bedankt voor de extra uitleg
Maar stel dat ik halftijds terug ga beginnen, betaalt de verzekering zonder probleem de andere half time?
nee, je moet toestemming hebben van de adviserend geneesheer (verzekering/mutualiteit). Best niet beginnen zonder toestemming.
Stel dat ik het toch niet meer aankan, welke opleidingen kan ik als elektricien volgen? De klachten die ik nu heb zijn, trappen
kan ik moeilijk doen doordat ik mijn voet niet over de 90° kan optrekken. Ik krijg pijn en last bij lang in de fille te staan met de wagen
of lange afstanden te wandelen, ik kan niet meer (hard)lopen of springen, ik krijg pijn en last als ik zware lasten moet dragen,
hier kan je best eens contact opnemen met VDAB of GTB (afdeling binnen VDAB voor mensen met een arbeidshandicap). Ook loopbaanbegeleiding is misschien interessant voor jou
Een opleiding wie zal dat betalen? Moet ik die betalen of is dit ten laste van de verzekering?
Verzekering zou die moeten betalen voglens een artikel die nog altijd niet in gang geschoten is door de Koning (maw: er is nog geen uitvoeringsbesluit van het KB). Voorlopig betaalt de verzekering dus niks en zal je het zelf moeten betalen. De mutualiteit kan echter, indien je daar op de mutualiteit zit, wél een herscholing betalen, al weet ik niet als dit ook gaat bij een ziekte als gevolg van een arbeidsongeval.
De klachten die ik nu heb zijn waarschijnlijk permanent. Spreken we dan over invaliditeit?
in de volksmond: ja. Officieel heette het een percentage BAO (blijvende arbeidsongeschiktheid). Dit geeft je dan recht op een percentage van het loon dat je vroeger verdiende (met eventuele beperkingen). Dit bedrag krijg je vanaf datum van consolidatie: consolidatie is wanneer de tijdelijke arbeidsongeschiktheid (het thuisblijven) eindigt omdat er geen verbetering meer kan komen in je letsels. Dan krijg je geen maandelijkse uitkering meer op basis van het aantal dagen da tje thuis zit, maar een voorafbepaald bedrag (maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks uitbetaald)
Om een opleiding te kunnen volgen, mag ik dan nog onder contract staan met mijn huidige werkgever, of moet die me
eerst ontslaan?
als je tijdens je ziekte de toestemming krijgt van de adviserend/controlegeneesheer: geen probleem. Best toch ook overleggen met je huidige werkgever. in de praktijk zal je meestal je ontslag moeten hebben.
Waarschijnlijk moet ik eerst een arbeidsgeneesheer consulteren, wat als die me nog werkonbekwaam acht terwijl de controlearts
het tegenovergestelde beweert?[/i]
dan heb je eventueel recht op mutualiteit, tenzij de mutualiteit je ook arbeidsgeschikt verklaart. Indien zo, zal de werkgever je moeten ontslaan (wegens overmacht) of verder uitbetalen zonder dat je mag werken (je weet wat hij zal kiezen :p)
stel gerust je vragen!