijna jaar om, toen hadden ze me op syndicaat gezegd om nieuwe aanvraag in te dienen met de papieren van leuven erbij want die van med expert had hij ook van tafel geveegd...

ja en dan lees je enkele uitspraken van die pipo

ik ben nadien in trajectbegeleiding geweest waar ik normaal 160 uur stage moest doen in een beschutte werkplaats, gewoon knopjes in een plastiekje drukken, de mensen en leiding waren er zeer vriendelijk, kreeg gemakkelijke stoel en moest 3x per week 4u doen, elke dag werd gevolgd door een recuperatiedag, het werden er net 2x 4u en toen zat mijn nek en schouders en bovenrug volledig vast door constant in zelfde houding te zitten, had nochtans er pauze, eindigde bij kiné en kon aangename modderbaden niet blijven ondergaan door weer een bepaalde houding te zitten, belastte ik mijn onderrug en eindigde weer met een hoop pijnstillers..

31 oktober geopereerd,1 november thuis, 2 november terug opgenomen wegens hevige pijnen ondanks 2 morfinepleisters en oxynorm(opium) wegens hevige pijnen aan onderrug en staartbeen...2 dagen gebleven voor ergste pijn, 7 november ambulance voor deur...

om verder te gaan na trajectbegeleiding, werd ik niet toeleidbaar verklaard, werd nadien opgeroepen door rva ivm zoekgedrag en verklaarden positief wegens mmpp(geloof dat dit zo heette, med dus)

nadien opnieuw niet toeleidbaar verklaar en opnieuw opgeroepen en weer positef wegens mmpp

mag ik u vragen of u ook kunt antwoorden op een vraag bij geloof personenrecht, andere want zitten met een gecompliceerde zaak, moet er nog bij schrijven van telefoon vandaag, wij zitten in een gevecht tegen overheidsinstanties om ons kind en zijn radeloos aan het worden...

delady

#9 , 08 mar 2012 23:13

weet iemand wat er met de "geparkeerden" gaat gebeuren bij de rva?

JPV

#10 , 09 mar 2012 21:20

rva heeft geen geparkeerden. Dat is enkel iets wat de VDAB doet.

delady

#11 , 11 mar 2012 15:55

ok, weet u dan wat er met de "geparkeerden" bij de vdab gaat gebeuren,aub

JPV

#12 , 11 mar 2012 19:19

Die staan officieel zelfs niet geparkeerd, dus is er zeker geen beslissing wat ermee gedaan wordt. De geparkeerden (of niet-toeleidbaren, zoals ze officieel genoemd worden) worden voorlopig gerust gelaten, maar een definitieve beslissing is er niet.

Terug naar “Werkloosheid”