Alimentatie en kind uit huis geplaatst

Sarah1009
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie en kind uit huis geplaatst

#1 , 18 jun 2024 09:51

Beste mensen, Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op het volgende.

Mijn dochter heeft jaren bij mij gewoond en de omgangsregeling was om de veertien dagen naar de vader en de helft van de vakanties . Ze deed het goed op school tot haar haar 16de. Mijn dochter ging om met verkeerde vrienden en wilde meer vrijheid, maar ik liet dat niet toe waardoor ze bij haar vader wilde wonen omdat vader niet zo streng was. Het was daar helaas misgelopen en dochter ging ook niet meer naar school en ging alle dagen weg. Het ging zo de verkeerde kant op waardoor ze aangemeld werd via school met het OCJ en later werd ze geplaatst. Weekenden kwam ze bij mij, ze wilde graag thuis komen wonen en ik liet haar bij mij wonen. Dochter had van de vrijheid geproefd (niet naar school, wegblijven etc.) en wilde het voortzetten bij mij, maar dat liep niet goed, waardoor zij opnieuw werd geplaatst. Alimentatie werd betaald door de vader, maar vanaf het moment dat zij geplaatst werd, is hij ermee gestopt. Ik bleef alles betalen, zakgeld, kleding abonnement voor haar telefoon. De vader betaalde af en toe zakgeld. Elke keer op bezoek, de weekenden bij mij. Daarna afgesproken dat zij meer dagen bij mij verbleef ivm school. De vader betaalde weer alimentatie voor een paar maanden.
Vanaf het moment dat zij weer alle dagen naar de instelling ging stopte hij weer, zijn reden was dat ik volgens hem geen kosten maak. Ik had hem lijst gestuurd met alle kosten die gemaakt zijn, zakgeld, kleedgeld, geld voor de kapper, activiteiten, abonnement maar hij wilde alleen betalen voor de kosten die wettelijk zijn, de rest is zonder overleg volgens hem en wil niet betalen.

Maar nu wil ik davo inschakelen, ondanks dat zij geplaatst is heb ik wel kosten gemaakt. Ik wil achterstallige alimentatie opeisen van al die maanden dat hij zonder tussenkomst rechtbank gestopt is met betalen. Het geld wil ik niet voor mezelf, mijn dochter moet binnenkort op eigen benen staan en wil haar een steuntje in de rug geven om te starten. Haar vader wil haar met niks helpen. Zij wordt 18 en vader denkt dat hij niks meer moet betalen. Hij wil af en toe zakgeld geven, maar alimentatie wil hij voorgoed stopzetten.

Kan dit zomaar? Kan ik achterstallige alimentatie terugvorderen van 6 maanden? Als haar vader herziening aanvraagt bij de familierechtbank wordt dit met terugwerkende kracht gedaan, of vanaf het verzoekschrift?

Reclame