Kan ik mijn vader zijn vaderschap laten ontbinden?

Yolentha
Topic Starter

Kan ik mijn vader zijn vaderschap laten ontbinden?

#1 , 26 nov 2008 16:44

Beste leden,

Gister heb ik te horen gekregen dat mijn vader mij heeft onterft, of gaat onterfen. Ik ben vandaag bij mijn advocaat geweest, die aangeeft dat hij dat inderdaad zonder gegronde rede doen kan.

Nu is mijn vraag of ik zijn recht/titel op 'vaderschap' kan laten ontbinden, en zo ja, waar? Ik ben meerderjarig. Mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder heeft destijds voogdij gekregen. De rede voor deze ontbinding is om hem op zijn emotionele kant te raken. Zoals hij ook bij mij doet.

Als eerste stap kan ik mijn achternaam laten veranderen naar die van mijn moeder. Alleen staat de beste man dan nog te boek als 'vader'.

Hopelijk heeft iemand een suggestie. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jokeenfamilie

#2 , 26 nov 2008 18:05

Beste Yolentha,
Moet niet prettig zijn te vernemen dat je vader je gaat onterven...
Hij kan dit inderdaad doen, of hij daar redenen voor heeft kunnen
jullie alleen zelf weten...
Recht/titel op vaderschap , wat is dat voor onzin !
Je bent vader/moeder voor het leven . Je bent ontstaan uit je ouders,
en dat kan niemand afpakken.
Iemand :pakken: op zijn emotionele kant getuigd van zwakheid,
praten en oplossingen zoeken zou misschien een betere optie zijn !?
Mijn suggestie heb je al PRATEN en UITPRATEN .
Spreek trouwens uit ondervinding !!
Groet Jo

Yolentha
Topic Starter

#3 , 26 nov 2008 18:48

Beste Jo,

Bedankt voor uw reactie. Ik ben liever niet officieel zijn dochter meer, dan dat hij mij onterft. Dus mocht er zo een mogelijkheid zijn, verneem ik deze graag. De onterfing is door vele al voorspelt toen mijn stiefmoeder in zijn leven kwam...

Groetjes

Reclame

wanton

#4 , 26 nov 2008 19:27

Beste ,
uw vader gaat U onterven? En uw advocaat zegt dat hij dat kan? Wat is dat allemaal? Al uw vader eigendommen of tegoeden heeft , ben jij een erfgenaam, hoedanook. Jij ( en eventueel zijn ander kinderen) erven steeds zijn nalatenschap. Als hij getrouwd is is dat de blote eigendom , als hij feitelijk samenwoont de volle eigendom.
Hij kan een testament maken ten gunste van zijn nieuwe partner , maar er is een minimum deel dat jij MOET erven. Hij kan zelfs niet bij schenking alles aan haar geven.
Praat eens met uw (niet zijn) notaris. Of laat dit bericht aan uw advocaat lezen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Yolentha
Topic Starter

#5 , 26 nov 2008 19:47

Beste Wanthon,

Bedankt voor uw reactie. Ze spelen het als volgt. Mijn vader is opnieuw getrouwd. Ik word onterft, wat inhoud dat de wet van langstlevende geldt. Een kind of ouder kun je niet onterfen, dat weet ik. Er blijft alleen maar 1/12 voor mij over. Ook hebben zij gemeld dat tegen de tijd dat zij gaan vliegen alles op is, en er niets voor mij zal overblijven. Vind ik opzich prima, het is zijn geld. Maar ik ben liever zijn dochter niet meer, dan dat ik word onterft.

Groet.

Rebel-with-a-cause

#6 , 26 nov 2008 20:14

In België is het bij wet verboden om je kinderen zomaar te onterven.
Maar er bestaan perfect legale achterpoortjes.

Stel dat je zoon of dochter je al jarenlang niet meer komt bezoeken in het rusthuis. Of erger. Dan wringt het misschien dat hij of zij jouw zuurverdiende centen, en de rest van jouw vermogen, automatisch zal erven. Jouw kinderen hebben namelijk sowieso recht op een wettelijk beschermd erfdeel: de reserve . Hen onterven is in België dus gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Concreet: als je één kind hebt, zegt de wet dat het kind recht heeft op minimaal de helft van jouw nalatenschap. Als je twee kinderen hebt, krijgen ze elk één derde. Als je drie of meer kinderen hebt, dan kan je vrij beschikken over slechts één vierde van je nalatenschap.

Dat is frustrerend als je dat vermogen eigenlijk op een andere manier had willen verdelen.

Een kind al dan niet gedeeltelijk onterven: het klinkt op het eerste gezicht nogal kil, maar toch zijn er veel ouders die polsen naar de mogelijkheden, in het geval van nieuw samengestelde gezinnen, bijvoorbeeld, als iemand geen contact meer heeft met zijn kinderen uit een eerste relatie. En als die persoon bovendien een voorkeur heeft voor de kinderen uit zijn nieuwe leven.'

De Belgische wetgeving ter zake is niet meer van deze tijd. Ze stamt uit de tijd van Napoleon. Maar ondertussen is de maatschappelijke context erg veranderd. Nieuw samengestelde gezinnen, bijvoorbeeld, zijn een recent fenomeen waar de vraag over onterving vaak aan de orde is.

Als men een testament maakt kan men ervoor zorgen dat het vrij beschikbare deel van zijn/haar nalatenschap terechtkomt bij het kind dat dat het meest verdient, of dat het het meest nodig heeft. Maar het blijft onmogelijk om fundamenteel te tornen aan het wettelijke systeem. Toch bestaat er een aantal spitsvondigheden die er - zeker als ze gecombineerd worden - voor kunnen zorgen dat één of meer van de kinderen veel minder erven dan de Belgische wet voorziet.

Je kan bijvoorbeeld een levensverzekering of een beleggingsverzekering afsluiten op je eigen hoofd, en contractueel laten vastleggen dat alles naar een welbepaalde erfgenaam gaat als je sterft. Als je niet overdrijft, kan dat perfect. Ofwel zorg je ervoor dat je jouw vermogen minimaliseert, door het grootste stuk ervan op naam van je tweede echtgenote te laten zetten.

jarne1999

#7 , 25 jan 2009 17:37

heb net hetzelfde aan de hand en het ergste is dat hij met geld het hele rechtsysteem betaald om mij te tergen , ik moet voor elke zucht die ik doe voorkomen ondanks ik een goed gezin heb en probeer zo goed mogelijk te zijn voor iedereen, en te helpen waar ik kan , mijn vader heeft veel geld en met geld koop je alles .hij spreekt ook maar van onterven maar naar het schijnt kan hij dat niet ,

Terug naar “Andere”