Lijkt over zelfde zaak te gaan zoals hier al werd aangehaald - samengevoegd - JurecaBE - moderator
Mijn vader is 90 jaar en alleenwonend.
Is dialysepatient en heeft door een zware val enkele weken geleden (hersenkneuzing en bloeding tussen schedeldak en hersenen) van de behandelend arts het verbod gekregen gedurende minimum 6 maanden geen auto meer te rijden.
Hij rijdt met een grote wagen (Mercedes E220)
Ivm zijn dialyse moet hij in februari 2023 een verlenging van zijn rijbewijs krijgen.
Hij verteld dat hij bij mogelijke inhouding van zijn rijbewijs hij zich hiervan niets zal aantrekken. (Hij zal zoals hij verteld dan verder rijden zonder rijbewijs)
Toen ik hem vertelde dat bij het veroorzaken van een ongeval bij het negeren van dit verbod voor serieuze problemen zou kunnen zorgen vertelde hij dat hij zich hiervan niets aantrok en de kosten dan wel zou betalen.
Op mijn reactie dat bij ernstige ongevallen (gewonden en erger) de mogelijkheid bestond de zoon mee voor de kosten zou kunnen opdraaien kreeg ik als antwoord dat dat niet zijn probleem was.
In het verleden heeft hij reeds meerdere ongevallen veroorzaakt waarbij hij telkens de veroorzaker was. Dit heeft hem reeds +/- 8000 € gekost.
Bij navraag op de politierechtbank vertelde men mij dat ik geen recht heb zijn autosleutels af te nemen (ik zou indien ik dit zou doen kunnen beticht worden van diefstal) . Dit mag enkel door een rechter beslist worden. Dit is ook begrijpelijk.
Ik weet echter geen raad hoe ik dit moet oplossen
Ik kreeg wel de raad dit proberen te regelen via een vrederechter.