ongeval tijdens werk als zelfstandige

Loulou2
Topic Starter

ongeval tijdens werk als zelfstandige

#1 , 15 jun 2015 20:59

Beste,
29 december had ik een ongeval tijdens mijn werk als zelfstandige thuisverpleegkundige. Ik ben gevallen op een domein en eigendom van een patiënt op het ijs, de patiënt woont in een vierkantshoeve samen met haar dochter en diens man en kinderen.
Ik liep een ingewikkelde schouderbreuk met luxatie op waarbij ik na 3 maanden nog moest geopereerd worden. Ondertussen ben ik al een half jaar werkonbekwaam en mag ik mijn beroep van de chirurg niet meer uitoefenen.
Deze patiënt woont er samen met haar dochter en diens man en kinderen. Zij waren getuigen van mijn val maar zeggen dat ik langs een andere ingang maar moest gegaan zijn. Ik nam al 5 jaar de deur die ik volgens hen binnen moest omdat dit de privé was van de patiënt die we moesten verzorgen. De andere deur was volledig achteraan en was de privé van de dochter. Aangezien zij in het midden van het domein met hun wagen geparkeerd stonden kon ik zowiezo niet verder rijden en parkeerde ik mijn wagen voor de hunne.
Ik was nog maar uitgestapt en gleed daarbij heel fel uit.
Na de val heb ik mijn arm zelf terug in de kom willen duwen met mijn andere hand en ben ik nog binnen gegaan en heb de patiënt met 1 arm verzorgd, daartussen ben ik 4x moeten gaan liggen omdat ik onwel werd en ging flauw vallen. ik strompelde en zag witte plekken voor mij en zag immense pijnen af. het kwam niet in me op om de dienst 112 te bellen. Aangezien ze mij geen enkele hulp boden en ik me daarbij niet goed voelde ben ik gewoon ietsje verder gereden tot de volgende patiënt en ben ik ingestort.
Daar zijn mijn ouders mij komen halen en is mijn vader met mijn auto naar huis gereden en zijn we onmiddellijk naar de spoed gereden.
Deze mensen beweren dat het niet hun schuld is dat ik ben gevallen omdat ik maar langs de kantjes moest gestapt hebben volgens hun omdat daar geen ijs was volgens hen. ik ben gevallen vlak voor de trap waar ik op moest die ook vol ijs lag en mijn auto stond er maar 1 meter van.Veel dichter kon ik niet staan en ik moest zowiezo de trap op om die patiënt te verzorgen.Natuurlijk is ijs snel gesmolten en kan ik dat niet meer bewijzen.
Wat kan ik nu verder doen want op dit ogenblik ziet het er naar uit dat ik de pineut ben die met blijvende letsels zit en daarbij mijn beroep niet meer kan uitoefenen?

Mvg
Saskia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2015 21:04

Heb je zelf als zelfstandige geen ongevallen verzekering ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Loulou2
Topic Starter

#3 , 15 jun 2015 21:05

Ja daar ben ik bij gegaan maar als de patiënt beweerd dat ze er niet tussen komen en zeggen dat ik andere ingang moest nemen doen ze er blijkbaar niet veel aan.

Reclame

j.demoor

#4 , 17 jun 2015 10:59

“Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.Art.1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

‘ik ben gevallen vlak voor de trap waar ik op moest die ook vol ijs lag’

Indien u verzekerd was op het ogenblik van het ongeval doe dan aangifte aan die ongevallenverzekeraar.
Het is aan u om in te roepen dat het ook vóór die trap vol ijs lag en dat uw patiënt u langs daar verwachten moest.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Loulou2
Topic Starter

#5 , 17 jun 2015 18:45

Dank u wel mijnheer Demoor voor u antwoord en moeite. En weet u of ik verplicht ben om een lager beroep te doen waarbij ik 500€ of meer minder heb dan normaal? Ik heb een gewaarborgd inkomen. Als ik verplicht ben om een beroep te kiezen die lichter is en die minder verdient dan moet ik mijn huis verkopen.

Terug naar “Arbeidsongevallen”