afstand doen van rechten als vader

wanhopig
Topic Starter

afstand doen van rechten als vader

#1 , 19 jul 2012 16:03

Hallo,

ik ben momenteel een alleenstaande moeder van twee kindjes.
De vader kan eigelijk enkel aanzien worden als de verwekker van de kindjes, van echt vader is hij nooit geweest.
Hij had nog een kindje van voor onze relatie. Daar heeft hij altijd wel naar omgekeken, maar onze twee kindjes samen heeft hij nooit behandeld alsof het zijn eigen vlees en bloed was.
Nu zijn we al ruime tijd uit elkaar. In al die tijd heeft hij nog maar 1 maal gevraagd hoe het me de kindjes was.
En ik zou graag hebben dat hij afstand doet van zijn rechten als vader.
Want ik wil niet dat mijn kinderen tijdens de momenten dat ze daar zouden moeten zijn, compleet verwaarloosd worden qua aandacht.
Eten enzo kregen ze wel, aandacht nooit. Of toch enkel negatieve.

Als ik dit laat doen, hoe moet dat dan gebeuren, en kan ik vanaf die verklaring van afstand, de kinderen hun naam veranderen naar mijn achternaam?
En heeft hij dan nog enig beslissingsrecht over wat er me de kindjes gebeurt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 jul 2012 06:46

Ik ga ervan uit dat jullie getrouwd waren of hij op z'n minst het kind erkend heeft en dus de wettelijke vader is.

1) Er bestaat niet zoiets als 'afstand doen van rechten als vader'. Wat u wil, is onmogelijk in België. Geen enkele ouder kan of mag zijn 'rechten' op een kind opgeven, noch kan hij daartoe gedwongen worden, noch kan ene rechter dit uitspreken.

2) Sowieso hebben jullie steeds co-ouderschap. Dat houdt in dat jullie samen dienen te belissen over alle zaken die jullie kind aanbelangen: opvoeding, godsdienst, school hobby's en dergelijke. Ik begrijp uit uw bericht dat dat nu niet het geval is en u alle beslissingen neemt. Zolang hij geen aanstalten maakt om hier iets aan te veranderen, zou ik mij niet ongerust maken en verder doen zoals het nu is.

3) De vader van uw kinderen zal altijd het recht hebben om zijn kinderen te zien en deel te nemen aan hun leven en mede de beslissingen te maken. Dat is wat ik hierboven al zei: Jullie hebben altijd co-ouderschap. De wet stipuleert ook dat hij de plicht heeft om mee te zorgen voor de kinderen, wat zich meestal vertaalt in alimentatie.

Vraag: Ik meen te begrijpen uit uw verhaal dat er geen omgangsregeling is voor de kinderen? Hoe lang zijn jullie uit elkaar?

Justinianus

#3 , 22 jul 2012 17:46

Ik denk dat je hier heel wat verschillende zaken moet proberen te scheiden van elkaar....

Duma heeft gelijk over wat het 'afstand als vader' betreft. Dit is in Belgie niet mogelijk. (tenzij men kan aantonen dat hij niet de biologische vader is)

Ik ben het echter niet helemaal eens met Duma over dat co-ouderschap. Dat gaat een beetje kort door de bocht voor mij. Waren jullie getrouwd ? Is er een vonnis van de vrederechter met vermelding van verblijfsregeling en co-ouderschap ? Je moet namelijk het ouderschap en de verblijfsregeling los van elkaar zien. Het ouderschap heeft betrekking op beslissingen aangaande de kinderen, de verblijfsregeling (en eventuele vormen van bezoekrecht etc.) bepalen alleen maar wie/wanneer/waar de vader (of anderen) de kinderen mogen zien. Het is echter niet zo makkelijk om iemand het ouderschap af te nemen en puur op verblijfsregeling in het leven van de kinderen te houden.

Bespreek dit eens met een advocaat. Ook al kost dat geld, je zal er later geen spijt van hebben indien het toch aardig fout zou lopen.

Voor wat betreft het veranderen van de (achter)naam : Je kan dit doen op basis van Art. 2 van de Naamwet. Dit blijft een vraag tot een gunst, je hebt met andere woorden geen zekerheid of dit toegestaan zal worden. (Je moet een zeer ernstige reden kunnen aangeven, ik vrees in dit geval dat je niet voldoende hebt op basis van wat ik uit je uitleg lees)
In 2010 (8 februari) heeft de Raad van State (nr. 200.573 - De Mol) wel nog geoordeeld dat het totaal ontbreken van contact met de vader een reden kan zijn om de naamsverandering goed te keuren.

Reclame

duma

#4 , 24 jul 2012 08:52

Justianus, aangezien de kinderen momenteel zijn achternaam dragen, is hij de wettelijke vader en is er dus STEEDS co-ouderschap. Of zij al dan niet getrouwde waren, doet helemaal niet ter zake. Hij is de vader, zij is de moeder. Beide hebben evenveel te zeggen en zullen dat ook steeds hebben. Het is enkel de omgangsregeling die nog moet geregeld worden, maar ook daar moet de rechter een evenwaardige verdeling toestaan tenzij er tegenindicaties zijn. Die tegenindicaties kunnen alcoholmisbruik e.d. zijn, maar ook de leeftijd van de kinderen. Maar: Kinderen worden ouder en mensen kunnen hun leven beteren, dus als de ex wil, zal hij dit kunnen bekomen als hij er moeite voor doet. MAAR: Wil hij dat? Wil hij week/week? ...

En er kan zelfs helemaal geen vonnis zijn door de vrederechter, enkel door de jeugdrechter.

Geen enkele rechter zal trouwens owv bovenstaande nog maar denken om het wijzigen van een achternaam toe te staan. Ook al is dat misschien niet wat TS wil horen ...

Terug naar “Andere”