Mijn situatie:
Ik heb zelf via de VDAB gevraagd voor een opfrissing van mijn kennis Frans. Daarop werd ik uitgenodigd voor een volledige 'assesment-en oriënteringsweek' in hun opleidingscentrum. Dit houdt in dat ik een volledige week testen moet afleggen om te zien waar ik mijn kennis nog kan bijschaven.
Die testweek is dinsdag begonnen. Ik was toen aanwezig voor de eerste dag. Gisteren en vandaag ben ik niet kunnen gaan, omdat ik aanwezig moest zijn voor een selectie van Selor (dat overigens al lang vast lag ter info).
Nu kreeg ik daarnet telefoon van een werkgever waar ik ook al voor gesolliciteerd had. Ik mag op 6 juni beginnen met een vast contract. Mijn contract teken ik de eerste dag van mijn tewerkstelling, op 6 juni dus.
Ik heb gebeld naar het opleidingscentrum met de melding dat ik werk heb gevonden en dat ik dus niet meer aan de rest van de testweek (morgen vrijdag, en maandag) wil deelnemen. Zij zeggen dat ik toch verplicht moet komen. Als ik naar het algemene contactpunt van de VDAB bel, zeggen zij dat ik niet moet gaan als ik een getekend arbeidscontract kan voorleggen. Dit kan ik uiteraard pas vanaf 6 juni, terwijl ik morgen en volgende week maandag dus nog een testdag heb bij de VDAB.
Mijn vraag: kan ik weigeren om te gaan? Ik zie het nut er niet van in, uiteindelijk ga ik toch geen opleiding volgen via de VDAB omdat ik werk heb. En hoe zit het met mijn uitkering? Ik veronderstel dat de VDAB mijn gegevens wel zal doorspelen aan de RVA. Kunnen zij voor de resterende dagen mijn uitkering nog intrekken of kunnen zij zelfs mijn volledige uitkering van de maand inhouden als straf?
Alvast bedankt, groetjes!