Aanvechten automatisch vaderschap

paul3757
Topic Starter

Aanvechten automatisch vaderschap

#1 , 01 jan 2015 11:50

Een paar vragen:

Ik ben Nederlands dus heb geen ervaring met het Belgisch rechtssysteem.

Ik heb een relatie met een Belgische en wij hebben afgelopen week een kleine gekregen. Nu is zij echter nog wettelijk getrouwt met een man, die nu automatisch het vaderschap krijgt.
Hij wil dit niet, en wij willen dit ook niet.

Hoe kan ik dit zo snel mogelijk veranderen?

Kan ik zelf een zaak voorbrengen bij de familierechtbank? Zo ja, hoe doe ik dit? Als wettelijk bewijs heb ik in ieder geval vast een DNA test besteld. Verder gaan alle 3 de betrokkenen (moeder, wettelijk vader en ik) deze zaak niet tegenwerken en is het in ons aller belang dit zsm door de rechter te hebben bekrachtigd.

Is er ergens een voorbeeldbrief die ik naar de rechtbank kan sturen?

Alvast bedankt voor uw hulp!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 jan 2015 12:48

DNA-staal afgeleverd op vraag van jullie zal onder normale omstandigheden geen wettelijk bewijs leveren.

Woont u in Nederland?

paul3757
Topic Starter

#3 , 01 jan 2015 12:54

Nee, wij wonen in Duitsland. Ons kindje is echter geboren in België. Is het verstandig om gewoon aangifte van geboorte te laten doen door de moeder? Of moet ze direct een akte van ontkenning vaderschap aanvragen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jan 2015 13:10

Woont de moeder nog samen met haar man?

paul3757
Topic Starter

#5 , 01 jan 2015 13:23

De officiele uitschrijving (op het adres waar zij in België stond ingeschreven) is net geregeld. Onofficieel wonen wij al samen sinds feb 2014. Wel hebben we een gezamenlijk huurcontract sinds 27 Feb 2014.

scorpioen

#6 , 01 jan 2015 18:25

Er moet een procedure gevoerd worden voor de rechtbank. Daarvoor zal je best een advocaat nemen. Dit gaat niet met zomaar een brief naar de rechtbank te schrijven.

paul3757
Topic Starter

#7 , 01 jan 2015 21:18

Waarom denk je dat? Voor de drie betrokkenen is het namelijk een uitgemaakte zaak. Hij wil het kind niet erkennen en ik heel graag. En met een DNA test is ook wettelijk bewezen dat ik de vader ben. Zou toch middels een simpel schrijven naar de rechtbank bekrachtigd kunnen worden?

Franciscus

#8 , 01 jan 2015 21:53

Hij is als ze gehuwd zijn wettelijk de vader en daar kan u noch de moeder iets aan veranderen.
Dus zal er voor de bevoegde rechtbank een procedure moeten ingesteld worden.
Wat minderjarigen betreft is de rechtbank bevoegd van waar het kind woont.
Wat het huwelijk en de verwerping van vaderschap betreft is de Belgische rechtbank bevoegd gezien ze in België gehuwd zijn en vermoedelijk nog NIET gescheiden.
Kind is blijkbaar geborren terwijl ze ook nog wettelijk samenwoonden....

Die DNA test die u hebt besteld heeft voor de wet bij mijn bescheiden weten geen wettelijke geldigheid. Waarom .... niet door een door het gerecht aangestelde deskundige.

Voor de rest zie @scorpioen.

Raadpleeg een advocaat in België

paul3757
Topic Starter

#9 , 02 jan 2015 09:07

Dank voor jullie reacties. We hadden gehoopt het sneller/eenvoudiger te kunnen regelen... Advocaat is geregeld, gaat alleen minimaal 3 mnd duren alvorens alles gedaan is.

Franciscus

#10 , 02 jan 2015 17:30

Dat is dan nog snel ... ik denk wat optimistisch voorgesteld ...
Een kleine adoptie (wel wat anders) heeft ook met het sociaal onderzoek dacht ik bijna een jaar geduurd.

Terug naar “Andere”