Broer weigert inzage financiën dementerende vader

mistymiss
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Broer weigert inzage financiën dementerende vader

#1 , 25 jul 2024 14:11

Mijn dementerende vader verblijft sedert april in een wzc. Mijn broer en hij hebben jarenlang samengewoond in één huis , eigendom van mijn broer. Jaren geleden heeft mijn vader mijn broer een volmacht gegeven om per week max 2000 euro te besteden om betalingen en andere verrichtingen te doen.
Grofweg in april en mei verbleef hij 60 dagen in kortverblijf in wzc 1. Daarna ging het 14 dagen naar wzc 2. Daarna mocht hij definitief naar wzc 3, waar hij nu nog steeds verblijft.
Mijn broer heeft een verleden met schulden en het niet betalen van facturen en rekeningen. Waarschijnlijk uiteindelijk betaald door mijn vader toen alles nog ok was.
Gisteren kreeg ik telefoon van wzc 1 dat er nog voor 5000 euro onbetaalde facturen openstaan.
Ik kreeg bijna een hartverzakking.
Wzc 1 probeert al 2 dagen contact op te nemen met mijn broer, maar die reageert niet.
Op een sms door mij gestuurd naar hem, om eens samen te zitten en te bekijken wat er misloopt, heeft hij mij zitten uitschelden voor al wat lelijk en mooi is. Hij zegt dat hij alles zal betalen, maar dat alle facturen in één keer zijn gekomen wat ik moeilijk kan geloven. Volgens wzc 1 zullen ze verdere stappen moeten nemen, wat doet vermoeden dat er reeds herinneringen zijn verstuurd.
Ik weet niets van de financiën van mijn vader, mijn broer weigert om die te geven, ook op mijn vraag om die facturen te zien en ook de rekeningen van mijn vader krijg ik niet te zien.
Ik denk eraan om een bewindvoerder te vragen aan de vrederechter, zodat mijn broer niets meer kan doen.
Helaas heb ik geen enkele ervaring met rechtszaken, dus hoe begin ik hieraan
Dank jullie wel om mee te denken

Marcus Aurelius

#2 , 25 jul 2024 16:56

Een aanstelling van een bewindvoerder lijkt hier dringend aangewezen, aan te vragen bij de Vrederechter van het district van het wzc waar uw vader is opgenomen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 jul 2024 21:38

Vraag om uw dossier bij hoogdringendheid te behandelen, gezien schulden-verleden van uw broer die momenteel de financiën van uw vader "beheert"

Vrederechter is die van waar uw vader officieel gedomicilieerd staat.
Dat kan dus nog adres van uw broer zijn :!:

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl ... t-overview

Als de vrederechter bevoegd voor het WZC3 niet dezelfde is als voor woonplaats broer:

Informeer bij de gemeente in kwestie of hij nog gedomicilieerd is bij uw broer
Alternatief kan je WZC3 vragen of hij daar gedomicilieerd is (als ze dat al weten) of zal worden

Kan zijn dat ze die info niet zomaar willen geven,
zeg dan dat u dit dient te weten voor een gerechtelijke procedure voor de Vrederechtbank om uw dementerende vader te laten erkennen als te beschermen persoon

Weet je zijn huisarts of behandelende arts ?
Vraag eventueel na via WZC 1, 2 of 3
Want Vrederechter gaat medisch attest(en) nodig hebben die de toestand van uw vader staven .

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 25 jul 2024 22:50

De rechter die het verzoek zal behandelen is de vrederechter van het arrondissement van de verblijfplaats van de te beschermen of reeds beschermde persoon. Tenzij anders wordt verzocht, is het deze vrederechter die het dossier verder opvolgt.

mistymiss
Topic Starter

#5 , 26 jul 2024 10:10

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik ga er meteen mee verder.
Eerst uitzoeken waar mijn vader gedomicilieerd is, daarna de huisarts en vervolgens naar de vrederechter.

Thomas_A

#6 , 26 jul 2024 13:26

Ik wil hier zeker niet tegenspreken dat een bewindvoerder mogelijk de beste oplossing is, zeker bij onenigheid tussen de kinderen.

Hou er wel rekening mee dat er een tegenover staat voor het beheer en dat dit kan oplopen. Ook zullen jullie voor beslissingen waar jullie het wel over eens zijn, toch steeds een “vreemde” moeten overtuigen die beslissingsrecht heeft over alle kosten.

Inazuma

#7 , 26 jul 2024 16:08

Het is inderdaad niet gratis.

Tenzij Mistymiss aan de Vrederechter vraagt om zelf als bewindvoerder op te treden, als ze dat wil.
Daar gaat de broer dan waarschijnlijk niet mee akkoord gaan ... en dan wordt het een externe.

Nu, ook een externe bewindvoerder (aan wettelijk vastgelegde tarieven en met controle) is beter dan één die schulden maakt
5000€ schuld alleen al bij eerste rusthuis belooft weinig goeds ...
Da's de kostprijs van 2 maanden (+ mogelijk een paar extra's cfr dokter, kapper) en dat blijft blijkbaar al volledig open staan ...

Naast de bewindvoerder kan men ook vragen een vertrouwenspersoon aan te stellen (bvb mistymiss zelf bij externe bewindvoerder)
die vertrouwenspersoon krijgt zo wat meer inzage in de zaken

Inazuma

#8 , 26 jul 2024 16:12

Je moet niet veel fantasie hebben om zien wat hier gaande was en is ...

Vader woont bij broer, dus kosten gedeeld
Broer heeft volmacht
Maar eerste grote externe betalingen lopen al gelijk mis ...
Anders gezegd: er is geen buffer (meer ?) bij vader

mistymiss
Topic Starter

#9 , 29 jul 2024 10:35

Nogmaals bedankt iedereen, ik heb contact opgenomen met een advocaat, na een hoogoplopende ruzie met mijn broer.
Mijn broer zegt dat ik spoken zie, alles dramatiseer en niet zoveel moet nadenken.
Ook beweert hij dat, hij en enkel hij, doet wat juist is. Bovendien gaat er mij niemand lastigvallen met onbetaalde rekeningen, want hij heeft alle papieren getekend voor alle wzc’s. En dus is enkel hij verantwoordelijk, het is echt triestig dat ik zo’n stappen zal moeten ondernemen om mezelf ook maar enigzins te beschermen tegen deurwaarders die onvermijdelijk achter de betalingen zullen gaan.
Mijn vader is 94 jaar en verdient een rustige oude dag, geen advocaat om hem te beschermen.

Marcus Aurelius

#10 , 29 jul 2024 12:08

#9 Uw broer zit totaal fout. Bij "zorgschulden" zullen de erfgenamen aangesproken worden ook al hebben zij de erfenis verworpen. Het lijkt mij best om of een bewindvoering te laten aanstellen of aan uw broer te vragen dat hij maandelijks bewijst dat er geen openstaande facturen zijn. U mag zich zeker niet laten intimideren door uw broer. Opgelet het is de vrederechter die desgevallend een extern raadsman als bewindvoerder aanstelt, niet u.
U kan zich natuurlijk wel laten bijstaan door een raadsman bij het inleiden van een verzoekschrift tot bescherming bij de vrederechter.

mistymiss
Topic Starter

#11 , 25 nov 2024 10:44

Even een update, op 4 november is mijn vader onder bewindvoering geplaatst voor zowel goederen als financiën. Er is een externe bewindvoerder aangesteld, mijn broer wou mij niet als bewindvoerder. Mijn vraag om zowel mijn broer als mezelf vertrouwenspersoon aan te stellen , daarop is de vrederechter niet ingegaan. Dus in principe weet ik nog niets over mijn vader zijn financiën en wat hij nog bezit. Nu is mijn vraag, waarom heeft de vrederechter dat geweigerd? Komt het veel voor dat er geen vertrouwenspersoon wordt aangesteld? Heeft de bewindvoerder nu vrij spel?
Bedankt voor jullie antwoorden

Marcus Aurelius

#12 , 25 nov 2024 17:29

Als de vrederechter een vermoeden heeft van onenigheid binnen de familie, stelt hij een externe bewindvoerder aan. Hou er rekening mee dat deze onkosten mag aanrekenen.
Misschien eens lezen:
https://blog.dierickxleys.be/uw-zorgvol ... 20voorzien.
https://www.elfri.be/artikel/wat-is-zorgvolmacht

Terug naar “Andere”