Volwassen kind met probleem uit huis te zetten??

me5
Topic Starter

Volwassen kind met probleem uit huis te zetten??

#1 , 25 mei 2010 15:49

Een van de kinderen bij mijn moeder woont nog bij haar in. Hij heeft helaas een drankprobleem dat hij niet altijd onder controle heeft. Daarnaast is hij egocentrisch en vaak agressief van aard. Mijn moeder wil het niet inzien (vermoedelijk een soort psychisch overlevingsmechanisme) maar ik vrees voor het ergste als hij ne keer ergens zijn goesting niet kan krijgen...

Hijzelf wil uiteraard niet weg, want hij is zeer makkelijk en doet enkel datgene dat ze hem (meermaals) zegt.

Mijn vader is reeds overleden, dus mijn moeder is de langstlevende.

Wat is mogelijk als overige kinderen om daaraan te doen? Want liever geen ontsporing.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 mei 2010 20:25

Ik vermoed dat het om een meerderjarige gaat?

Ja, het is mogelijk om een meerderjarig kind uit het huis te laten zetten door de ouders.
Ik vermoed niet dat de rest van de familie dit kan aangezien zij geen "belang" kunnen hebben bij dergelijke vordering.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2010 19:16

gezien weinig tijd - zoek met mijn naam op buitenzetten en op buitenzetten meerderjarige of buitenzetten bewoner
Je kan zo al veel vinden
In elk geval bevoegde rechter is vrederechter
Daar kan je ook alle info bekomen
ook info

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
aldaar ook nog andere publicaties

lees eerst alles en dan kan je ook gerichtere vragen stellen

Reclame

aze

#4 , 06 jun 2010 01:51

Als maatschappelijk werker herken ik dit.

aze

#5 , 06 jun 2010 02:17

Als maatschappelijk werker kom ik in contact met problemen binnen het gezin.
Met praten en begrip kom je soms veel verder als de grove juridische middelen. Vrijheid is een zeer belangrijk iets in onze democratie.
Dit wil evenwel niet zeggen dat iedereen zomaar alles mag en kan doen. Mensen zoeken soms naar middelen om zich "recht" te houden.
Vandaag is worden veel stoornissen erkend (moeilijk te begrijpen voor sommige mensen maar als je het hebt zit je er maar mee) en bestaan er geneesmiddelen en therapie. Gelukkig voor deze kinderen.
Het uit het huis zetten van iemand is een zeer drastisch gebeuren en zeker wanneer dit door een ouder gebeurt. De ouders hebben, zonder ze het evenwel beseffen en zeer belangrijke impact op het sociale leven van hun kind. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ouders van gescheiden kinderen veel meer kans hebben om later zelf een gebroken huwelijk op te lopen. Waarden en normen leer je vooreerst binnen het gezin. Je mag immers niet vergeten ook ouders, juridisch gezien, levenslang respect verschuldigd zijn aan hun kinderen. In de praktijk heb ik ervaren dat het respect van ouders ook veel te wensen overliet maar hierover werd nooit gepraat. Zelf ontkend ! De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Een kind dat als een vuilbak aan het huis wordt geplaatst zal door het kind ervaren worden als een directe aanval dat (zoals ik in een aantal gevallen ervaren heb) soms NOOIT zal vergeven worden met alle gevolgen vandien !

aze

#6 , 06 jun 2010 02:38

In het vorige bericht schreef ik : De ouders hebben, zonder ze het evenwel beseffen en zeer belangrijke impact op het sociale leven van hun kind. Dit zou moeten zijn : Sommige ouders beseffen niet altijd goed dat hun gedrag een belangrijke impact heeft op het sociale leven van hun kind(eren).

ilsejan

#7 , 18 okt 2010 15:29

Misschien moet er ook de andere kant bekeken worden. Een meerderjarige kan het leven van zijn ouders en de rest van het gezin ook volledig kapot maken...

Mijn zoon is 18 en heeft van zijn vader te horen gekregen dat hij nu alles mag, dat hij alleen moet laten weten waar hij zit. Sindsdien (augustus) is het fout gelopen. Hij is gaan kamperen met een kameraad en heeft zeer veel geld uitgegeven. Hij houdt zich niet aan de afspraken van het huis, behandelt ons respectloos, doet gewoon zijn zin...

Ik zie geen andere mogelijkheid om hem op straat te zetten, want bij zijn vader (wij zijn al lang gescheiden) kan hij ook niet terecht. Die ziet geen problemen; a nee, hij ziet zijn zoon - op eigen vraag - slechts 4 dagen per maand...

Terug naar “Andere”