als je in de praktijk samenwoont, lijkt het me logisch dat je samen beslissingen neemt over beide hun inkomen. Ondertussen kan je een nieuwe huurder zoeken voor je huidige huurhuis en dan heb je terug wat meer financien.Oké, stel men gezinstoestand verander naar samenwonend. Hoe moet ik dan rondkomen als ik geen inkomen heb? Daar houdt de RVA ook geen rekening mee. En ja ze zouden kunnen zeggen dat ik maar moet werken, maar aangezien de zwangerschap is het erg onwaarschijnlijk dat ik nu nog ergens aangenomen wordt en daarbij is er zelfs een periode waarin ik helemaal niet mag werken. Wie helpt me dan om voor men kindje te zorgen?
Worden er tijdens de periode dat je niet mag werken (bvb 1 week voor de datum en een week of 14 erna) geen rechten geopend op ziektevergoedingen (moederschapsuitkering)? Dus best eens contact opnemen met (de sociale dienst van) de mutualiteit.Oké, stel men gezinstoestand verander naar samenwonend. Hoe moet ik dan rondkomen als ik geen inkomen heb? Daar houdt de RVA ook geen rekening mee. En ja ze zouden kunnen zeggen dat ik maar moet werken, maar aangezien de zwangerschap is het erg onwaarschijnlijk dat ik nu nog ergens aangenomen wordt en daarbij is er zelfs een periode waarin ik helemaal niet mag werken. Wie helpt me dan om voor men kindje te zorgen?
Het gaat hier niet om een morele kwestie maar een financiële... je mag nog zo willen, soms moet je kunnen ook. of moet we ons plots beide armoede op de hals halen?Heeft de verwekker van het kind hier geen morele plichten? Kan hij tijdelijk niet voor u zorgen? Lijkt me maar normaal, maar ja, ik ben al een oldtimer...
Kan hier alleen maar op antwoorden dat in principe in elk OCMW elke MW zeer zelfstandig en individueel werkt. In een stad als Kortrijk zal de sociale dienst toch zeker uit een man of 15 bestaan. Als je vindt dat je onvoldoende werd behandeld zou ik aanraden contact op te nemen met de hoofd maatschappelijk werker of de voorzitter. Is trouwens een recht.Ik ben zelf niet zo'n fan van het ocmw te Kortrijk, heb destijds mijn vriend daarheen gestuurd om hem te helpen met de schulden, en het enige wat ze deden was hem van het kastje naar de muur sturen zonder zelf daadwerkelijk iets te doen. De laatste keer dat ie ging, wist zijn maatschappelijk werkster zelf niet eens dat hij een afspraak had.