Terugvordering van uitkeringen

Amboseli
Topic Starter

Terugvordering van uitkeringen

#1 , 16 sep 2015 18:10

Mijn echtgenoot had op 27/1/2015 een arbeidswegongeval waarvoor hij vanaf de tweede maand dat hij thuis was uitkeringen ontvangen heeft (loon) van de verzekeringsmaatschappij. De werkgever heeft in die periode verkeerdelijk ook een stuk loon uitgekeerd.
Nu gaan ze dit verrekenen met zijn loon van september en oktober.
Kan dit wettelijk gezien zo maar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 sep 2015 18:48

Hebt u dan liever dat ze het bedrag onmiddellijk en in één keer terugeisen?

Sperwer87

#3 , 17 sep 2015 00:09

Tuurlijk kan dit. Je hebt immers geld gekregen waar je geen recht op had. Weest blij dat ze het spreiden over meerdere maanden. Voor hetzelfde geld verrekenen ze dit in 1 maand.

Reclame

JPV

#4 , 17 sep 2015 08:35

Dat kan idd. laat echter controleren of de ongevallenverzekering zijn loon correct berekend heeft. Dat laat soms nog te wensen over, waardoor mensen véél verlies doen (al gevallen meegemaakt waar het loon na controle verdubbeld werd, omdat overuren en dergelijke niet meegerekend werdenin het basisloon).

Amboseli
Topic Starter

#5 , 17 sep 2015 23:36

Tuurlijk kan dit. Je hebt immers geld gekregen waar je geen recht op had. Weest blij dat ze het spreiden over meerdere maanden. Voor hetzelfde geld verrekenen ze dit in 1 maand.
Wij waren van mening dat de verzekering een deel betaalt en de werkgever aanvult tot 100% (gewaarborgd loon). Blijkbaar zijn wij dan verkeerd geïnformeerd.

Amboseli
Topic Starter

#6 , 17 sep 2015 23:39

Dat kan idd. laat echter controleren of de ongevallenverzekering zijn loon correct berekend heeft. Dat laat soms nog te wensen over, waardoor mensen véél verlies doen (al gevallen meegemaakt waar het loon na controle verdubbeld werd, omdat overuren en dergelijke niet meegerekend werdenin het basisloon).
Ik heb uitleg gevraagd aan de personeelsdienst. Het is inderdaad niet de eerste keer dat de arbeidsongevallenverzekering niet correct uitbetaalt!

Amboseli
Topic Starter

#7 , 07 okt 2015 11:52

Even een update: het gedeelte loon dat teruggevorderd werd was onterecht (wat ik al van in het begin dacht). Meer nog, mijn man heeft zelfs nog een tegoed van ongeveer 1000 euro (bruto). De bediende van de loonadministratie op zijn werk had een fout gemaakt (was blijkbaar niet de eerste keer) ...

JPV

#8 , 07 okt 2015 17:49

Werkgever moet het loon na de eerste maand niet meer betalen. Er zal dus wss verkeerde informatie in jr eerste post staan, want de reacties die hier gegeven zijn, waren correct.

Amboseli
Topic Starter

#9 , 08 okt 2015 11:43

Toch niet JPV.
Mijn man heeft nog recht op allerlei toeslagen die niet worden betaald door de verzekering.
Dat is ook duidelijk geworden na de herberekening door de loondienst. Het 'verkeerdelijk stuk loon' dat uitgekeerd werd in maand 2 en 3 van zijn werkonbekwaamheid was dus wel degelijk terecht. Het was zelfs nog te weinig ...

JPV

#10 , 08 okt 2015 11:57

Dan mag je me die loonfiches eens inscannen. Het zou me héél sterk verbazen mocht dit effectief loon zijn.

Amboseli
Topic Starter

#11 , 08 okt 2015 18:07

En toch is het dat. Maakt verder ook niet uit. Hij krijgt waar hij recht op heeft en dat is het enige wat telt.

JPV

#12 , 08 okt 2015 20:42

het maakt wel uit aangezien je, mocht je loon ontvangen, de arbeidsongevallenverzekering hun vergoeding mag terugvragen voor die periode. Nu, je bent niet verplicht om me die documenten te bezorgen natuurlijk ;).

Amboseli
Topic Starter

#13 , 09 okt 2015 15:11

Dat was ik ook niet van plan. ;-)

Dit was niet mijn man zijn eerste arbeidswegongeval. Ook vorige keer (4 maanden werkonbekwaam) heeft de werkgever een gedeelte loon (of hoe zal ik het noemen) betaald. Daarom wist ik ook dat het deze keer niet klopte. Bij het vorige ongeval hadden we ook aangifte gedaan van werkonbekwaamheid bij het ziekenfonds en zij hebben toen ook uitbetaald. Ziekenkas + verzekering + werk ... we wisten ook wel dat dat van het goede teveel was. Het ziekenfonds heeft toen zijn bijdragen terecht teruggevorderd. Deze keer hebben we, door scha en schande wijzer geworden, de ziekenkas niet op de hoogte gebracht (arbeidsongevallenverzekeraar heeft het ongeval ook direct erkend).

Terug naar “Arbeidsongevallen”