Beste forumleden,
- ik ben 58 en heb 38 jaren dienst in het kunstonderwijs als muziekleraar.
Een 10-tal jaren terug werd ik langzaamaan hardhorig, in die mate dat ik steeds maar moeilijker mijn job kon uitoefenen : ik hoor twee tonen tegelijk (diplacusie), heb een erge tinnitus (ruis en gepiep in één oor) en kan mijn leerlingen nauwelijks behoorlijk onderrichten. Mijn directeur en collega's stellen zich vragen over de kwaliteit van mijn lessen. Diverse therapieën hebben niks geholpen. Ik word nog altijd dover, aangezien ik ben blijven werken.
- op aanraden van een NKO-arts werd een beroepsziekte-dossier aangelegd. Ik werd door het fonds voor beroepsziekten na 12 (!) maanden te hebben gewacht (in opdracht van Medex) twee keer opgeroepen voor medische onderzoeken.
- 2 maanden later (28/6) kwam het verdict : 1) mijn beroepsziekte wordt erkend. 2) ik moet uit het lawaai worden verwijderd. 3) Percentage globale blijvende arbeidsongeschikheid : 2 (twee!) procent.
Dit is een ernstige streep door mijn rekening : mijn plan was om te werken tot 60, daarna ging ik mij tenvolle gooien op het componeren en arrangeren, iets waar ik tot enkele tijd geleden behoorlijk goed in was, ik heb nogal wat gepubliceerd. Nu moet ik dus noodgedwongen stoppen met muziek, een andere job is niet aan mij besteed (heb geen andere diploma's) en een 'stille' job is ook niet beschikbaar in mijn school.
Medex kent mij 2% blijvende arbeidsongeschiktheid toe : dit vind ik ridicuul weinig. Stel dat ik een voet kwijtraakte, dan kon ik blijven werken mits een gepaste prothese, én kreeg ik 30% arbeidsongeschiktheid. Mijn oren zijn werkelijk het belangrijkste goed in mijn geval. Het lijkt erop dat Medex enkel de fysieke schade bepaalt maar geen enkele rekening houdt met de economische schade die ik met mijn beroepsziekte heb opgelopen. Mijn bijverdienste vanaf mijn pensioen (componeren, arrangeren, jureren, privélessen,...) wordt hiermee danig gehypothekeerd.
Mijn Vragen :
- heeft het zin om dit aan te vechten bij Medex ? is die 2% definitief ?
- wordt economische schade dan niet vergoed ?
- zal men mij vervroegd met pensioen sturen ? Wedertewerkstellen ? een nieuwe opleiding laten volgen ?
alvast met dank voor jullie reactie(s).