vraag ivm clb

superduc
Topic Starter

vraag ivm clb

#1 , 28 nov 2016 23:45

avond

heb volgende bekomen vanuit clb
mijn zoon 16 jaar wenst in oooc ofzoiets te gaan ?
ikke maar zoeken en zoeken wist niet waarom het gaat ...
dus neen ben niet akkoord en wens dossier in te zien hieromtrent
krijg volgend antwoord

qoute
de beslissing om in gesprek te gaan lag bij zoon
de wetgeving zegt hier dat bij jongeren van 12 j of ouder toestemming van de jongere voldoende is om
begeleiding op te starten.
zoon is zelf telkens opnieuw vragende partij ...
en dan blabla bla
unqoute

heb ik als vader hier geen rechten meer dan ? zeggingsschap ?
klopt dit allemaal ?
op welke wetgeving is dit gesteld dan ?

ik ben meer dan 15 jaar gescheiden van moeder die voor een 16de keer weer maar eens verhuisd is.
gemeenschappelijke uitoefening van het ouderlijke gezag werd door rechtbank 15 jaar geleden
reeds uitgesproken - destijds door overspel moeder -

graag hulp gezien ik dacht als vader tevens toch rechten te hebben niet ?

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota

#2 , 30 nov 2016 14:28

Tenzij tussenkomst/opname in een onthaal-, observatie- en oriëntatiecentrum is opgelegd door de jeugdrechter, gaat het om vrijwillige hulpverlening, waarmee u als ouder van een minderjarige al of niet akkoord kan gaan. Vanaf 12 jaar moet ook de jongere zelf hiermee akkoord gaan.
De vraag van de jongere mag dan wel voldoende zijn om de hulpverlening op te starten, vrijwillige hulpverlening kan niet zomaar worden opgelegd aan een ouder of aan een jongere >12 jaar. Om kans op slagen te maken, is allicht constructieve medewerking van alle betrokkenen nodig.
Wel kan, als de ouder weigert en men oordeelt dat de jongere zich in een gevaarlijke situatie bevindt, de hulpverlening verplicht worden opgelegd. Maar daarvoor zal men dan toch eerst langs de rechtbank moeten passeren.

Nu denk ik dat als uw zoon van 16 al herhaaldelijk om hulp heeft gevraagd, hij echt wel hulp nodig zal hebben.
Uit wat u schrijft, heb ik de indruk dat dit bijzonder onhandig is aangepakt door u hier als vader niet in te kennen en u niet van meet af hierbij te betrekken. U lijkt niet eens te weten waarover het gaat.
Begrijpelijk dat u de hielen in het zand zet, maar probeer hier toch vooral in het belang van uw zoon te denken. Maak meteen een afspraak met dat clb, dat ze u uitleggen wat er aan de hand is. U oefent mee de ouderlijke macht uit, dus eis uw rechten dan ook op.

Reclame

Terug naar “Andere”