Hallo,
Gisteren had ik ruzie met mijn vriend. Hij wou dat ik naar hem luisterde en ik wou enkel luisteren als hij ophield met me te beledigen en me een dom wicht te noemen. Ik wou daarom de slaapkamer verlaten om even uit zijn buurt te zijn. Hij hield me echter tegen. Mijn vriend is veel groter, zwaarder en sterker dan ikzelf en weegt meer dan het dubbele van mij. Ik probeerde me los te maken en aan hem te ontkomen en zei hem ook dat hij me niet mocht vasthouden en dat ik wilde weggaan. Toen ik niet losgeraakte begon ik laffe middeltjes uit te proberen zoals aan zijn haar trekken, proberen hem te stampen en zelfs te bijten maar ik wou hem nu ook niet echt pijn doen dus ik heb niet doorgebeten. Ondanks dit alles bleef hij me vasthouden en dus begon ik te gillen en help te roepen. Daarop begon hij mijn mond dicht te houden en ik kon niet meer ademhalen. Ik was letterlijk doodsbang dat hij me per ongeluk zou ombrengen en toen kwam hij ook nog eens op zijn knieën op me zitten. Dat heeft hij niet lang gedaan, ik denk dat hij het gevaar besefte en op een moment kon ik ontsnappen. Ik ben dan naar een andere kamer gelopen en wou me daar opsluiten zodat hij niet bij me kon, maar er bleek geen sleutel op die deur te zitten en hij kwam me achterna. Hij wilde dat ik ging zitten om naar hem te luisteren en ik wilde dat hij wegging. Ik vroeg hem ook me niet aan te raken. Dat duurde zo een tijdje en toen probeerde ik zelf naar buiten te gaan. Hij versperde echter de deur. Ik probeerde toch buiten te geraken en gaf hem een klap. Op een gegeven moment wrong hij mijn hand zo dat het een luide krak gaf en toen was hij geschrokken want hij wilde me niet pijn doen. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om naar beneden te rennen. Ik pakte de telefoon en sloot me op in de keuken. Ik vroeg me af of ik de politie zou bellen, maar eigenlijk wou ik alleen maar veilig zijn. Na een tijd toen hij naar beneden kwam vroeg ik hem door de deur om me te beloven dat hij me niet meer tegen zou houden als ik weg wou gaan en dat deed hij uiteindelijk want hij wou dat ik bij hem kwam om samen te slapen. Hij klaagt nu dat ik hem met opzet pijn gedaan heb of wou doen. Ik heb hem ook met opzet pijn gedaan maar enkel met het doel om uit zijn greep te kunnen ontsnappen. Ik heb hem overigens geen letsel toegebracht, het bijten was een dreiging in de hoop dat hij me dan losliet al twijfel ik nu of ik niet beter had doorgebeten zodat ik had kunnen ontkomen voor hij me het ademen belette want daar ben ik vreselijk bang van.
Ik heb nu volgende vragen:
- Mag iemand iemand anders in een dwanggreep houden of op een kamer opgesloten houden? Is er een juridische term hiervoor?
- Mag iemand die door iemand anders vastgehouden wordt die andere slaan/schoppen/bijten om zich vrij te (proberen) maken? Ik zie dit als zelfverdediging, klopt dat?
- Ik ben zeker dat hij me het ademhalen niet mag beletten (zij het door zijn handen voor mijn mond/neus te houden of door op mijn borst te zitten). Ik weet niet of het echt zo is, maar het voelt levensbedrijgend aan voor mij. Is dit overdreven of wordt zoïets ernstig genomen?
- Kan ik iets doen om me tegen hem te beschermen?