Vliegvergunning geweigerd!

dendeze
Topic Starter

Vliegvergunning geweigerd!

#1 , 05 mei 2012 11:11

Voor de hernieuwing van een vliegvergunning moet je voldoen aan een aantal uren + een uur met instructeur + een medische keuring.
Ik voldoe aan alle voorwaarden maar ik heb een leervergunning gekregen en zou een skilltest met een examinator moeten doen omdat ik mijn vliegboek pas opgestuurd zou hebben na de vervaldag. (kosten samen meer dan 200 euro)
Na mailcontact met de dienst vergunningen vroeg ik waar die regel ergens stond in hun reglementen, het antwoord daarop was "ergens op onze site", die mail heb ik bewaard.
Ik ben daarop gaan zoeken en vond dit:
"Bij het uitreiken, wedergeldigmaken of hernieuwen van een bevoegdheidverklaring mag deze bevoegdverklaring verlengt worden tot het einde van de maand waarin de vervaldatum valt." (Dit is de laatste zin van het artikel.)

het staat hier: http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
dan naar lucht, luchtwetboek, nationale wetgeving, punt 2vergunningen personeel, 2.9 Vergunningen vliegtuigen JAR-FCL 1
hoofdstuk 2, afdeling 4, artikel 10.

Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, maar wat kan ik daar aan doen? :mrgreen:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 mei 2012 11:17

Was u nog binnen die maand?

dendeze
Topic Starter

#3 , 05 mei 2012 11:47

Ja inderdaad dat was wat onduidelijk, maar mijn vergunning verviel op 05/04/2012 en alles was bij hun binnen op 17/04/2012
Daarom ben ik niet akkoord.

Reclame

Turaki

#4 , 05 mei 2012 12:57

Dan is de opgelegde sanctie volgens mij onterecht (indien deze wetgeving op u van toepassing is, geen enkele eerdere ervaring met deze wetgeving). Wijs hen via AS op deze regel, en vraag om hun beslissing aan te passen aan de geldende wetgeving. Anders zal u een beroepsprocedure moeten opstarten bij de bevoegde instanties.

dendeze
Topic Starter

#5 , 05 mei 2012 13:13

Excuseer, maar wat betekend AS?
Hoe start je een beroepsprocedure op?

Turaki

#6 , 05 mei 2012 13:53

Aangetekend schrijven, en beroepsprocedure is normaal bij overheidsdienst die daarover gaat, of meteen de rechtbank. Informeer eens bij de dienst die de beslissing heeft genomen, zij dienen dit ook te weten.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mei 2012 19:16

Ik ken de wetgeving terzake niet en ook niet de procedure die U moet volgen, maar de zin waar U naar refereert lijkt mij te zijn opgenomen vanwege de bureaucratie: U moet Uw vliegvergunning die vervalt op dag X hernieuwen, dient de nodige documenten op te sturen voor dag X, maar mag met Uw oude vliegvergunning blijven vliegen tot het einde van de maand waarin dag X valt. Dit omdat het valideren en opsturen ook tijd in beslag neemt. Hetzelfde heb je bij de meeste autoverzekeringen ook.

Ik vrees dus dat dat artikel U geen vrijgeleide gaat geven in deze zaak, maar dat U Uw heil gaat moeten zoeken in de procedure zelf.

dendeze
Topic Starter

#8 , 18 mei 2012 21:26

Nee hoor, het is geen overgangsregeling of zo, als je de vliegvergunning opstuurt mag je niet vliegen tot je ze terug hebt.
Je kan ook persoonlijk gaan als je ze niet kan missen.
Als het mag had ik hier graag enkele mails geplaatst, of liever de belangrijke inhoud ervan.
Ik had ook contact opgenomen met de ombudsman, die er momenteel nog mee bezig is.
Wel heb ik nadat de ombudsman contact met hen had opgenomen, toch nog mails gekregen van de dienst vergunningen, ze zoeken nu van alles anders uit, de mails maken eigenlijk veel duidelijk.

Turaki

#9 , 18 mei 2012 21:38

Geen probleem, wel namen verwijderen.

dendeze
Topic Starter

#10 , 21 mei 2012 11:06

Hier de eerste mail aan mij, dat van dat attest voor ulm klopt, dat was ik vergeten door de ernstige ziekte van mijn vrouw had ik dat vergeten bij te voegen, maar die vergunning is wel in orde nu.
Het gaat nu enkel nog om mijn PPL (sportvliegtuigen).

Beste,

Wij hebben de documenten voor de hernieuwing van uw ulm en nationale ppl goed ontvangen.
Wij kunnen helaas hieraan niet voldoen.
Voor de ulm vergunning hebben wij eerst nog een attest van de instructeur nodig dat u nog voldoet aan de kennis om een ulm toestel te besturen.
Voor de ppl kunnen wij enkel een oefenvergunning afleveren zodat u een skilltest kunt doen.
Dit omdat u uw documenten heeft verstuurd na de vervaldatum van uw vergunning.
Hieraan is ook een kost verbonden van 92€.
Gelieve dan ook nog een betalingsbewijs van 49€ aan ons te bezorgen zodat we u uw nieuwe licenties kunnen toesturen nadat alle formaliteiten zijn vervuld.

Hier mijn antwoord,
Geachte, ik heb het attest van de ulm instructeur, ik stuur het U op samen met het betalingsbewijs.
Omdat mijn vrouw erg ziek is heb ik mijn medical moeten uitstellen.
Waar kan ik ergens de regels vinden voor het opsturen van de vernieuwing van de vergunning?
Ik was toch volledig in orde?
Dit in verband met de toekomst.

mail terug naar mij,
Ik begrijp de situatie maar wij maken de regels ook niet.
U kan in principe alles terugvinden op de site.
U kan ons ook altijd telefonisch bereiken of per mail of langs komen in onze burelen.

Dan deze mail naar de Directie, waar pas op geantwoord werd nadat ik contact had opgenomen met de ombudsman.
Er is mij onterecht een wedergeldigmaking geweigerd.
Ik voldoe aan alle voorwaarden maar *** ****** zegt dat ik de vergunning opgestuurd heb na de vervaldatum en daarom een skilltest moet doen.
Ik heb het dit weekend opgezocht en dat klopt niet, volgens jullie eigen reglement mag deze verlengt worden tot het einde van de maand waarin de vergunning vervalt, wat het in mijn geval toch is.
mijn vergunning verviel op 05/04/2012 en zou dus gewoon verlengt moeten worden wanneer alles bij jullie binnen is voor het eind van de maand, waar ik aan voldoe.
De reden dat ik ze te laat opstuurde is dat mijn vrouw op sterven lag en ik mijn medical moest annuleren.
Gelukkig is door een mirakel mijn vrouw tegen alle verwachtingen in toch er terug doorgekomen.
Dat is natuurlijk Jullie probleem niet en dat begrijp ik best, maar als de regels dan strikt toegepast worden, dan ook als ze in mijn voordeel zijn toch?

antwoord,
Ik zal uw dossier herbekijken.
Is het mogelijk om mij een kopie van het laatste jaar uit uw vliegboeg toe te zenden?

Na versturen van de gevraagde kopie dit antwoord,
Mijnheer,

Gelieve hieronder uittreksels van het KB van 4 maart 2008 terug te vinden:
Art. 127. § 1. De vergunningen en bevoegdverklaringen die uitgereikt werden op grond van het voormelde ministerieel besluit van 23 juni 1969, worden wedergeldig gemaakt of hernieuwd overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.

Uw bevoegdverklaring SEP(L) werd hernieuwd op 27 maart 2010 op basis van een prof check met de Heer ****** (examinator).

Wij hebben deze artikels gebruikt:
Art. 58. § 1. Geldigheid. De klassebevoegdverklaring voor éénmotorige éénpilootvliegtuigen is geldig voor twee jaar vanaf de datum van uitreiking of vanaf de vervaldatum, indien ze wedergeldig gemaakt werd tijdens haar geldigheidsduur.

Art. 10. De houder van een vergunning mag de voorrechten verbonden aan zijn vergunning of bevoegdverklaring slechts uitoefenen indien hij zijn bekwaamheid blijft behouden door aan de eisen van dit besluit te voldoen.
De geldigheid van een vergunning wordt bepaald door de geldigheid van de bevoegdverklaringen die zij bevat en van het medisch attest.
Bij het uitreiken, wedergeldigmaken of hernieuwen van een bevoegdverklaring mag deze bevoegdverklaring verlengd worden tot het einde van de maand waarin de vervaldatum valt.

om de bevoegdverklaring te hernieuwen tot 31 maart 2012.

Wij hebben uw aanvraag tot wedergeldigmaking in april 2012 ontvangen maar het was te laat om een wedergeldigmaking te doen op basis van uw ervaring. Zoals vermeld in dit artikel:
Artikel 1. § 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
Wedergeldigmaking (van een goedkeuring of van een bevoegdverklaring) : administratieve handeling die wordt verricht binnen de geldigheidsperiode van een goedkeuring of van een bevoegdverklaring en waardoor de houder wordt toegestaan om de voorrechten van deze goedkeuring of bevoegdverklaring voor een nieuwe periode verder te blijven uitoefenen, mits aan de voorziene voorwaarden wordt voldaan.

dient de wedergeldigmaking te gebeuren binnen de geldigheidsperiode van uw bevoegdverklaring SEP(L)

De bevoegdverklaring SEP dient dus hernieuwd te worden:
Art. 58. § 4. Hernieuwing. Wanneer de geldigheidsduur van een klassebevoegdverklaring voor éénmotorige éénpilootvliegtuigen verstreken is, dient de kandidaat te slagen voor de vaardigheidstest met het oog op het verkrijgen van deze bevoegdverklaring.
met een examinator.

Op mijn vergunning staat echter de datum 50/04/2012, deze werd uitgereikt door henzelf, dus schrijven zij vergunningen uit die NIET geldig zijn tot de door HEN bepaalde datum?
Trouwens de vergunning na die skilltest met de examinator aan mij uitgereikt hebben ze ZELF ook al gedateerd op 02/04/2011.
Als zij een vergunning uitschrijven tot een bepaalde datum, dan mag ik toch aannemen dat ze ook tot die datum geldig is?
Anders hadden ze die datum toch nooit zelf mogen gebruiken, maar zelf maar geldig mogen maken tot 27/03/2011 en 27/03/2012 en toch niet tot 02/04/2011 en 50/04/21012?

Volgens mij hebben ze toch geen poot om op te staan?
IK heb die vergunningen tenslotte niet uitgeschreven hé!

dendeze
Topic Starter

#11 , 21 mei 2012 11:16

Nog even dit, omdat het wat onduidelijk is tussen de artikels, dit zijn door henzelf getypte regels tussen de artikels en maken geen deel uit van het reglement.
Uw bevoegdverklaring SEP(L) werd hernieuwd op 27 maart 2010 op basis van een prof check met de Heer ***** (examinator).
Wij hebben deze artikels gebruikt:
om de bevoegdverklaring te hernieuwen tot 31 maart 2012.
Wij hebben uw aanvraag tot wedergeldigmaking in april 2012 ontvangen maar het was te laat om een wedergeldigmaking te doen op basis van uw ervaring. Zoals vermeld in dit artikel:
dient de wedergeldigmaking te gebeuren binnen de geldigheidsperiode van uw bevoegdverklaring SEP(L)
De bevoegdverklaring SEP dient dus hernieuwd te worden:

Het is maar dat je niet denkt dat die tekst bij het artikel hoort.

Turaki

#12 , 21 mei 2012 12:21

Wat ik uit de mails haal, is dat uw bevoegdverklaring verviel in maart, en niet in april. Daarnaast had u een vergunning tot in april. Het verschil en de relatie tussen die 2 documenten ken ik niet, maar ik vermoed dat u een bevoegdverklaring moet hebben om een vergunning te krijgen. Dat deze 2 dan verschillende data hebben kan dus perfect.

Voor zover ik de situatie kan inschatten (wetgeving waar ik eigenlijk niet veel van weet) hebben ze wel gelijk.

dendeze
Topic Starter

#13 , 21 mei 2012 23:59

De vliegvergunning en de bevoegdverklaring is hetzelfde, dat is maar één document.
Ze hadden die dan toch nooit mogen geldig maken tot een latere datum dan 27/03/2012?

Turaki

#14 , 22 mei 2012 08:30

De vliegvergunning en de bevoegdverklaring is hetzelfde, dat is maar één document.
Ze hadden die dan toch nooit mogen geldig maken tot een latere datum dan 27/03/2012?
Volgens mij ook niet dan, maar de juiste procedure ken ik hier niet.

digits

#15 , 22 apr 2013 19:49

Misschien wat laat, maar een vliegvergunning en bevoegdverklaring zijn twee aparte dingen. De vliegvergunning is in feite een soort container waarin je al je bevoegdverklaringen in steekt en op verzameld. Verder heeft die eigenlijk geen echte waarde (al moet ze wel geldig zijn). Het zijn de bevoegdverklaringen die bepalen of je al dan niet mag vliegen.

Wel sterk dat je ze hebt kunnen 'dwingen' om hun beslissing te motiveren. Mag ik vragen welke ombudsdienst je hebt gecontacteerd ? Heb er in het verleden ook paar keer problemen mee gehad (mag ook via pm).

Alvast bedankt !

Terug naar “Andere”