De vader zegt :"Ik ben u vader niet" Wat nu?

karina@home
Topic Starter

De vader zegt :"Ik ben u vader niet" Wat nu?

#1 , 07 aug 2006 12:42

Korte situatieschets. Kind wordt geboren en vader doet aangifte van geboorte van zijn zoon in het jaar 1959. Bij nazicht uittreksel geboorte-akte wordt dit bevestigd. Ouders gaan uit elkaar maar scheiden officieel nooit. Zoon groeit op bij de moeder en ziet zijn vader nooit. Zoon trouwt en zijn vrouw wil toch de vader zien van haar man. De oude man wordt bezocht in het verzorgingstehuis. Daar zegt de oude man tegen de zoon. Ik ben u vader niet! Wie is dan wel mijn vader vraagt de zoon en dat antwoord moet de man schuldig blijven.De zoon gelooft dit niet. Wat kan de zoon doen om toch zekerheid te hebben.
DNA-aanvraag? Hoe gaat dit in zijn werk om alles op een correcte manier af te handelen.
Moest de man overlijden en er is een testament , kan deze dan de zoon nog onterven of is de geboorte-akte bewijs van toch de zoon te zijn?
Bij geen testament , wat gebeurt er dan?
De zoon wil toch zekerheid over is deze oude man toch mijn vader of toch niet?
Wie kan mij helpen? Ik vind dit een levensvraag ? En heb het er moeilijk mee. Dank u
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 14 aug 2006 11:05

De vader heeft het kind erkent voor de wet en is dus de wettelijke vader.
Of hij ook de biologische vader is speelt voor de erfrechten geen rol.

Maar de vraag of hij de biologische vader is kunnen enkel de moeder en vader beantwoorden.
Er kan niet zomaar van de vader een dna onderzoek ge?ist worden. Als hij weigerd er aan mee te werken, kan je het via de rechtbank proberen. Maar dan is het nog de vraag of deze de eis goedkeurd.
dus de onzekerheid door de ouders moeten worden weggenomen.

Voor meer info over erfrecht kan je ook gaan kijken op

http://www.erfenisrechten.be

wanton

#3 , 28 jan 2012 11:32

Sperwer,

niet goed wakker , niet goed opgelet? Er is al uitgebreid geantwoord op deze vraag onder een andere hoofding 'erfrecht'.

U verwijst ook regelmatig naar de website 'Erfenisrechten'. Dit is zeker een interessante webstek , maar weet dat daar (nog) niets staat over de wetgeving op erfrecht en de verdeling van de nalatenschappen. Dus laat dat voorlopig!
Er staat zeker goede uitleg ( met berekeningsformulier) over de tarieven van successierechten.

Reclame

wanton

#4 , 28 jan 2012 18:56

Sperwer,

niet goed wakker , niet goed opgelet? Er is al uitgebreid geantwoord op deze vraag onder een andere hoofding 'erfrecht'.

U verwijst ook regelmatig naar de website 'Erfenisrechten'. Dit is zeker een interessante webstek , maar weet dat daar (nog) niets staat over de wetgeving op erfrecht en de verdeling van de nalatenschappen. Dus laat dat voorlopig!
Er staat zeker goede uitleg ( met berekeningsformulier) over de tarieven van successierechten.
Waar komt dit vandaan? Dit is iets dat ik vandaag zeker niet heb gepost!

Vandebos : quid?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos

#5 , 28 jan 2012 21:09

Berichten werden gelocked. Onderzoek wordt uitgevoerd.

Terug naar “Andere”