onverschuldigde betaling ?

Ucmeke
Topic Starter

onverschuldigde betaling ?

#1 , 21 okt 2013 15:10

Hallo ,

Ik heb in 2009 een persoonlijke lening afgesloten om mijn vriendin uit de financiele nood te halen.
Hiervoor werd nooit een document opgemaakt. Het enige dat ik heb, zijn de bankuitreksels waarop staat genoteerd, dat ik een overschrijving plaats, van mijn rekeningnummer
naar een schuldeiser, met referentie naar een een nummer en haar naam.

Ondertussen zijn mijn vriendin en ik uit elkaar en wil ik mijn geld terug eisen.
Ik ben momenteel die persoonlijke lening alleen aan het afbetalen.

Kan ik op 1 of andere manier beroep doen op de term onverschuldigde betaling ?
Gezien, de betaling welke ik deed van mijn rekening kwam, en niet van die van haar.
Ik ben niet de schuldenaar.

Alsook lijkt het mij logisch dat ik de persoonlijke gegevens van mijn ex-vriendin verstrek aan die bedrijven, gezien zij uiteraard wel van ergens
hun geld moeten hebben.

heeft iemand hier meer informatie over ?
Het gaat over een bedrag van meer dan 10.000 euro.
kan ik alsook de intresten terugvorderen van die bedrijven welke die bedragen ontvingen?

Bedankt voor uw antwoordje.
Indien u nog vragen heeft alvorens u kan antwoorden, shoot !
Ik beantwoord ze met plezier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2013 16:20

Wat de betaling aan derden betreft ...neen. Deze hebben een betaling gekregen via uw rekening waarbij u het betalingsbewijs ofwel hebt getekend dus de opdracht gegeven ofwel via e-banking de juiste codes hebt ingebracht.
U zal uw geld moeten terugvragen van diegene aan wie u het geld geleend hebt.

zertyx
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 okt 2013 20:23

Er is aan de toenmalige vriendin niets geleend als ik het goed begrijp, enkel zijn derden betaald door u.

Onverschuldigde betaling houdt in dat er geen oorzaak was voor de betaling. Echter bestaat er rechtspraak in de zin dat het feit dat er een relatie bestaat (kan ook familieband zijn) en er betalingen werden gedaan om de persoon te helpen, wijzen op een zgn natuurlijke verbintenis. Mijns inziens en bij gebrek aan schriftelijke overeenkomst, zal een animo donandi ofwel de wil om te schenken worden vermoed.

Reclame

j.demoor

#4 , 23 okt 2013 08:17

‘Ik heb in 2009 een persoonlijke lening afgesloten ‘ houdt in dat u ze ook persoonlijk zal moeten terugbetalen.

‘om mijn vriendin uit de financiele nood te halen‘ kan een verdoken schenking of een uitlening zijn.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen....”(Burgerlijk Wetboek).
en
“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”