bezoekrecht grootouders

tamara
Topic Starter

bezoekrecht grootouders

#1 , 13 aug 2007 12:02

hallo, ik hoop dat iemand me hier meer informatie zal kunnen geven
mijn man zijn ouders willen bezoekrecht over onze 3 kinderen, wel, wat ik niet begrijp is dat ze altijd op bezoek mogen komen, heb hen nooit verboden om de kinderen te zien. de grootvader is hier enkele keren geweest (zonder grootmoeder), grootmoeder heeft jongste kindje(2mnd) nog maar 2 keer gezien. omdat mijn man maar laat thuis is van zijn werk en ik geen auto heb is het niet mogelijk om zelf eens langs te gaan, zijzelf zijn ganse dagen thuis maar vertikken het om zelf eens te komen.
kunnen ze dan bezoekrecht eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Krollenbol

#2 , 13 aug 2007 13:20

In principe hebben de grootouders een omgangsrecht (zie art. 375bis B.W.). De enige voorwaarde is dat de afstammingsbanden wettelijk zijn vastgesteld. Als principieel omgangsgerechtigden kunnen ze aanspraak maken op omgang tav hun kleinkind zonder dat zij daartoe enige bijzondere reden moeten inroepen. De uitoefening van dat recht kan hen wel ontzegd worden op grond van het criterium van het belang van het kind. Dit zal het geval zijn wanneer ze misbruik maken van dat recht, en ze bijvoorbeeld de verstandhouding tussen kind en ouder willen verstoren.

Natuurlijk, als de grootouders besluiten om naar de jeugdrechtbank te stappen kan je aanvoeren dat je hen nooit hebt verboden om langs te komen, dat je niet in het bezit bent van een auto etc.

Reclame

Terug naar “Andere”