verantwoordelijkheid van ouders tot wanneer???

natasjav
Topic Starter

verantwoordelijkheid van ouders tot wanneer???

#1 , 10 mei 2015 18:42

Dochter is 19 jaar (bijna 20) woont officieel bij haar vader in maar verblijft reeds lange tijd in psychiatrie.
Maandelijks wordt het alimentatle geld netjes aan de vader gestort. Hij ontvangt ook verhoogd kindergeld.
Van zaterdagnamiddag tot zondag in de late namiddag komt ze naar huis. Enkel overnachten doet ze bij haar vader verder is ze altijd hier (eten, was, douche...)
maar dit ter zijde.

Ze zou graag zelfstandig begeleid gaan wonen maar financieel zou er een probleem zijn. Omdat ze geen inkomen heeft zou ik de alimentatie aan haar zou moeten storten (ipv aan mijn ex), mijn ex zou ook alimentatie en het kindergeld aan haar moeten storten en dan zou ze via het ocmw geld bij krijgen tot ze 800 euro had. Zou werd mij verteld.
Maar ze heeft een gesprek gehad en blijkt dat ze niets van het ocmw zou kunnen ontvangen, volgens haar omdat haar vader te veel verdient.

Nu is ze van plan om te beginnen met leercontract, wanneer ze ontslagen wordt uit de psychiatrie. Hiervoor wil ze op kot gaan.
Haar domicilie zou ze daar willen zetten. Ze zou onder de vorm van begeleid zelfstandig wonen willen gaan wonen en gaan studeren.

Volgens haar zou er een onderzoek komen waaruit blijkt wie, wat, hoeveel ik en haar vader zouden moeten betalen.
Dat zou volgens ons inkomen berekend worden.
Weet iemand of dit klopt?

Ik zou ook willen weten of mijn inkomen wordt samen geteld met mijn huidige partner (wij zijn wettelijk samenwonend) en waar overal rekening mee gehouden wordt.
Want ik heb nog 4 andere kinderen, heb lange tijd (tegen mijn zin) gestempeld waardoor we het financieel niet zo breed hadden. Nu heb ik eindelijk een tijdelijke part-time job.
Wordt hier ook rekening mee gehouden dat dit tijdelijk is???
Ik heb er geen probleem mee om de alimentatie aan haar door te storten en ik wil er gerust nog een beetje bovenop leggen maar als is een paar honderd euro per maand meer ga moeten betalen dan ga ik niet veel meer hebben dan ik had terwijl ik stempel en dan gaat het financieel weer zwaar worden.

Kan iemand me zeggen wat hier allemaal kan gebeuren of wie me hiermee kan helpen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2015 14:41

Voor zover ik weet ben je als ouder financiëel verantwoordelijk voor je kind tot het meerderjarig is en in staat om zelf een inkomen te verwerven. Dus met andere woorden: zolang ze studeert en die studies redelijkerwijs kunnen verantwoord worden (dus niet aan twintig opleidingen beginnen om er geen enkele af te maken, diploma na diploma halen, etc...). Zie ook: http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=242" onclick="window.open(this.href);return false;

Als uw dochter dus een opleiding wil gaan volgen om uiteindelijk zo een diploma te behalen, ben je wel nog financieel verantwoordelijk, zou ik zo denken. Véél hangt af van het totale plaatje, natuurlijk. Wij kennen de achtergrond niet van wat je hier schrijft (reden opname, etc...) dus als puntje bij paaltje komt (als jullie als ouder dus weigeren jullie dochter financieel te steunen en zij brengt dit voor de rechtbank), zal het een rechter zijn die beslist...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2015 15:14

Eens contact opnemen met een caw.
http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;. of een http://www.vagga.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Reclame

natasjav
Topic Starter

#4 , 04 jun 2015 17:52

Bedankt voor de info!

Terug naar “Andere”