grootouders willen kleinkinderen zien

woody123
Topic Starter

grootouders willen kleinkinderen zien

#1 , 21 okt 2010 09:17

Ik heb sinds enkele jaren geen contact meer met mijn ouders.
Sinds kort vermoed ik dat zij echter juridische stappen willen ondernemen om onze kinderen terug te kunnen zien.
Ik weet dat er op dat wetgeving bestaat, maar vraag me af de grootouders altijd het recht krijgen hun kleinkinderen te zien.
Kan ik dat enigszins verhinderen en zo niet, moet ik mijn kinderen dan aan hen toevertrouwen of kan ik eisen dat ik er bij ben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 26 okt 2010 10:18

Als er de juridische toer wordt gekozen dan kan je eisen dat je erbij bent, maar maak je m.i. niet veel kans

Waarom zou je?

RR

eylis

#3 , 26 okt 2010 10:26

woody,

het antwoord is heel eenvoudig. als je wil dat dit op een aangename en sociale wijze opgelost wordt, en niet-shockerend voor de kinderen.En niet publiek voor een rechtbank met alle trauma's vandien:
Neem gewoon contact met je ouders om voor te stellen de kinderen eens te ontmoeten. dit in begeleide omstandigheden: dwz: uzelf er bij. Leg uit dat het je uitdrukkleijke wens is dat de kinderen hun grootouders kennen en ontmoeten. Dat uw eigen relatie tot uw ouders niet ter zake doet, dat u het daar ook niet over wil hebben. Maar dat deze contcacten volledig in het teken staan van de relatie van uw kinderen met hun grootouders.
Dan kan u zelf het riotme bepalen van de ontmoetingen én hoe en waar ze plaatsvinden, immers u bent de ouder en de grootouders hun wens wordt ingewilligd. zij hebben dan geen juridische poot meer om op te staan. De kinderen kunnen dan ook volgend hun ritme wennen aan deze contacten.
Na een tijdje stelt u voor dat ze de kinderen 1 maal per maand ontmoeten. en dat de kinderen 3maal per maand een telefoontje met hen doen. Dat is een redelijke frekwentie. De meeste grootouders zien zelfs zo dikwijls hun kleinkinderen niet.
Op deze manier houdt u volledig in de hand hoe dit georganiseerd wordt.

Reclame

mapleleiah

#4 , 26 okt 2010 10:51

En nu eens vanuit het standpunt van de OP ... deze heeft gekozen het contact met zijn ouders te verbreken ... hij/zij had daar vermoedelijk redenen voor ... als hij/zij zijn/haar kinderen niet wil blootstellen aan zijn/haar ouders, dan is dat zijn/haar goede recht!

De grootouders kunnen inderdaad stappen ondernemen, maar of ze gaan krijgen wat ze willen, dat is een andere vraag ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

sledge

#5 , 26 okt 2010 18:14

mijn vrouw haar vader gooide haar twintig jaar geleden buiten, nooit geen contact meer met haar gehad, tot hij hoorde dat hij grootvader was van een jongen van drie jaar, morgen gaan we naar het hof van beroep, dan is de zaak vier jaar bezig. met zoon zelfs naar psycholoog gemoeten. in eerste aanleg zei het openbaar ministerie dat de zaak onontvankelijk was, maar de jeugdrechter besliste anders

apenland.....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2010 18:49

apenland... toch weer eens puntjes op de i
Of u het nu graag hoort of niet
Het is nog altijd een RECHTER die een beslissing neemt gebaseerd op de bestaande geldende wetgeving over een conflict dat een of twee partijen voor hem hebben gebracht of dat door een maatschappelijke (= openbare verplichting) bij hem is voorgebracht.
Dus als die rechter dan een beslissing neemt mag u blij zijn.
In sommige landen IS er geen rechter om te beslissen maar alleen die de wapens heeft en daar dan gebruik van zal maken vb uw neus afhakken of een autoband rond uw nek hangen.
Deze tekst staat los van mijn persoonlijke sympathie hoor want ik voldoende thuis en weet meer dan voldoende wat voor drama's er dikwijls schuil gaan achter ....

Maar ook zoals al dikwijls gezegd er is een verschil tussen recht en uw gevoel van rechtvaardigheid het ene is het recht en het andere is uw individuele emotie.
Het is niet dat het openbaar ministerie 'wit' voorstelt dat de rechter diezelfde zienswijze heeft.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 17 okt 2011 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#7 , 27 okt 2010 16:08

dus om dramatische wendingen te voorkomen en de controle over deze situatie ZELF in handen te kunnen houden, doe je spontaan een stap in de ricdhting van korte regelmatige contacten tussen grootouders en kleinkinderen.
Dan is er géén behoefte novh reden meer tot een rechtszaak en bepaalt u zelf hoé de kinderen en de grootouders met elkaar contact zullen hebben, desnoods organiseert u een wafelenbak waar u zelf bij bent.....dan heeft u de volledige controle om het in de gaten te houden...
simpel toch?

sniper

#8 , 27 okt 2010 16:12

en bepaalt u zelf hoé de kinderen en de grootouders met elkaar contact zullen hebben
niet echt
als u blijkbaar beslist dat u het best vindt dat de kleinkinderen hun grootouders niet zien, mag dat niet
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

eylis

#9 , 27 okt 2010 16:35

sniper.... mijn voorstel bepaalt juist dat als men spontaan gecontroleerd contact toestaat er geen rechtszaak opgestart moet worden;
anders is mijn oplossing ook geen oplossing meer hé....

sledge

#10 , 27 okt 2010 21:22

geloof me, daar is het allemaal niet mee opgelost, de wonden zijn te diep, ik had hem bijna vast in de gang toen hij mij en mijn vrouw begon te provoceren. De enige wafelenbak dat die krijgt is er eentje op zijn gezicht. De zaak sleept al vier jaar aan en het wordt lelijker en lelijker, iemand zonder nagel om aan zijn gat te krabben en die beslist om het zijn kinderen tot een hel op aarde te maken kan zich hier alles permitteren, de schuldbemiddeling lost alles op....

zoals ik al zei : apenland

sniper

#11 , 27 okt 2010 22:25

en het wordt lelijker en lelijker, ...en die beslist om het zijn kinderen tot een hel op aarde te maken kan zich hier alles permitteren,
klinkt als mijn moeder
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

eylis

#12 , 28 okt 2010 09:20

euh, sorry sledge ..
maar ik denk dat mijn tip bedoeld was voor de vraagsteller van deze post: woody.
Misschien is er in zijn/haar situatie wel nog mogelijkheid om gecontroleerd contact te organiseren.

sledge

#13 , 28 jan 2011 12:09

laatste update : zaak is behandeld voor het Hof van Beroep. Wat bleek : deze hadden geen kennis van het dossier, kenden enkel het vonnis van eerste aanleg uit het hoofd, telkens werd verwezen naar stukken uit het dossier moest men gaan kijken en lezen. En als klap op de vuurpijl zegt het openbaar ministerie daar koudweg dat er geen belang aan deze getuigenverklaringen wordt gegeven. Zelfs naar de opgestelde POS dossiers met zijn andere kinderen wordt niet gekeken, ook niet dat hij nog geseind staat. Naar het verslag van de kinderpsycholoog en de brief van zijn lerares wordt evenmin gekeken. Het openbaar ministerie gaf als advies ons beroep onontvankelijk te verklaren en het vonnis van eerste aanleg te bekrachtigen. Hopelijk lezen ze het dossier toch nog en gaan ze de rechtspraak nakijken die onze raadsheer vond, namelijk een gelijkaardig geval waarbij cassatie bezoekrecht weigerde.

Als dit inderdaad zo blijft, dan is jeugdrecht in België even ver zoek als een nieuwe regering.

float
Juridisch actief: Ja

#14 , 28 jan 2011 12:54

Cassatie dat een bezoekrecht weigert?!

neogoa

#15 , 28 jan 2011 14:07

² that

Gelieve verwijzing te maken naar Cassatie arrest, wil dat wel eens lezen dat Cassatie bezoekrecht weigert!!

Terug naar “Andere”