Beste
Sinds afgelopen zomer sta ik op eigen benen als alleenstaand student.
Van mijn 16-21 ben ik geplaatst via Pleegzorg, mijn biologische moeder is een aantal jaar geleden gestorven en met mijn biologische vader heb ik amper contact en een zeer slechte band.
Toen ik deze zomer aanklopte bij het OCMW, volgden een aantal intake gesprekken en sinds kort ontvang ik een leefloon als alleenstaand student. Bij die gesprekken is gevraagd naar mijn familiale situatie, mijn studievoortgang, bankuittreksels, maar nooit naar een erfenis die ik heb ontvangen toen mijn moeder stierf.
De maatschappelijk werker vertelde me dat ze standaard een onderzoek starten naar onderhoudsplicht bij mijn vader, aangezien hij wettelijk verplicht is voor mij in te staan tot 25/26 (dacht ik). Aangezien we elkaar al minstens 5 jaar niet meer hebben gehoord of gezien, zou het me heel sterk verbazen dat hij nu plots wel enige financiële verantwoordelijkheid wil opnemen.
Mijn bezorgdheid is dat hij bij het onderzoek naar onderhoudsplicht zal verwijzen naar de erfenis die ik van mijn moeder kreeg om te vermijden dat hij voor kosten moet instaan. De vraag is, heeft dat invloed op de beslissing die het OCMW heeft gemaakt omtrent mijn leefloon als alleenstaand student?
Alvast bedankt voor het advies.