wijzigen omgangsregeling

trieste vader
Topic Starter

wijzigen omgangsregeling

#1 , 31 aug 2015 11:20

De omgangsregeling die ik nu heb (elke zaterdag van 8:30-18:30 door mij te halen en te brengen) zou ik binnenkort willen laten wijzigen naar 1 weekend op de 2 weken (vrijdag of zaterdag tot zondagavond en halen door mij en halen door ex) + zaterdag of zondag navenant ik of men ex die zaterdag vrij hebben. Of een opbouwende regeling tot week/week. Die extra zaterdag of zondag denk ik dat dat niet goed is voor de kleine spruit, maar aangezien ik nu elke zaterdag heb en eventueel naar een weekend ga zal ik haar dan 2 weken moeten missen ipv 1. De reden dat ik hiermee niet te lang wil wachten is omdat als deze regeling lang genoeg blijft lopen, ik denk dat het moeilijker en moeilijker zal worden om de rechter te overtuigen de originele regeling aan te passen of uit te breiden. Heeft er iemand ervaring met zon regeling of een ander idee? En hoelang kan ik best werk hebben alvorens de nieuwe regeling aan te vragen ofwel onderling ofwel via rechtbank. Mijn advocaat had aangeraden deze regeling een maand of 2 te laten lopen en dan te bekijken. ( maar ja die denkt volgens mij enkel aan der eigen zak anders had ik op de inleidingszitting wel meer gehad dan 1 dag in de week, doch zijn onze advocaten er onderling op gekomen voor de rechtszaak en dus men eigen fout dat ik maar 1 dag heb). Men ex heeft vorige zaterdag aan gegeven wel langs bemiddeling te willen doen, en als ik zaterdagen moet werken wilde ze wel eens een zondag geven, maar vandaag doet ze weer rot en heb ik dus geen idee of ze die belofte nog wil nakomen. Dus geen idee. Ik zou het wel voor beiden stom vinden om weer zoveel aan advocaatkosten te betalen, die centen kunnen beter voor onze dochter dienen.
Maar ik vermoed dat het in deze situatie voor mij beter zou zijn om toch via de rechtbank te gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 31 aug 2015 13:11

1) probeer via bemiddeling en zo een onderling akkoord.
2) een weekend &n dan nog een extra weekenddag? Ik geef je wienig kans op slagen. Je kan dan veel beter gaan voor 1 weekend op 2 en bv woensdag in de week dat ze niet bij je is.

trieste vader
Topic Starter

#3 , 31 aug 2015 13:19

bedankt duma

bemiddeling echter geef ik weinig kans van slagen aangezien ze draait als de wind ene moment kunnen we goed praten dag erna is het weeral naar de vaantjes. Heb ik al vermeld dat ze ondertussen een "speelgoedje" heeft (als in iemand die ze kan opbellen komt langs met flesje champagne en dan doen ze ff de horizontale limbo zonder verdere verplichtingen) ? Nog geen 2 maand na de breuk? Leuke moeder toch niet ? Maar dat is haar keus en moet ik me niet druk in maken.

Dat van die woensdag begrijp ik ook maar aangezien ik nog geen wagen heb is dat moeilijk voor mij, niet dat ik niet zou willen, maar vind het een beetje gek als ik onze dochter met de bus moet gaan halen (+- 2 uur enkel) en ik moet waarschijnlijk ook werken dan als men sollicitatie van morgen goed verloopt. Daarom stelde ik een dag in het andere weekend voor, maar is inderdaad ook niet de beste oplossing voor de klein. Misschien kan ik men ex wel overhalen om bv de zondag van het weekend dat ik men dochter niet heb om samen met 3 iets te gaan doen. Ene keer geeft ze me indruk dat ze het wel ziet zitten andere keer weer niet. Dus ik vind het vrij moeilijk om eigenlijk zulke dingen op papier te zetten.

Reclame

trieste vader
Topic Starter

#4 , 31 aug 2015 15:47

Misschien nog ff een vraagje, wat zou ik het beste doen?

In beroep gaan (tegen men eigen onderling akkoord) of gewoon 2 tot 3 maanden wachten en dan een nieuwe zaak voor een weekend enzo ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2015 18:46

U dient een dossier op te bouwen en
aanbieden van bemiddeling is eerste stap
Een volgende stap is alles waarin ze het vonnis of de authentieke akte niet volgt onderwerp uitmaakt van een melding /aangifte bij politie.
Hangt er een beetje vanaf ook een sociaal onderzoek kan helpen.
In principe hebt u zo wie zo co-gezags ouderschap.
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... rschap.htm
http://financien.belgium.be/nl/particul ... uderschap/
http://sbo-vzw.be/
http://www.familie-recht.be/omgangsrecht/
http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=202 ( wet oud)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013073023
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 254532.pdf

trieste vader
Topic Starter

#6 , 31 aug 2015 18:59

Bedankt voor de links Fransiscus. De meeste had ik al. Maar ik had graag willen weten of het nut zou hebben om in beroep te gaan omdat ik door men domme zelf op die zaterdagen ben gesprongen, omdat ik men dochter al 8 weken niet gezien had, en onze advocaten dat onderling overeengekomen zijn. Ik zou graag een weekend op 2 weken, plus een dag ( of 2 ) extra hebben, wat ik eigenlijk van begin af wilde om daarna naar week/week te kunnen evolueren. Of kan ik beter wachten tot binnen 2 maand en een nieuwe zaak starten om de regeling te wijzigen. Men advocaat raade aan van deze regeling 2-3 maand te laten lopen en dan terug te bekijken. Normaal zou er ook een evaluatiedatum vastgelegd moeten zijn, maar omdat het vakantie regeling van de rechtbank was zei men advocaat dat alles wat anders gebeurde. Ik hoop dat er in het vonnis wel een datum staat. Omdat alles zo snel is gebeurd daar, heb ik niet de kans gehad om extra dingen in de regeling te laten zetten zoals dat men ex zolang geen week/week, altijd een valiesje met kledij en zo zou maken en zulke zaken. En dat ik eventueel 2 maal per week mag telefoneren of skypen met men dochter en...

Ik heb eigenlijk totaal geen idee wat het beste zou zijn.

Of inderdaad gewoon binnen een maand of 2 bemiddeling opstarten, maar denk niet dat men ex daar zin gaat in hebben. Ene keer is ze vriendelijk, dag erna weer super kwaad.
En hoe zou ik die bemiddeling moeten aanbieden, via men advocaat of ?
En een dossier opbouwen eigenlijk geen idee hoe ik dat moet beginnen.

trieste vader
Topic Starter

#7 , 21 sep 2015 19:14

Ik had nog een vraagje. Ons dochtertje is ziek deze zaterdag, wat mijn dag is. Ze heeft waarschijnlijk een bronchitis. Kan ik het beste iets met men ex regelen als ze niet buiten zou mogen van de dokter. Langs de ene kant is het mijn dag en zou ik haar moeten/willen meenemen, langs de ander kant wil ik de kleine meid met koorts enzo niet 2 keer over en weer liggen rijden. Met men ex overleggen voor een andere dag zie ik eigenlijk niet zitten als optie, aangezien ze niet deftig praat 90% van de tijd. En ik onze dochter het niet wil aandoen van me langer als een week niet te zien. Wat zijn mijn opties buiten wat ik genoemd heb. Geen idee wat ik het beste zou doen.

duma

#8 , 21 sep 2015 19:31

Er zijn geen andere opties.
Ofwel overlegt u met uw ex om een andere keer uw dochter te zien, wat ik in jullie geval zou afraden, tenzij er ondertussen mirakels gebeurd zijn. Kans lijkt me groot dat uw ex moeilijk zal doen en u zal wettelijk nooit u slag thuis halen dan.
Ofwel gaat u uw dochter halen op het gestipuleerde tijdstip. 'niet buiten komen' is geen reden om een kind niet mee te geven. Een dochter heeft niet de bevoegdheid om een kind contact met zijn ouder te ontzeggen en zal dat dan ook nooit doen.
Om naar de dokter te gaan en terug naar huis te rijden, is uw dochter ook buiten geweest. Het gaat puur om in uw auto en er bij u thuis weer uit. Dat is geen probleem. En uw regeling is pas zaterdag, dat is nog 5 dagen weg! Uw dochter zal dan al pakken beter zijn; niet dat ze genezen is, maar de lastigste dagen zijn dan al voorbij.

Enige andere optie is dat u die dag bij uw ex doorbrengt. Maar kom, zou dat goed zijn voor de kleine meid? Al de spanning?

trieste vader
Topic Starter

#9 , 21 sep 2015 19:40

Ja die laatste optie dacht ik ook even aan, bv een voormiddag dochter mee bij ex thuis verzorgen, maar dat zal ze niet toelaten. Een andere dag afspreken is wel haalbaar met haar maar zie ik niet zo zitten. Om dat de kleine meid mij dan langer niet ziet. Niet buiten mogen is inderdaad geen reden om ze niet te halen, maar ik zou het maar overwegen als ze echt niet goed moest zijn en ik liever heb dat ze in der eigen bedje enzo kan herstellen. Maar dan geef ik eigenlijk zelf men dag op . Dus zal ze wel halen en hier verzorgen.

bedankt duma.
Als er iets onderling wordt geregeld, heb ik sjabloon documenten opgesteld die maar in te vullen zijn ondertekenen beiden en 1 exemplaar voor ieder. Goed gedetailleerd en gedateerd en alles en op het einde gelezen en goedgekeurd erbij.

duma

#10 , 22 sep 2015 08:53

Allemaal goed en wel zo'n document, maar als jij niet komt op de dag dat je moet komen, kan ze melding doen; als je ze niet teruggeeft op een dag dat je zou moeten, kan ze klacht neerleggen. Het bestaan van een vod papier verandert daar niets aan, want er is een vonnis dat ten alle tijden gevolgd moet worden.

Uiteraard kan dat papier wel in je voordeel spelen, moest er ooit een rechtszaak van komen waar je ex zou beweren dat je op die, die en die dag je dochter niet bent komen halen en dat staaft met meldingen bij de politie en jij dan wel dat papier kan voorleggen.

Ik zou je aanraden, om zeker in dit stadium, de regeling te volgen en niet af te wijken.

trieste vader
Topic Starter

#11 , 22 sep 2015 09:12

Inderdaad de opgestelde en ondertekende documenten hebben niet de kracht van een vonnis, maar ze zouden in hoofdzaak zijn om mezelf wat safe te zetten. Zoals je zegt inderdaad, ene dag kan men ex zo zeggen en volgende dag dan melding gaan doen als ze het weer in haar hoofd krijgt. Kwestie van als het zover komt dat ik in de rechtbank wel kan laten zien dat we dat onderling overeengekomen waren en zij der achteraf misbruik van maakt. Men ex deed er eerst moeilijk over om zulke dingen te tekenen, maar heb haar uitgelegd dat het is voor mij. En denk wel dat ik daar reden voor heb, zij wilde alles op papier via de rechtbank, kan ze het mij niet kwalijk nemen dat ik ook alles op papier wil.

Maar ik dacht langs de andere kant ook dat ik omgangsrecht en geen plicht heb , als ik men dochter niet ga halen (wat ik uiteraard nooit zal doen) kan ze daar toch niks mee? Als ik haar niet terug afgeef dan wel . Maar ik zal hier wel verkeerd mee zijn. pfff al die regeltjes een mens word er naderhand gek van.

Mariette

#12 , 22 sep 2015 09:35

Er zijn geen andere opties.
Ofwel overlegt u met uw ex om een andere keer uw dochter te zien, wat ik in jullie geval zou afraden, tenzij er ondertussen mirakels gebeurd zijn. Kans lijkt me groot dat uw ex moeilijk zal doen en u zal wettelijk nooit u slag thuis halen dan.
Ofwel gaat u uw dochter halen op het gestipuleerde tijdstip. 'niet buiten komen' is geen reden om een kind niet mee te geven. Een dochter heeft niet de bevoegdheid om een kind contact met zijn ouder te ontzeggen en zal dat dan ook nooit doen.
Om naar de dokter te gaan en terug naar huis te rijden, is uw dochter ook buiten geweest. Het gaat puur om in uw auto en er bij u thuis weer uit. Dat is geen probleem. En uw regeling is pas zaterdag, dat is nog 5 dagen weg! Uw dochter zal dan al pakken beter zijn; niet dat ze genezen is, maar de lastigste dagen zijn dan al voorbij.

Enige andere optie is dat u die dag bij uw ex doorbrengt. Maar kom, zou dat goed zijn voor de kleine meid? Al de spanning?
Trieste vader schreef net dat hij geen auto heeft en dat hij voor een enkele rit twee uur op de bus moet zitten. Dat zou dus op één dag 2 x 2 uur, dus vier uur op de bus zitten worden, omringd door hopen mensen die mogelijks ook grieperig of verkouden zijn. Dit lijkt me niet in het belang van het kind te zijn.

trieste vader
Topic Starter

#13 , 22 sep 2015 09:52

Inderdaad Mariette, maar ik wil die dingen doen die het beste zijn voor men pruts. Als ze te ziek is wil ik haar dat over en weer niet aandoen, want word ze alleen maar zieker van. Langs de andere kant mis ik dan mijn dag met onze dochter. Dus serieus twijfel gedoe in men hoofd, maar zal hopelijk tegen zaterdag wel opgelost zijn. Dus inderdaad in het belang van onze dochter maar, ik moet wel dingen afgeven enzo. Langs de ene kant ben ik verplicht om haar te halen. Langs de andere kant om zaken te doen die het beste zijn voor de kleine meid ???

trieste vader
Topic Starter

#14 , 22 sep 2015 10:17

Whatever ik zal dit forum wel laten voor wat het is . Sorry voor al diegene die wel deftige reacties gaven. Bedankt daarvoor.

En vind het super van diegene die zulke reacties geven dat ze dat niet onder hun originele naam doen maar soit.
Zegt ook genoeg in mijn ogen.

duma

#15 , 22 sep 2015 10:26

Maar ik dacht langs de andere kant ook dat ik omgangsrecht en geen plicht heb , als ik men dochter niet ga halen (wat ik uiteraard nooit zal doen) kan ze daar toch niks mee?
Klopt, maar ook niet.
Het is inderdaad een recht en geen plicht.
Nu even niet het scenario van de zieke dochter, maar een gezond kind: als vader heb je dus het recht, maar je doet er best aan om dat recht ook op te nemen. Als je dan weer wel en dan weer niet komt opdagen is dat:
- niet goed voor het kind; het geeft een gevoel dat het niet belangrijk is voor de vader + kinderen van gescheiden ouders hebben meestal wel nood aan die structuur en duidelijkheid over wanneer ze waar gaan verblijven.
- slecht voor jezelf, want dan kan het ook voor andere overkomen alsof andere dingen belangrijker zijn dan je kind. Vooral als je al met een beperkte verblijfsregeling zit. Als je je kind maar 1 dag op 14 mag zien en dan nog eens een keer overslaan; waarop zou een werkelijk geïnteresseerde vader die tegelijk zijn kind méér wil zien, dat doen?

En je ex kan er wél iets mee doen. Ze kan elke keer dat je niet op komt dagen, melding maken bij de politie en na een aantal meldingen kan ze terug naar de rechtbank stappen met die meldingen om zo aan te tonen dat je niet op komt dagen en dat bijgevolg:
- de verblijfsregeling dient aangepast te worden aan de reële situatie, zodat er duidelijkheid is voor je dochter en dat ook praktischer is voor de moeder (moet die anders elke keer zitten te wachten om te zien of papa nu weer wel of niet opdaagt?)
- de alimentatie verhoogd moet worden, gezien de dochter meer bij de moeder verblijft dan initieel gedacht.

Let op: dit is een scenario dat niet kan plaatsvinden wanneer het eens één keer gebeurt of er inderdaad zo'n papier getekend is (hoewel, toch mee opletten, want als de rechter er niet naar wil kijken, ... !), of het eens een keer per jaar gebeurt.
't is gewoon een schets van wat zou kunnen en waar je dus voor moet uitkijken.
Want dat jij eventueel je dochter dan op een andere dag bent komen halen en dus wél voor je dochter gezorgd hebt en dus wél zelf een dag voor kosten hebt ingestaan, dat staat niet op die melding.

Terug naar “Andere”