School en zijn machtsmisbruik

Anneke
Topic Starter

School en zijn machtsmisbruik

#1 , 30 jun 2006 11:43

Hallo,

Mijn dochter verandert volgend jaar van richting. Van technisch Toerisme naar beroeps Decoratie en schilderen.
Dit omdat ze heel graag die richting wilt doen.
Haar punten waren niet bijster goed maar nu ook niet zo slecht dat ze een C attest verdient.
Op de school hadden ze haar gezegd dat het geen probleem zou zijn om een B attest te krijgen. Zeker omdat ze al ingeschreven is in de beroepsrichting.
Vandaag kreeg ze een C attest. Kan ik dat gaan betwisten?
Waarom moet mijn dochter in een beropsrichting dat jaar nog eens over doen?

graag dringend antwoord
Ik ben razend

groetjes Anneke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 30 jun 2006 12:07

Je kan schoolbeslissingen altijd via de rechtbank betwisten.

Maar als zij een onvoldoende heeft voor vakken als wiskunde en nederlands en een paar algemene neven vakken, kan de school niet anders dan een C-attest geven. Dit zijn immers vakken waar zelfs het BUSO aandacht aan besteed.

Het betwisten via de rechtbank heeft enkel zin, als zij op de algemen vakken voldoends haalde en een C-attest heeft gekregen voor dde richtings-vakken.

Anneke
Topic Starter

#3 , 01 jul 2006 10:57

Bedankt Sperwer,

Ik dacht ook al dat het hier geen zin heeft. Toch vind ik het vrij belachelijk dat ze een jaar moet overdoen waar ze die vakken niet eens zal krijgen. Het is een totaal verschillende richting.
Ze gaat niet naar het BUSO maar naar het BSO.
En ze heeft, volgens mij, het basisniveau dat goed genoeg is om naar het laatste jaar te gaan. Maar wie ben ik hee.

groetjes Anneke

Reclame

vos

#4 , 06 jul 2006 16:43

ik ben niet voldoende thuis in de onderwijswetgeving, maar ik meen mij te herinneren dat er een interne procedure bestaat waarbij je nogmaals je zaak kan bepleiten... (heb het ooit eens gedaan, maar zonder succes.. een procedure zag men niet zitten) misschien kan je het nog eens proberen met een aangetekend schrijven? je geeft er weinig mee uit..

basejumper

#5 , 08 aug 2006 19:32

http://onderwijs.vlaanderen.be/hogerond ... tw2005.pdf

Waarschijnlijk te laat voor jouw dossier maar ter algemene info :

1. Je moet in beroep gaan bij de inrichtende macht waaronder de school van jouw dochter/zoon ressorteert. Je zal de beroepsprocedure normaliter in het schoolreglement of op het schoolsecretariaat kunnen raadplegen.
2. Indien deze procedure zonder resultaat uitgeput werd kan je je tot de Raad voor Betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen wenden voor het Hoger Onderwijs.
3. Na stap 1 voor leerplichtonderwijs of na stap 2 voor hoger onderwijs kan je via de Raad van State de vernietiging van het administratief deliberatiebesluit vorderen.

Terug naar “Andere”