Herziening invaliditeit

vandorpe marc
Topic Starter

Herziening invaliditeit

#1 , 16 jun 2011 09:50

Een 27 jaar terug had ik een arbeidsongeval.

Na 3 jaar is er een levenslange vergoeding/invaliditeit vastgesteld/betekend van 15% voor rugletsels

Ik heb nadien nog een tijdje gewerkt,maar dit werd op de duur ondoenbaar,en bleef dus zonder werk.

Nu na verloop van tijd gaat het hoe langer hoe slechter met mijn rug,begin volledig scheef te groeien met alle gevolgen van dien voor mijn gestel.

Intussen ben ik invalide geworden door hart en vaatziekte,ben dus op de ziekenkas met 66%,zo te zien voor de rest van mijn leven.

Mijn vraag;

Is het mogelijk om die 15 % invaliditeit nog te laten wijzigen,ik kan nu veel minder doen dan in de periode dat dit beslist werd?

Grtz.

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Raphael62

#2 , 30 jun 2011 01:30

Ik meen te weten dat de 15% invaliditeit die u is toegekend een bedrag is, die eigenlijk 15% van het jaarlijkse brutoloon betreft die u op het ogenblik van het ongeval verdiende.

Deze 15% wordt u hoogstwaarschijnlijk uitbetaald door het Fonds voor Arbeidsongevallen.

De graad van invaliditeit wordt na consolidatie van u lichamelijke situatie, tussen u , u arts en de adviserende arts van de verzekeringsmaatschappij van u werkgever bepaald.
Als alle partijen akkoord gaan is herziening (normaal) niet meer mogelijk.

Enkel wat als bijkomende vergoedingen in de "afsluit"overeenkomst vermeld worden , zoals medische kosten,heelkundige ingrepen,geneesmiddelen, protheses ,etc.... kunnen op eenvoudige voorlegging van de door u gemaakte kosten en verplaatsingen teruggevorderd worden van de verzekeringsmaatschappij die het arbeidsongeval dekt.
Op voorwaarde dat ze een direct verband hebben met (of voortvloeien uit....) u arbeidsongeval.
Uiteraard altijd aan te tonen met een attest/voorschrift van u behandelende arts ( huisarts is voldoende).
Deze bijkomende vergoedingen kunnen levenslang opeisbaar zijn, indien duidelijk vermeld in de overeenkomst.

Goed om weten is ook :
Deze uitkering wordt (normaal) vanaf u pensioen verlaagd.(helaas)

Komt nog bij dat indien u ooit op invaliditeit (Riziv) zou terechtkomen voor dezelfde lichamelijke problemen/letsels,opgelopen door dit arbeidsongeval, u de 15% uitgekeerd door het Fonds voor Arbeidsongevallen, in mindering worden gebracht door u ziekenfonds op u uitgekeerde invaliditeitsvergoeding.

Mvg, Raphael

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jun 2011 08:05

Is het mogelijk om die 15 % invaliditeit nog te laten wijzigen,ik kan nu veel minder doen dan in de periode dat dit beslist werd?

Grtz.

Marc
Herziening van het arbeidsongeval van 27 jaar geleden zal waarschijnlijk nu niet mee mogelijk zijn (al viel die nog onder héél oude regels, maar voor zover ik weet is een aanpassing van dat type arbeidsongevallen ook niet meer mogelijk).

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”