Geschorst door rva! Dringend hulp nodig!!!

selinake
Topic Starter

Geschorst door rva! Dringend hulp nodig!!!

#1 , 07 jan 2011 15:26

Geachte,

Ik wordt wss geschort van de rva.
Ben vorig jaar in april bevallen van mijn dochtertje.
Maar ben nu terug zwanger(5 maanden) en nu krijg ik een brief van oproeping da ik moet komen bewijzen da ik actief op zoek ben naar werk.
Maar heb maar 4 bewijzen vanaf ik uit moederschapsrust ben gegaan tot nu.
Is dit voldoende???
Dan nog een vraagje wat als je geschorst wordt kan u partner u ten laste nemen zoda hij meer inkomsten heeft???

Hoop da hier iemand een antwoord op heeft.

Groetjes Selinake

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
killerboy

#2 , 09 jan 2011 01:27

Zo snel hoef je nog niet te panikeren. Als je een oproeping krijgt van RVA dan kijken ze naar het zoekgedrag ivm werk van het laatste jaar voor de oproeping. In jou geval zat hier dus ook nog eens moederschapsrust tussen. Als men dus vind dat die 4 bewijzen echt te weinig zijn krijg je enkel een sanctie opgelegd. dwz dat je bv in de periode van de volgende 3 maand na oproeping enkele opgelegde regels moet respecteren van hun. Bv min. 10 sollicitaties , of laten inschrijven in een aantal interimbureaus enz... Als je die regels volgt dan voldoe je aan hun voorwaarden en behoud je het recht op je uitkeringen. Alles hangt dus af van hun oordeel als zij vinden dat je na je moederschapsrust wel voldoende inspanningen geleverd hebt met die 4 bewijzen en gelet op je nieuwe zwangerschap kan het dus zijn dat ze je een positief oordeel geven.

selinake
Topic Starter

#3 , 10 jan 2011 09:36

Zo snel hoef je nog niet te panikeren. Als je een oproeping krijgt van RVA dan kijken ze naar het zoekgedrag ivm werk van het laatste jaar voor de oproeping. In jou geval zat hier dus ook nog eens moederschapsrust tussen. Als men dus vind dat die 4 bewijzen echt te weinig zijn krijg je enkel een sanctie opgelegd. dwz dat je bv in de periode van de volgende 3 maand na oproeping enkele opgelegde regels moet respecteren van hun. Bv min. 10 sollicitaties , of laten inschrijven in een aantal interimbureaus enz... Als je die regels volgt dan voldoe je aan hun voorwaarden en behoud je het recht op je uitkeringen. Alles hangt dus af van hun oordeel als zij vinden dat je na je moederschapsrust wel voldoende inspanningen geleverd hebt met die 4 bewijzen en gelet op je nieuwe zwangerschap kan het dus zijn dat ze je een positief oordeel geven.

Ah ok.
Want ja heb mij ook ingeschreven op regiojobs en kijk altijd op de site van de vdab.
En heb vorige week een mail gestuurd naar een schoonheidsschool om vanuit thuis uit een cursus te volgen.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 jan 2011 08:48

Schoonheidsschool telt niet mee, k zou dit zelfs niet vermelden. Is (méér dan waarschijnlijk) géén erkende opleiding, zeker al gezien het een thuisstudie zou zijn.

Men kijkt idd naar het laatste jaar voor de oproeping, MAAR men kan inactieve periodes overslaan. stel dat je bvb van 01/01/2008 tot 01/01/2010 werkloos was, van 01/01/2010 tot 01/07/2010 ziek (/zwangerschapsrust) en daarna terug werkloos, dan zal men de periode van 01/07/2009 tot 01/01/2011 bekijken (gezien men daarin 12 maanden heeft waarin je werkloos bent).

MAAR: uit wat je vertelt versta ik dat je naar "de procedure in het kader van de activering van het zoekgedrag" moet. Indien het je eerste keer is, moet je geen sanctie vrezen als je gaat: je kan hoogstens een contract krijgen waarin je belooft dat je een aantal stappen zal zetten in je zoektocht naar werk. Men zal, gezien je zwangerschap, die beloftes wel maar laten ingaan vanaf dat je zwangerschapsrust gedaan is.

Terug naar “Werkloosheid”