Wetgeving 488bis (personen onbekwaam om goederen te beheren)

willyboy
Topic Starter

Wetgeving 488bis (personen onbekwaam om goederen te beheren)

#1 , 22 feb 2015 09:45

Hebben erfgename toegang om de bewerkingen van de bewindvoerder te gaan inkijken bij de vrederechter .Vrederechter heeft GEEN vertrouwingspersoon aangeduid.
Is er op dit forum een item over 488bis ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2015 11:13

Klik bovenaan eens op de zoekterm "ZOEKEN" en voer dan te tekst "488 bis" in, en oh wonder, wel 10 bladzijden 488 bissers

willyboy
Topic Starter

#3 , 22 feb 2015 11:29

Wie graag over bewindvoering praat kan contact maken via interne mail .Kan op veel antwoorden ....gezien ik al 5 jaar met deze oplichters praktijken bezig ben als erfgenaam .(als slachtoffer).Aangestelde bewindvoerder nemen zoveel ze willen .Geen controle op vrederechters en bewindvoerders .

Reclame

willyboy
Topic Starter

#4 , 22 feb 2015 11:51

Er zijn mensen die hun huis verkocht is waarvan niemand van verwittigd word .Niet de eigenaar of erfgenamen .De bewindvoerder doet dat met handtekening van de vrederechter .Ze hoeven daarvoor aan NIEMAND toestemming te vragen .Bij geluk passeerde ik mijn ouderlijk huis met grote plaat TE KOOP .Mijn beide ouders leefden nog .Waren op dezelfde dag onbekwaam verklaart en door mijn zus in rusthuis gezet .Alles zonder mijn medeweten als erfgenaam .Ik heb gerechtelijke zaak begonnen en wandelen gestuurd .
Ik mijn kanton heeft de bewindvoerder 7 MAAND bewindvoerder en vrederechter geweest .Echt leuk ...verslag opmaken en zelf tekenen .488 bis ...de beerput van het belgisch gerecht .Ik kan er boek van schrijven .Iedereen weet het ....maar niemand doet er iets aan .

willyboy
Topic Starter

#5 , 22 feb 2015 12:02

De bewindvoerder krijgt een vrijstelling van de vrederechter om zijn pepil(onbekwame persoon)te moeten bezoeken .Dit is achterpoortje van 488bis.Alles gaat tussen bewindvoerder en vrederechter .Je word zelfs buitengezet als erfgenaam of eigenaar (geen pottenkijkers toegestaan)Erfgenamen moeten alleen maar wachten welke kruimels er nog van tafel vallen bij erfenis .Bij mijn ouders ...hun huis werd verkocht .De bewindvoerder nam 2500 euro voor zichzelf .De vrederechter tekende dat .Hij was op verkoopdag aanwezig om gratis pinten te drinken van notarisgeld .

willyboy
Topic Starter

#6 , 22 feb 2015 12:12

De bewindvoerder moet zijn taak uitvoeren voor 3procent van het inkomen .Dit gebeurd nooit .Als de bewindvoerder zijn huis uitkomt voor uw zaak ....reken dan op 1000 euro per keer .Het is kassa-kassa .De vrederechter werkt wel mee.Er is toch geen ander toezicht .Zelfs advocaten weigeren uw zaak aan te nemen .Een mede balie advocaat aanvallen ...no way .Het is een gesloten cirkel waar NIEMAND een voet tussen krijgt.Klachten op ieder gerechtelijk front worden geseponeerd .Graag had ik intern berichten gehad met mensen die met 488bis te doen hebben .

willyboy
Topic Starter

#7 , 22 feb 2015 14:27

In 2010 werden mijn vader en moeder onbekwaam verklaard.Volgens 488 bis kan het attest van onbekwaamheid niet uitgeschreven door een dokter met familiale banden .Het staat zelfs vermeld op de frontpagina van het in te vullen document (medische verklaring) .HET WEL GEBEURD IN MIJN GEVAL .Klacht bij parket .Zonder gevolg geklasseerd .Wat kan ik hier aan doen ???

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 feb 2015 16:05

Is het inlassen van de wet van 91 in het BW nier meer maar ook niets minder.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5890,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;.

Zowel de onder bewind gestelde heeft het recht om een einde te maken aan de bewindvoerder on of elke belanghebbende heeft de mogelijkheid om in beroep te gaan.

willyboy
Topic Starter

#9 , 22 feb 2015 16:42

Een bewindvoerder wippen om een andere aan te duiden is een bijna onmogelijk zaak .Elk vrederecht heeft zijn eigen bewindvoerder .Er is pas een nieuwe wet waar het beperkt word tot 20stuks(pepillen)Het zijn mensen die beroepsbewindvoerders zijn .Ze spelen ook plaatsvervangende vrederechters .Het zijn echt 2 samenwerkende vennootschappen (ons kent ons).De vrederechter kan zich niet veroorloven dat de bewindvoerder alle dossiers teruggeeft .Dan heeft hij een enorm probleem .
Er zijn vele regels in 488bis .Maar ze worden niet toegepast .Lees het boek van uitgeverij kluwer hierover .Op elke bladzijde staat de handleiding .Ze word niet toegepast .Elk vrederecht heeft zijn eigen regels .bv In het ene vrederecht krijg je als erfgenaam inzage recht ...bij andere dan weer niet .
Ooit sprak ik een notaris .Er zijn arme en rijken onder bewindvoering.Aan de arme verdiend de bewindvoerder niets (3procent is pinuts voor bewindvoerders ).Zo moeten de rijken(bezitters van huizen) meehelpen om de bewindvoerder een degelijke vergoeding te geven .
3 procent is weinig .Maar ze moeten de wet maar aanpassen .Wanneer is de hongerige bewindvoerder voldaan ?? Dat zal de vrederechter wel bepalen tussen een restaurant diner .OP wie zijn kosten ??Van de onbekwame sukkelaar die in rusthuis zit !!

willyboy
Topic Starter

#10 , 02 mar 2015 15:55

Elk beroep dat erfgename inzet tegen bewindvoerder is ten koste van de onbekwame (zo voer je proces TEGEN je eigen ouders).Zo breng je zelf uw erfdeel in mindering .Voor minder dan 1500 euro heb je geen rechtszaak.Gemiddeld loon van advocaat is 150euro/uur .Een dagvaarding kost al meer dan 200 euro.
Over 488bis bestaan zoveel misverstanden .Zo schrijft men dikwijls dat de onbekwame beslist niet meer onder bewindvoering wil staan (dit zijn grote nonsens).Eens onder bewindvoering ...je bent vogel voor de kat.Er zijn zelfs al zelf hulpgroepen opgericht om hun ongenoegen hierover met elkaar te delen .

willyboy
Topic Starter

#11 , 07 mar 2015 17:42

Stel vast dat ik hier aan gal spuwen gedaan heb .Niet bepaald een vraagstelling .Het was niet conform dit forum .Ik werd hiervoor op de vingers getikt met prive mails .Zal trachten conform te schrijven volgens forumregels.

nijsluc

#12 , 08 mar 2015 18:51

Mijn moeder is 100% dement , ik ben de zoon en bewindvoerder . Bij de opstart van de bewindvoering gaf de vrederechter mij de opdracht een rekening te openen op de naam van mijn moeder daar moesten de 1/2 van de inkomsten komen (vader leeft nog) en moest alles betaald worden wat moeder betreft .Alle rekeningen waar moeder ook maar volmacht op heeft moest ik laten zien zoals ook beleggingen . Dit heb ik gedaan.
Na 1 jaar moest ik alle rekening uittreksels die er zijn opsturen , dit heb ik gedaan , blijkt niet voldoende .
Nu eist de hoofdgriffier dat ik ook de uitgaven van papa , motiveer met facturen en kas etiketten . Deze uitgaven werden gedaan via een oude gezamelijke rekening .Ik weigerde hiervan facturen voor te leggen en er werd dadelijk gedreigd een ander bewindvoerder aan te stellen .
Heeft mijn papa dan geen enkele privacy niet meer , deze oude man woont bij mij in .
Ik heb ,samen met mijn broer, een aangetekend schrijven ontvangen en wordt donderdag op een hoorzitting verwacht.

nijsluc

#13 , 12 mar 2015 16:14

Het is meegevallen ,,,,blijf bewindvoerder maar ben tot de slotsom gekomen dat de hoofdgriffier zijn boekske te buiten is gegaan en mij weg wilde

krisje1973

#14 , 13 mar 2015 18:59

Beste Luc,

Ik dien als bewindvoerder een jaarlijkse beheersstaat op te maken.
Alle inkomsten en uitgaven moeten hierop ingeschreven worden.

Op het einde van het jaar, moet alles tot op de cent kloppen.
Ik moet het uitreksel meesturen van de beginstand in januari en van einde december.

Zolang dit allemaal netjes wordt ingeleverd, is er geen probleem.

Terug naar “Andere”