relatiegeschenk

wimpieken
Topic Starter

relatiegeschenk

#1 , 26 aug 2010 12:15

hallo, ik kreeg van een vriendin een laptop kado. nu dat ik onze relatie stop heb gezet,eist ze deze laptop terug.kan dit zomaar? Ze heeft geld voor die aankoop op mijn rekening gestort toen.kan iemand mij advies geven wat ik kan doen,want pc is ondertussen 2 jaar oud en er staat prive informatie op evenals werkdocumenten.

mvg,
wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2010 12:33

Geschonken is geschonken, men kan dit niet zomaar herroepen.
Enkel wanneer de voorwaarden waaronder zij gedaan zijn niet ingevuld waren (op dat moment)

(voorwerp, oorzaak, wilsuiting, bekwaamheid)
of
wegens ondankbaarheid.

van ondankbaarheid is er geen courante definitie en moet aldus ingvuld worden naar billijkheid door een fetitenrechter.

Ik denk wel niet dat het zo ver zal komen..

Creatief

#3 , 26 aug 2010 13:45

Ik ben volledig akkoord met Tmespreu zijn standpunt.

Je hebt de laptop of het geld gekregen van je vriendin. JIJ hebt een finaal punt achter de relatie gezet.
Juridisch gezien zal je perfect in orde zijn en heeft je vriendin de laptop niet terug te vorderen.

Toch maak ik mijn bedenking bij: ben je wel gelukkig met die laptop, die je van je vriendin hebt gekregen?
Afhankelijk van hoe groot je geweten is, draag je die laptop mee in de levensrugzak.

Bij één van mijn kinderen werd de relatie ook beëindigd door de andere partij. Omdat er een felle ruzie ontstond tussen mijn dochter en haar vriend, alsook zijn ouders, zijn we er tussenbeiden gekomen. We zijn toen tot het compromis gekomen dat alle geschenken werden teruggeven, ja ook de vaasjes, die wij van de vriend hebben gekregen met onze verjaardag.

Onze dochter heeft (en wij ook) hebben alles teruggegeven. We zijn clean in ons geweten. Mijn dochter is ook dolgelukkig. Met haar vriend is het anders gesteld: heeft nog waardevolle geschenken achtergehouden, heeft bepaalde intresten niet terug betaald. Hij heeft wel veel terug gegeven, maar niet alles.

Uit goede bron hebben we vernomen, dat hij niet al te gelukkig leeft. Wanneer we hem op straat zien (met de auto, te voet), dan vlucht hij volledig weg.

Soms is het beter "eerlijk" te blijven en dingen terug te geven. De wereld is klein. Jullie zullen elkaar nog meermaals tegenkomen. Je bent misschien ondertussen gehecht aan die laptop, maar toch ... Laptop is 2 jaar oud. Het beste is er vanaf. Ik zou je eerder voorstellen om je laptop op te schonen, je bestanden veilig te stellen op een externe harde schijf en deze gewoon terug te geven.

Je krijgt dan ook de titel van "gentleman", een eerlijke jongen. Dat is toch veel meer waard, niet? :D

Reclame

Veebee

#4 , 26 aug 2010 14:18

Kan Creatief alleen maar bijtreden, juridisch gezien heeft ze geen poot om op te staan, maar emotioneel gezien zou ik de laptop gewoon teruggeven (ongeacht de levensduur en de ouderdom)

Gewoon het feit dat jullie relatie beëindigd is (en blijkbaar toch een wrange nasmaak heeft) zou ik niet elk moment dat ik met die laptop bezig ben aan de ex willen denken.

Creatief

#5 , 26 aug 2010 22:29

Zo is het ook Veebee! Mijn dochter en wijzelf zijn blij dat alle herinneringen het huis uit zijn. We zouden deze zelfs nog niet meer gratis willen terug hebben.

angelfriend

#6 , 30 aug 2010 13:47

Zo is het ook Veebee! Mijn dochter en wijzelf zijn blij dat alle herinneringen het huis uit zijn. We zouden deze zelfs nog niet meer gratis willen terug hebben.
Je wilt niet met de laptop werken omdat die je doet denken aan je ex, je hebt alle herinneringen uit het huis gedaan ...
Als je een laptop al ziet al een item in de 'levensrugzak' (quote van Creatief), hoe doe je dit dan met je kinderen ???? Heb je het dan ook moeilijk om je kinderen 'emotioneel' los te zien van je ex ???

Ik ben gescheiden (zonder noemenswaardige problemen), heb twee kinderen, heb ondertussen het huis ingekocht en ik woon samen met mijn nieuwe partner in datzelfde huis. Geen van ons beiden heeft een probleem met de herinneringen die hier zijn, ik vind dat die herinneringen een deel zijn van mijn leven en dat juist door die herinneringen mijn relatie van nu compleet anders is dan mijn vorige relatie (en die vorige relatie was niet eens een 'slechte' relatie).

Terug naar “Andere”