Verlengd minderjarig verklaring

webmaster
Topic Starter
Beheerder

Verlengd minderjarig verklaring

#1 , 18 feb 2007 21:07

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing:

Wat moet ik doen om mijn broer die 55j is "verlengd minderjarig" te laten verklaren ?
Mijn ouders hebben deze stap nooit gezet nu mijn ouders overleden zijn zit ik in een erfeniskwestie die vele zorgen meebrengt daar mijn broer in kwestie alleen woont in het ouderlijk huis terwijl hij daar absoluut niet voor in staat is daar hij mentaal gehandicapt is.
De reden dat hij daar toch woont komt door mijn mede-erfgenamen die grote eigenbelangen hebben op de gezamelijke eigendom en ik mij niet genoeg heb weten te verdedigen op het moment als het echt nodig was.
Ik wil het huis met de vele aanhorigheden nu openbaar verkopen met de toestemming via de vrederechter en hopend op een goede afloop wie kan mij raad geven hij is zeeeeer welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 feb 2007 10:20

?Art.487bis.Een minderjarige van wie gebleken is dat hij wegens ernstige geestelijke achterlijkheid ongeschikt is en schijnt te zullen blijven om zichzelf te leiden en zijn goederen te beheren, kan in staat van verlengde minderjarigheid worden verklaard.Onder ernstige geestelijke achterlijkheid moet worden verstaan een staat van geestelijke onvolwaardigheid, aangeboren of begonnen tijdens de vroege kinderjaren, en gekenmerkt door een uitgebleven ontwikkeling van de gezamenlijke vermogens van verstand, gevoel en wil.Een zelfde maatregel kan worden genomen ten aanzien van een meerderjarige van wie is gebleken dat hij tijdens zijn minderjarigheid verkeerde in omstandigheden als omschreven in voorgaande leden.Hij die in staat van verlengde minderjarigheid is verklaard, wordt ten aanzien van zijn persoon en zijn goederen gelijkgesteld met een minderjarige beneden de vijftien jaar.Art.487ter...Voor de meerderjarige wordt de staat van verlengde minderjarigheid bij de rechtbank van eerste aanleg van zijn woon- of verblijfplaats aangevraagd bij een VERZOEKSCHRIFT, ondertekend door gelijk welke BLOEDVERWANT...Bij het verzoekschrift wordt een geneeskundig ATTEST van niet meer dan vijftien dagen oud gevoegd, dat de geestelijke onvolwaardigheid beschrijft.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”