Maar ik dacht langs de andere kant ook dat ik omgangsrecht en geen plicht heb , als ik men dochter niet ga halen (wat ik uiteraard nooit zal doen) kan ze daar toch niks mee?
Klopt, maar ook niet.
Het is inderdaad een recht en geen plicht.
Nu even niet het scenario van de zieke dochter, maar een gezond kind: als vader heb je dus het recht, maar je doet er best aan om dat recht ook op te nemen. Als je dan weer wel en dan weer niet komt opdagen is dat:
- niet goed voor het kind; het geeft een gevoel dat het niet belangrijk is voor de vader + kinderen van gescheiden ouders hebben meestal wel nood aan die structuur en duidelijkheid over wanneer ze waar gaan verblijven.
- slecht voor jezelf, want dan kan het ook voor andere overkomen alsof andere dingen belangrijker zijn dan je kind. Vooral als je al met een beperkte verblijfsregeling zit. Als je je kind maar 1 dag op 14 mag zien en dan nog eens een keer overslaan; waarop zou een werkelijk geïnteresseerde vader die tegelijk zijn kind méér wil zien, dat doen?
En je ex kan er wél iets mee doen. Ze kan elke keer dat je niet op komt dagen, melding maken bij de politie en na een aantal meldingen kan ze terug naar de rechtbank stappen met die meldingen om zo aan te tonen dat je niet op komt dagen en dat bijgevolg:
- de verblijfsregeling dient aangepast te worden aan de reële situatie, zodat er duidelijkheid is voor je dochter en dat ook praktischer is voor de moeder (moet die anders elke keer zitten te wachten om te zien of papa nu weer wel of niet opdaagt?)
- de alimentatie verhoogd moet worden, gezien de dochter meer bij de moeder verblijft dan initieel gedacht.
Let op: dit is een scenario dat niet kan plaatsvinden wanneer het eens één keer gebeurt of er inderdaad zo'n papier getekend is (hoewel, toch mee opletten, want als de rechter er niet naar wil kijken, ... !), of het eens een keer per jaar gebeurt.
't is gewoon een schets van wat zou kunnen en waar je dus voor moet uitkijken.
Want dat jij eventueel je dochter dan op een andere dag bent komen halen en dus wél voor je dochter gezorgd hebt en dus wél zelf een dag voor kosten hebt ingestaan, dat staat niet op die melding.