Help zieke grootmoeder

drake
Topic Starter

Help zieke grootmoeder

#1 , 08 nov 2013 15:02

Ik zit met een ernstige probleem. Mijn familie is niet zoals alle andere families, mijn moeder moet namelijk heel alleen voor haar zieke moeder zorgen (dementie) en alle andere familieleden willen haar niet helpen. Nu heeft mijn moeder als een goede dochter alles voor haar gedaan. Gaan koken, poetsen en haar eten kopen, terwijl andere familieleden achter haar rug geld hebben gestolen. Nu willen deze familieleden het resterende geld zo weinig mogelijk spenderen zodanig dat ze zoveel mogelijk kunnen innen als ze te sterven komt.

Nu hebben mijn andere familieleden de OCMW aangesteld en nu moet ze waarschijnlijk verklaren wat er met het geld gebeurd is, maar mijn moeder had dit nooit verwacht en ze gaat kunnen uitleggen wat er met het geld gebeurd is, maar ze kan dit natuurlijk niet bewijzen. Nu is het woord van alle familieleden tegen die van mijn moeder. Nu is de vraag hoe ze haar eigen kan verdedigen?

Verder is het ook niet eerlijk want ze heeft veel moeten opofferen voor mijn grootmoeder terwijl ze heel veel tijd in haar gestoken heeft en nu zou iedereen een gelijke deel van het geld moeten krijgen terwijl de anderen dat eerlijk niet verdient hebben. Hierbij is de vraag als er niets ondernomen kan worden om dit toch eerlijk te laten verdelen? Want mijn grootmoeder kan inderdaad beamen dat mijn moeder haar altijd geholpen heeft. Want ze is een beetje dement maar geloof me ze weet heel goed wat ze doet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
arbo07

#2 , 08 nov 2013 16:54

Wees aub heel voorzichtig...ik heb ook voor mijn oude moeder gezorgd , de kinderen van mijn overleden broer en zus die zich niets van haar aantrokken bestuderen nu ,na haar overlijden ,elke uitgegeven euro met een bankonderzoek !Heb gisteren nog uitleg moeten geven aan hun notaris over sleutelhangertjes die mijn moeder cadeau had gedaan aan de lieve verpleegsters met kerstmis ! Hou dus elk kassaticket bij en laat geldafname ondertekenen!De administratie is naast de zorgen nog een bijkomende rompslomp .....
Oudjes verzorgen wordt financieel bestraft ! Hier zou dringend iets aan gedaan moeten worden!
Veel moed!
Laatst gewijzigd door arbo07 op 08 nov 2013 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2013 19:27

Zo snel mogelijk via vrederechter bewindvoerder laten aanstellen.
OCMW kent de procedure.

Reclame

j.demoor

#4 , 10 nov 2013 08:52

“Art.488bis A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd. B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats...§ 5. Het verzoek tot aanwijzing van een voorlopige bewindvoerder vermeldt, op straffe van nietigheid :...§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt, behoudens in spoedeisende gevallen, een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd, die ten hoogste vijftien dagen oud is, en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘mijn moeder moet namelijk heel alleen voor haar zieke moeder zorgen (dementie)’

Vraag de aanstelling van een voorlopig bewindvoerder overeenkomstig voornoemde bepalingen.

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...”(Burgerlijk Wetboek).

De aanstelling van een bewindvoerder werkt niet retroactief,wat inhoudt dat uw grootmoeder voordien geacht wordt in staat te zijn geweest haar goederen te beheren,tenzij bewijs van het tegendeel.

“Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft, al was ook het door hem ontvangene aan de lastgever niet verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).
Uw moeder wordt geacht aan haar moeder rekenschap te hebben gegeven van de uitvoering van haar opdracht(en). Behoudens misdrijf of bewezen onbekwaamheid van haar moeder is zij niet verplicht aan derden rekenschap te geven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2013 14:45

Hoe hebben de andere familieleden geld van grootmoeder kunnen wegnemen?
Hadden die een volmacht op de rekening?
Waar en wie heeft de uittreksels van de bank/spaarrekeningen?

Jurman

#6 , 10 nov 2013 16:34

Ik veronderstel dat art. 1993 zoals hierboven vermeld door j. demoor, enkel van toepassing is als de lastgever nog leeft.
Met andere woorden : nadat de lastgever overleden is kunnen de (andere) erfgenamen toch rekenschap vragen ivm. de uitvoering van de opdrachten.

Terug naar “Andere”