haarprotheses door chemo

martinevanopstal
Topic Starter

haarprotheses door chemo

#1 , 15 sep 2015 05:03

Dkv wil mijn haarprothese niet terugbetalen maar wel 250euro smeergeld geven. In hun polis staat dat medische protheses 100 procent terugbetaald worden en ik heb een voorschrift van professor oncologie met vermelding "medisch noodzakelijk"Mijn pruik kost 1700 euro(echt haar en naar mijn model lang dus) wettelijke verzekering betaald volgens kb 180euro dus moet dkv mij nog 1270 euro. Heeft iemand een idee om dit op te lossen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
helemaalonbekend

#2 , 15 sep 2015 05:58

Ben je zeker dat pruiken niet bij uitsluitingen staat?

roharro

#3 , 15 sep 2015 10:28

Dat is geen medische prothese.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Drone

#4 , 15 sep 2015 10:47

DKV zal met medische protheses naar alle waarschijnlijkheid protheses bedoelen voor geamputeerde ledematen etc . . .

artemis

#5 , 15 sep 2015 10:52

Of knie- heup- enkelprotheses.
Een pruik is iets totaal anders.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 sep 2015 10:52

De ziekenbond komt voor een haar prothese tussen tot max 272 €, wat verzekeringen doen dit zal van verzekering tot verzekering afhangen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#7 , 15 sep 2015 13:56

Alles staat of valt met de definitie van "medische prothese", natuurlijk. Geeft DKV in hun voorwaarden ergens zelf aan wat zij onder "medische protheses" verstaan? Persoonlijk zou ik een pruik ook niet meteen gelijkstellen met pakweg een kunstbeen.

Wat bedoel je met "smeergeld"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#8 , 15 sep 2015 14:05

Een stukje proza over onder andere het medisch nut van een haarprothese uit de wetgeving:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2005011431

LeenW

#9 , 15 sep 2015 14:43

Persoonlijk vind ik het maar vreemd dat een pruik medisch noodzakelijk kan zijn (tenzij ijdelheid een erkende ziekte is geworden), maar de link van Lanox is duidelijk.

Gebruiker21

#10 , 15 sep 2015 15:25

Een stukje proza over onder andere het medisch nut van een haarprothese uit de wetgeving:
Het gaat daar natuurlijk over wat een mutualiteit moet terugbetalen. DKV is een private verzekeraar. Zij bepalen in hun polis wat al dan niet terugbetaald wordt.

Ik begrijp uiteraard wel dat een haarprothese positief kan bijdragen tot de emotionele gezondheid van iemand die met kanker te maken krijgt. Heeft weinig met "ijdelheid" te maken, denk ik. Maar dit speelt hier uiteraard weinig rol. Kern van de zaak is dat een duidelijke definitie van "medische prothese" duidelijkheid zou kunnen brengen in de zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#11 , 15 sep 2015 16:40

Het gaat daar natuurlijk over wat een mutualiteit moet terugbetalen. DKV is een private verzekeraar. Zij bepalen in hun polis wat al dan niet terugbetaald wordt.

Ik begrijp uiteraard wel dat een haarprothese positief kan bijdragen tot de emotionele gezondheid van iemand die met kanker te maken krijgt. Heeft weinig met "ijdelheid" te maken, denk ik. Maar dit speelt hier uiteraard weinig rol. Kern van de zaak is dat een duidelijke definitie van "medische prothese" duidelijkheid zou kunnen brengen in de zaak.
Dat was nu net het punt waarom ik de link postte. Een haarprothese wordt hier expliciet erkend als medisch hulpmiddel. Dat het over mutualiteiten gaat en niet over private verzekeraars is irrelevant.

JPV

#12 , 15 sep 2015 16:49

samengevat kan een hospitalisatieverzekering:
- de noodzaak van zo'n dure haarprothese betwisten (dat iemand haar moet hebben: ok, maar mogelijks betwisten ze dat het een bepaald type haar moet zijn)
- de medische noodzaak betwisten (het feit dat een oncoloog aangeeft dat er een medische noodzaak is, zal bij hen mss een waarschuwingslichtje doen branden, gezien een oncoloog wél natuurlijk weet dat zo'n haarverlies zware gevolgen heeft, maar niet noodzakelijk geschikt is om de psychologische noodzaak te evalueren)
- betwisten dat een haarstuk zelfs maar een medische prothese is en dus claimen dat dit niet gedekt wordt door de verzekering op zich, los van elke medische noodzaak (bvb net zoals een bril soms niet als een medische prothese beschouwd wordt, hoewel het medisch zeker nuttig is, zie: http://www.senate.be/www/?COLL=S&LANG=n ... 8&VOLGNR=3).

@Lanox: is wel relevant, wetgeving/rechtspraak ivm een onderdeel (bvb arbeidsongevallen, zie hierboven) is niet gelijk aan andere rechtspraak over andere rechtsgebieden. Als men zich beperkt toch bvb functionele prothese en esthetische protheses niet aanvaardt, zit je al met een probleem.

DKV heeft bvb een bepaling uit een van hun verzekeringsopties die dit uitsluit:
6. Uitsluiting van de verzekeringswaarborg (= A.V.V. 23)
...
6.2. de kosten die verbonden zijn aan een esthetische of plastische
interventie, zelfs bij functionele hinder;

Lanox

#13 , 15 sep 2015 19:56

@Lanox: is wel relevant, wetgeving/rechtspraak ivm een onderdeel (bvb arbeidsongevallen, zie hierboven) is niet gelijk aan andere rechtspraak over andere rechtsgebieden. Als men zich beperkt toch bvb functionele prothese en esthetische protheses niet aanvaardt, zit je al met een probleem.
Misschien duidelijker: het is irrelevant voor het punt dat ik probeer te maken. Als een haarprothese voor de mutualiteit in de wetgeving gedefinieerd kan worden als een medisch hulpmiddel, dan is het dat ook voor de private markt. Meer bedoelde ik niet met "irrelevant", maar ik had het misschien duidelijker moeten omschrijven.

Gebruiker21

#14 , 17 sep 2015 17:13

Als een haarprothese voor de mutualiteit in de wetgeving gedefinieerd kan worden als een medisch hulpmiddel, dan is het dat ook voor de private markt.
Tja, moest er nu ook een wetgeving zijn die de private verzekeraar verplicht om de definitie zoals voorgeschreven voor de mutualiteit, over te nemen... Jammer genoeg gaat het aangehaalde artikel specifiek voor mutualiteiten en niet over de private markt...

Lanox

#15 , 17 sep 2015 18:11

Als een haarprothese voor de mutualiteit in de wetgeving gedefinieerd kan worden als een medisch hulpmiddel, dan is het dat ook voor de private markt.
Tja, moest er nu ook een wetgeving zijn die de private verzekeraar verplicht om de definitie zoals voorgeschreven voor de mutualiteit, over te nemen... Jammer genoeg gaat het aangehaalde artikel specifiek voor mutualiteiten en niet over de private markt...
Kijk Tom, als dergelijke haarkloverij algemeen aanvaard wordt, dan kunnen we hier ook stoppen met verwijzen naar rechtspraak aangezien dat telkens over iemand anders gaat.

Terug naar “Andere”