Ongeval bij vrijwilligerswerk

killerboy
Topic Starter

Ongeval bij vrijwilligerswerk

#1 , 09 okt 2012 23:05

Korte situatieschets

Als werkloze alleenstaande word ik verplicht door GTB om 2 dagen vrijwilligerswerk de doen.
Tijdens de uitoefening van dit werk krijg ik op 23/05 een ongeval. Rechtervoet zwaar omgeslagen.
Ondanks het feit dat ik amper op mijn voet kon staan heeft het 2 uur geduurd alvorens ik met de nodige verzekeringspapieren in mijn eentje naar spoed kon gaan. Resultaat volgens hun : niks gebroken maar wel gips.
1 maand later zag situatie er goed uit en mocht ik het vrijwilligerswerk hervatten. Resultaat na 3 weken zat ik terug op ziekenkas , omdat situatie verergerde. Ik liep mank en zat met stekende pijn in die voet. Was dus blijkbaar kraakbeenletsel Tot eind september dus op ziekenkas geweest.
Zowel controlearts ziekenfonds als controlearts verzekering vonden dat ik terug mocht proberen.
Heb inmiddels ook al kini en cortisonespuiten achter de rug. Maar als ik mijn voet een hele dag belast ondervind ik nog redelijk wat hinder.
Nu stelt er zich een ander probleem ivm de verzekering.
Ik heb nooit enig document ontvangen van de verzekering dat ze dit ongeval erkennen. Ze hebben wel 1 brief gestuurd waarin ze me mededeelden dat ze de gemaakte kosten inzaken dokter enz... op mijn rekening zouden storten. Dit is ook effectief gebeurd voor de medische kosten tot eind juli. De andere kosten tot eind september zijn nog niet vergoed.
Nu krijg ik vandaag echter van de kliniek een aantal rekeningen aan met in bijlage een brief van de verzekering.

Hierin word duidelijk vermeld dat de maatschappij alle tussenkomst geweigerd heeft. En dat men zich voor de betaling rechtstreeks dot de betrokkene dient te wenden.
Ook staat vermeld dat de factuur een individueel ongeval betreft.

Mijn vraag is dus : Ben ik verplicht deze facturen en andere medische kosten uit eigen zak te betalen aangezien het ongeval gebeurde tijdens het verplicht vrijwilligerswerk via GTB. Momenteel dus rekeningen al ontvangen voor een bedrag van ongeveer 600 euro :( of kan ik op 1 of ander manier stappen ondernemen en de verzekering in gebreke stellen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 okt 2012 08:20

-> Wie is deze verzekering die tussenkomst? waarschijnlijk de verzekering van het vrijwilligerswerk?
-> Wat is er gebeurd: plots je rechtervoet omgeslagen door een verkeerde stap te zetten, of heeft er iemand je geduwd waardoor je verkeerd je voet neerplaatste?

deleuke86

#3 , 10 okt 2012 18:21

Klink mij vrij bekend in de oren.

Een omgeslagen voet is natuurlijk een twijfelgeval voor de verzekering. Heeft de verzekering u al een brief gestuurd waarin je moet uitleggen wat er juist gebeurd is? Hierin moet je dan de exacte situatie uitleggen waardoor je je voet heb omgeslaan. Daarna zou jij een brief moeten ontvangen met daarin of de verzekering het al dan niet aanvaard. En dit kan lang duren, bij mij heeft dit bijna 2 maand geduurd.

Voor de facturen, heb je geen hospitalisatie verzekering? sommige onderzoeken/opnames komen hiervoor wel in aanmerking. Even gaan horen bij deze instantie's dus.

Verder moet ik ook wel vermelden dat als het op de verzekering valt, je nog altijd kans hebt dat je een gedeelte van de kosten zelf kan betalen, doordat de arts soms meer vraagt dan ze officieel mogen (als ik het zo simpel mag uitleggen)

Mag ik vragen in welke graad uw kraakbeenletsel zit? Ik heb er nl ook 1 sinds augustus 2011, mocht je vragen hebben ofzo. Ik ben nl nog steeds thuis met mijn letsel ..., het kan dus lang duren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2012 18:33

In het heel kort
Arbeidsongeval: gebeurd door feiten VREEMD aan de persoon zelf.
Dus de OORZAAK moet vreemd aan de persoon zijn.

JPV

#5 , 10 okt 2012 18:53

Het is niet enkel de vraag of het een arbeidsongeval is omwille van de kenmerken van het ongeval, maar ook of het, zelfs indien het aan de kenmerken van het ongeval voldoet, het onder de arbeidsongevallenwetgeving valt (gezien het vrijwilligerswerk is, meer dan waarschijnlijk niet)

killerboy
Topic Starter

#6 , 10 okt 2012 19:22

het is de verzekering van de werkgever (vrijwilligerswerk) die tussenkomt
Wat gebeurd : Ga een kleine trap af. Wanneer ik mijn voet op de houten vloer zeg , zakt deze een aantal cm in waardoor ik evenwicht verlies en voet zwaar omsla.
Ongeval gebeurd 23/05 en alle opleg bij dokter en medicatie oa pijnstillers , spuiten enz... werden zonder enig probleem vergoed door de verzekering. Kosten tot eind juli. Dus in mijn ogen hebben ze het toch erkend door deze uitbetalingen.
Nu kreeg ik echter de facturen van kliniek oa gips , controle enz... en deze worden in bijgevoegde brief van verzekering plots geweigerd. Zie reden hierboven. Brief toegekomen op kliniek 09/08/2012. Facturen ontvangen op 08 oktober.
Verder geen enkel document gekregen van verzekering. Zonder deze facturen van kliniek had ik totaal niets geweten.
Op 21 september op verzoek van verzekering zelfs bij controlearts geweest. Deze zou regeling treffen met verzekering omdat letsel nog niet genezen was. Ik zou hiervan zeker iets horen. Maar tot op heden totaal niets meer vernomen.

JPV

#7 , 10 okt 2012 19:51

ze hebben het ongeval erkend als ongeval, maar niet als arbeidsongeval.

Mocht er voor uw werk RSZ-bijdragen betaald worden (of u onder een van de uitzonderingen zou vallen), dan was dit in principe een arbeidsongeval. Nu is het een ongeval van gemeen recht en zal u moeten kijken naar schuld en eventueel de 'werkgever' aansprakelijk stellen voor het slecht onderhouden van de trap.

Contacteer hiervoor (in volgorde):
- uw privé-rechtsbijstand indien u die heeft
- de vakbond die hier misschien wel in zal bijstand geven
- de VDAB/GTB
- de 'werkgever'

U kan uw vraag eventueel opnieuw stellen in een ander deelforum, gezien dit echt geen arbeidsongeval betreft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 okt 2012 23:32

Uiteraard tijdens een arbeidssituatie :lol:

Terug naar “Arbeidsongevallen”