Wat na een one-night-stand?

kristoffer
Topic Starter

Wat na een one-night-stand?

#1 , 15 nov 2010 21:19

Stel je hebt een one-night-stand en de vrouw in kwestie beweert dat ze zwanger is van jou. Kan ze jou dan verplichten tot
- DNA test?
- Alimentatie?
- Erkenning van het kind?

groet!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 15 nov 2010 21:39

Geen sprake van
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 15 nov 2010 22:04

Zij kan via het gerecht een DNA test laten uitvoeren. Is hier reeds een aantal maal besproken dacht ik, zelfs in verband met erfenis kwesties.

Reclame

kristoffer
Topic Starter

#4 , 15 nov 2010 22:06

Weet iemand het met zekerheid? En met onderbouw?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2010 22:10

Ja. Dat kan.

Burgerlijk Wetboek
Art. 322 Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarde.

Art. 336. Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een onderhoudsbijdrage vorderen op grond van artikel 203, § 1.

kristoffer
Topic Starter

#6 , 15 nov 2010 22:14

De vrouw in kwestie kan dus een DNA test afdwingen?

roharro

#7 , 15 nov 2010 22:15

Desnoods via het gerecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eragon

#8 , 16 nov 2010 00:03

Je moet de moed niet verliezen, wanneer dt echt one-night-stand is geweest, Het was dus niet de doeling kinderen te wekken, was jij zelf beschermd? Je weet dat dit geen 100% garantie bied, daarom moet de vrouw ook haar inspanning doen om een vrucht te voorkomen. Dan stel ik mij de vraag, over het nut van ondrhouds geld, in deze zaak, Wanneer je geslachtsgemeenschap naa de geest van one-night-stand, dan moet je als vrouw besseffen wanneer je er voor kiest om een vrucht uit te dragen. Dat uit deze beslissing haar verantwoordeljkheiddraagt en niet de man in dt verhaal. Ik zou ergens kunnen inkomen dat de man indit verhaal mischien wel de kost zou kunnen delen om de vrucht te laten afdrijven. ik zeg dan ook( mischien ) want kwaad opzet is niet uit te sluiten ( it is een mening van een gewone burger)

roharro

#9 , 16 nov 2010 00:11

Je moet de moed niet verliezen, wanneer dt echt one-night-stand is geweest, Het was dus niet de doeling kinderen te wekken, was jij zelf beschermd? Je weet dat dit geen 100% garantie bied, daarom moet de vrouw ook haar inspanning doen om een vrucht te voorkomen. Dan stel ik mij de vraag, over het nut van ondrhouds geld, in deze zaak, Wanneer je geslachtsgemeenschap naa de geest van one-night-stand, dan moet je als vrouw besseffen wanneer je er voor kiest om een vrucht uit te dragen. Dat uit deze beslissing haar verantwoordeljkheiddraagt en niet de man in dt verhaal. Ik zou ergens kunnen inkomen dat de man indit verhaal mischien wel de kost zou kunnen delen om de vrucht te laten afdrijven. ik zeg dan ook( mischien ) want kwaad opzet is niet uit te sluiten ( it is een mening van een gewone burger)
Deze uitleg slaat nergens op. De wet beschermd het kind. Het is het kind dat recht heeft op onderhoud.
Hiermee is uw vraag waarom onderhoudsgeld beantwoord.
Het recht op onderhoud van een kind hangt niet af van de wijze waarop het verwekt is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD

#10 , 16 nov 2010 09:43

Allemaal goed lezen svp. Jullie zijn weer snel van stapel aan het lopen. Er is hier door de poster gevraagd of een verplichte DNA test mogelijk is na het nachtelijk avontuur en dus voor de geboorte. Het kind is dus noch niet geboren. Dus gewoon een vrouw die beweert dat ze zwanger is van jou. Groot verschil dacht ik. Ik blijf bij mijn standpunt dat het op dat ogenblik niet mogelijk is en dat die vrouw u niet kan verplichten een DNA test te laten uitvoeren. No way.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

roderidder
Contacteer: Website

#11 , 16 nov 2010 13:14

De wet beschermd het kind. Het is het kind dat recht heeft op onderhoud.
Ja en nee... vanuit de vraagstelling ja, maar hiermee doe je het toekomstige kind tekort omdat het breder is dan onderhoud -lees geld-.

Code: Selecteer alles

zie art. 18§1 IVRK De Staten die partij zijn, doen alles wat in hun vermogen ligt om de erkenning te verzekeren van het beginsel dat BEIDE OUDERS de gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen voor DE OPVOEDING en de ontwikkeling van het kind. Ouders of, al naar gelang het geval, wettige voogden, hebben de verantwoordelijkheid voor DE OPVOEDING en de ontwikkeling van het kind. Het belang van het kind is hun allereerste zorg.
Het kind heeft dus recht op een opvoeding door beide ouders! en geen discriminatie (art. 2§1 IVRK)

art. 2§1 IVRK De Staten die partij zijn bij dit Verdrag, eerbiedigen en waarborgen de in het Verdrag beschreven rechten voor ieder kind onder hun rechtsbevoegdheid zonder discriminatie van welke aard ook
Een redenering wie een eentuele onderhoudsbijdrage verschuldigd is aan wie kan maar eerst beantwoord worden nadat er een verblijfsregeling (nogmaals geen discriminatie toegestaan) tot stand is gekomen.

“Art.203.§ 1. BW De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, DE OPVOEDING en de opleiding van hun kinderen.”.
* als een potentiele vader een DNA test weigert kan dit voor een rechter al voldoende zijn om deze tot vader van het kind te kronen.

RR

eylis

#12 , 16 nov 2010 15:45

en laat je best meteen maar testen op SOA's, om nog maar te zwijgen van AIDS....

mapleleiah

#13 , 20 nov 2010 12:55

Ik ben alweer eens gechoqueerd van het feit dat er hier nog altijd mensen rondlopen die het woord "condoom" niet kennen ... Zucht ...
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

sleper

#14 , 20 nov 2010 16:40

Leonard heeft dus wel een beetje gelijk...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2010 19:04

case : one-night-stand X jaar geleden.
verder geen contact meer.
X jaar later bleek dame een kind te hebben ( ondertussen al wat groter)- blijkbaar toen terug contact.
nogmaals X jaar later terug contact nu met de opmerking jij bent de vader - ontkenning enz enz
resultaat in beroep veroordeeld .... na verplichte DNA test... wat bleek ....effectief de vader ...
Het hof heeft toen een substantiële som verrekend .... dus opletten geblazen.

Terug naar “Andere”