werkloos; vrijstelling??

anoukske
Topic Starter

werkloos; vrijstelling??

#1 , 07 nov 2010 20:44

mijn vriend heeft 18 jaar gewerkt, maar nu reeds bijna een jaar werkloos, hij heeft het een periode het niet meer zien zitten, en gaat van kwaad naar erger, zit dan nu ook nog eens met zijn hernia (heeft hij reeds van jaren terug)
het intreseert hem allemaal niet meer, ook niet om in orde te blijven met zijn papieren, wil niet meer naar dokter(voor te zeggen dat het hem niet gaat..), en vdab...
kan ik een vrijstelling vragen of bestaat er iets anders.... als hij maar in orde blijft voor zijn pensioen.... of kan ik hem ten laste nemen???
wat zijn onze opties tot het beter word??
dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
go1707

#2 , 07 nov 2010 23:31

ook bij de rva kun je loopbaanonderbreking of vrijstelling van controle vragen om gemotiveerde redenen. Een kennis van mij heeft zo vrijstelling verkregen omdat hij dagelijks voor zijn demente oma zorgde. In jullie geval gaat het misschien om een depressie, best huisarts raadplegen en eventueel zienkenbond.

JPV

#3 , 08 nov 2010 07:28

Er is een mogelijkheid om vrijstelling wegens familiale of sociale redenen aan te vragen (wat go1707 zegt), maar dat moet hij natuurlijk zelf doen. Een ziekte wordt echter niet aanvaard, dus je kan niet zeggen "depressie". Zorgen voor kinderen tot 12 jaar, voor ouderen, ... zijn wel aanvaardbare redenen.

Ik zou hem persoonlijk nog niet onder druk te zetten. Hij zal binnenkort wel waarschijnlijk opgeropen worden om te bewijzen dat hij werk zoekt. Op dat moment zou ik, als ik jou was, meegaan en met de persoon van de RVA de opties bespreken. Je zal dan wel enig bewijs van zijn problemen moeten hebben. Misschien ondertussen zélf enkele keren naar je dokter gaan om dit met hem te bespreken en hem dan later dit op papier laten bevestigen. Er kan, tijdens het gesprek van de RVA, eventueel ook nog een procedure 33% aangevraagd worden (33% arbeidsongeschikt: voor mensen die niet echt "ziek" zijn, maar wel fysieke/mentale problemen hebben (bvb die hernia). Op die manier riskeert je vriend weinig sancties.

Reclame

plentycoups

#4 , 19 jan 2011 14:38

ja, hij is opgeroepen geweest, en ik ben zelf naar rva geweest, want ik zie het niet zitten dat hij ging gaan, dus ben ik stiekem gegaan en gekeken wat de opties waren. hij gaat dus voorlopig onbezoldigd huisvader zijn....
wij wonen niet samen met samenlevingscontract, ik dacht dat wel te doen en hem bij mij op belastingbrief te nemen... maar die van rva zei beter eens ziekenkas bellen als ik hem bij mij op boekje zo kon nemen....
en dan kan hij nog altijd terug gaan werken(we willen eigenlijk toch een eigen zaak opstarten), en binnen 3 jaar 1 dag stempelen, dan kan hij in orde blijven.
wat zou het beste zijn, mss hem bij mij op belastingbrief, dan heb ik voordeel denk ik...?
mercikes

plentycoups

#5 , 19 jan 2011 14:53

ps; plentycoups, en anoukske zijn zelfde, ik en vriend hebben beide ander inlog, maar heb nu geantwoord met zijn account zie ik :)
en nog een vraagje, want ik heb het hier ergens gelezen maar vind het niet terug...
als we een bvba starten maar er gaat nog heel wat aan vooraf van werken, maar de bvba starten we maanden eerder, maar gaat pas verdienen (pand moet eerst verbouwd) na enkele maanden, en je stempelt, kreeg je dan geen vrijstelling van enkele maanden...?? vooral het geregel enz....

JPV

#6 , 19 jan 2011 21:00

ja, hij is opgeroepen geweest, en ik ben zelf naar rva geweest, want ik zie het niet zitten dat hij ging gaan, dus ben ik stiekem gegaan en gekeken wat de opties waren. hij gaat dus voorlopig onbezoldigd huisvader zijn....
wij wonen niet samen met samenlevingscontract, ik dacht dat wel te doen en hem bij mij op belastingbrief te nemen... maar die van rva zei beter eens ziekenkas bellen als ik hem bij mij op boekje zo kon nemen....
en dan kan hij nog altijd terug gaan werken(we willen eigenlijk toch een eigen zaak opstarten), en binnen 3 jaar 1 dag stempelen, dan kan hij in orde blijven.
wat zou het beste zijn, mss hem bij mij op belastingbrief, dan heb ik voordeel denk ik...?
mercikes
met samenlevingscontract zal de eerste gemeenschappelijke belastingsbrief pas voor het jaar 2012 (inkomsten 2013) zijn en zelfs dan eigenlijk nog eerst elk apart. Je zal idd een voordeel hebben als je wettelijk samenwoont met iemand met een laag (of géén) inkomen.

Bij de RVA kan je een vrijstelling krijgen, maar hou rekening dat je niet de vrijstelling mag cumuleren met effectief bezig zijn als zelfstandige (zelfs al verdien je nog niks!): http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werkneme ... InfoNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

plentycoups

#7 , 19 jan 2011 22:25

dus als ik het goed begrijp krijgt hij 6 maanden de tijd en stempelgeld, als hij een bvba gaat starten?? zolang de zaak niet open gaat natuurlijk....
het zit zo dat we het pand gaan aankopen (onder voorbehoud van lening), en dan gaan verbouwen (brandveilig maken).... dan zit ik alleen met de overbrugging tot ik weet dat we een lening krijgen....
alvaste hartelijk dank voor de zeeer goede informatie, want de wetten zijn nogal ingewikkeld... :(

JPV

#8 , 20 jan 2011 10:46

Zolang het over voorbereidende activiteiten gaat, is er geen probleem. Vraag desnoods aan de lokale RVA wat ze onder voorbereidende activiteiten verstaan.

plentycoups

#9 , 22 jan 2011 09:52

ik lees op internet dat formulier C45 D je onder de 30 jaar moet zijn?? (hij is 36)

JPV

#10 , 22 jan 2011 21:42

dat slaat enkel op de vestigingsuitkering

Terug naar “Werkloosheid”