Mijn dementerende vader verblijft sedert april in een wzc. Mijn broer en hij hebben jarenlang samengewoond in één huis , eigendom van mijn broer. Jaren geleden heeft mijn vader mijn broer een volmacht gegeven om per week max 2000 euro te besteden om betalingen en andere verrichtingen te doen.
Grofweg in april en mei verbleef hij 60 dagen in kortverblijf in wzc 1. Daarna ging het 14 dagen naar wzc 2. Daarna mocht hij definitief naar wzc 3, waar hij nu nog steeds verblijft.
Mijn broer heeft een verleden met schulden en het niet betalen van facturen en rekeningen. Waarschijnlijk uiteindelijk betaald door mijn vader toen alles nog ok was.
Gisteren kreeg ik telefoon van wzc 1 dat er nog voor 5000 euro onbetaalde facturen openstaan.
Ik kreeg bijna een hartverzakking.
Wzc 1 probeert al 2 dagen contact op te nemen met mijn broer, maar die reageert niet.
Op een sms door mij gestuurd naar hem, om eens samen te zitten en te bekijken wat er misloopt, heeft hij mij zitten uitschelden voor al wat lelijk en mooi is. Hij zegt dat hij alles zal betalen, maar dat alle facturen in één keer zijn gekomen wat ik moeilijk kan geloven. Volgens wzc 1 zullen ze verdere stappen moeten nemen, wat doet vermoeden dat er reeds herinneringen zijn verstuurd.
Ik weet niets van de financiën van mijn vader, mijn broer weigert om die te geven, ook op mijn vraag om die facturen te zien en ook de rekeningen van mijn vader krijg ik niet te zien.
Ik denk eraan om een bewindvoerder te vragen aan de vrederechter, zodat mijn broer niets meer kan doen.
Helaas heb ik geen enkele ervaring met rechtszaken, dus hoe begin ik hieraan
Dank jullie wel om mee te denken