Alimentatie - tweede huwelijk- kinderen !!

ingeh
Topic Starter

Alimentatie - tweede huwelijk- kinderen !!

#1 , 31 mei 2011 22:39

hey iedereen,

heb eens een vraagje?

ik ben de tweede vrouw van mijn man, en wij hebben 2 kinderen.
met zijn eerste vrouw heeft hij er 4 waarvan nog 3 alimentatie krijgen.
wij zijn reeds 7 jaar bezig voor alimentatie vermindering daar wij financieel serieus achteruit gegaan zijn sinds de dag dat het vonnis 7 jaar geleden is uitgesproken.

Nu men spreekt hier altijd over het welzijn van de kinderen he? Maar wie bedoelt men hiermee?
Alle kinderen denk ik toch he, zowel van het eerste als het van het tweede huwelijk.

Moet de rechter eigenlijk geen rekening houden met 5 kinderen ipv met 3, tis toch ni omdat het een andere mama is dat mijn kinderen minder recht hebben op een goed leven he. Er wordt wel met mijn inkomsten rekening gehouden maar niet met mijn kinderen.

heeft er hier iemand al ervaring mee of raad

bedankt alvast
inge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 jun 2011 09:38

Nee, de rechter moet dat niet.
Wettelijk gezien zijn de eerste kinderen van je man zijn verantwoordelijkheid en betaalt hij alimentatie voor die kinderen. Alleen kinderen die jullie samen hebben zijn jullie beider (financiele) verantwoordelijkheid. Dat jullie nog kinderen gekregen hebben is géén reden voor de rechter om de oorspronkelijke alimentatie voor de eerst gekregen kinderen te verminderen. Enkel de inkomens van de vader en de moeder van de betrokken kinderen worden geevalueerd om de grootte van de alimentatie te bepalen. jouw inkomen wordt niet mee in overweging genomen: jouw loon mag (en wordt niet) niet in overweging genomen worden.
Een raad die ik in dit soort gevallen altijd geef: als de advocaat van de tegenpartij inzage vraagt in de loonfiche van de nieuwe partner om eventuele alimentatiegrootte te bepalen van de eerste kinderen, weiger je dat (terecht) met de volgende mededeling:
- nieuwe partner is geen betrokken partij in deze zaak en de tegenpartij kan géén loonfiche eisen van deze persoon. Dat is privé-informatie die je niet moet vrijgeven.
Als je de loonfiche vrijwillig wél geeft (wat je dus niet MOET) dan geef je de tegenpartij natuurlijk wel de pap in de mond om een stevig pleidooi over levensstandaard af te steken, alhoewel het absoluut géén steek houdt.
Dus je lloonfiche NIET geven in zo'n zaken: het is beschermd door de wetgeving op privé-informatie.
De vader moet uiteraard wel eigen loonfiches voorleggen of bewijzen van inkomsten als dat gevraagd wordt in zaken van bepaling van alimentatiegrootte.
Met jouw inkomsten wordt géén rekening gehouden en inderdaad ook niet met jouw kinderen (mbt alimentatie eerst kinderen).
Maar dat is eigenlijk een grondregel die je moet weten voordat je aan gezinsuitbreiding begint in een Nieuw Samengesteld Gezin.
Stelregel is dat de alilmentatiegrootte voor de eerste kinderen NIET aangepast wordt omdat de alimentatiebetaler aan gezinsuitbreiding doet.
Want bekijk het van de ander kant: de moeder van de kinderen heeft uiteraard géén boodschap aan alimentativermindering omdat de betaler beslist aan gezinsuitbreiding te doen. Dat is haar zaak niet.
Dit klinkt hard, ik weet het. Maar je advocaat heeft je mooi 7 jaar aan het lijntje gehouden (en goed verdiend aan jullie ...) aan een zaak die juridisch-technisch gezien NIET te winnen is en was op die basis. Tenzij er natuurlijk nog andere factoren een rol spelen.
Courage.

ingeh
Topic Starter

#3 , 02 jun 2011 12:42

wij zaten tevens ook in csr daarmee dat wij deze procedure opgestart zijn, omdat onze financiele situatie dramatisch verandert was. het inkomen van mijn echtgenoot is zomaar eventjes van 1800€ netto naar 650€ gezakt omdat hij op ziekteuitkering is gevallen met zijn rug.

haar financiele situatie is er wel op vooruit gegaan, zij heeft zomaar eventjes 1800€ netto over, dus zonder vaste kosten want dat is er reeds afgetrokken terwijl wij moesten toekomen met 600€ in de maand dat we kregen van in de csr. zij heeft recht op verhoogd kindergeld, zij heeft een sociale woning, plus alle maanden de alimentatie van ons en van de oudste zoon krijgt zij nog eens 350€ in de maand voor de was en de plas. dus zij heeft er zeker ni aan ingestoken integendeel want het grootste deel van de schulden in onze csr kwam nog van als ze samen waren.

zij had indertijd zogezegd geen inkomsten en dus kwamen ze mijn meubelen opschrijven.
maar door een vergissing van da bank zijn haar rekeninguittreksels eens bij ons toegekomen en daar stond een serieus bedrag op, dus zijn we daar mee naar de dw getrokken.
en nu begint ze weer met die streken, zalang als zij de rekeningen van de kinderen niet betaald komen ze bij ons he? want mijn man is nog financieel verantwoordelijk voor de kids. en wij kunnen die som niet terug vorderen via aftrek van alimentatie want da mag nie. maar ondertussen draaien wij wéér mee op. er staat nogthans in ons vonnis dat alle kosten moeten gedekt zijn met de alimentatie.

wordt daar dan allemaal geen rekening mee gehouden?

dus ik en mijn kinderen zouden dus mogen verhongeren bij wijze van spreken dat mag wel maar zi dat zijn kinderen uit het eerste huwelijk niks te kort komen hoor, dat kan toch ni. zijn bijdrage in ons huishouden is slechts 150€ terwijl zij wel 450€ krijgt das meer dan de helft van zijn inkomsten?

ik heb al ondervonden en ik heb het hier ook meer dan genoeg gelezen als je een 'bitch van een wijf zijt' dan komt ge met alles weg. er zijn nog mensen op dit forum dat met een gelijkaardige ex zitten en dat ook aan het kortste eind trekken.

Reclame

Terug naar “Andere”