domicilie als student

Hado
Topic Starter

domicilie als student

#1 , 09 sep 2013 14:43

Hallo

Mijn dochter wordt binnen vier maanden 18 jaar. Ze start haar opleiding aan de universiteit. Haar domicilie ligt bij mij, de moeder. Haar vader heeft voor haar een woning als kot gekocht - ik betaal hem daarvoor een maandelijkse bijdrage, en betaal aan mijn dochter een bijdrage voor eten en drinken als ze op kot zit. In de weekends verblijft ze afwisselend bij mij en bij haar vader. Een vrij normale situatie.

Maar ... nu eist de vader dat ze haar domicilie wijzigt naar haar kotadres. Ik ben daarmee niet akkoord. Volgens mij kan het zelfs niet, aangezien beide ouders nog financieel, fiscaal en moreel verantwoordelijk zijn voor haar en dat ook willen blijven tot als ze afgestudeerd is. Hij dreigt met 'juridische stappen'. En zet zijn dochter erg onder druk om haar domicilie zonder mijn akkoord te wijzigen.

Kan ze, eenmaal meerderjarig, zelf haar domicilie wijzigen, zonder mijn akkoord?
Kan haar vader dit op een of andere manier afdwingen?

Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Mieke
Laatst gewijzigd door Hado op 09 sep 2013 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angel87

#2 , 09 sep 2013 14:49

De algemene reglementering op het vlak van de bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.

Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. In het algemeen blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.

Een van de voornaamste gevolgen van deze situatie is dat de studenten administratief beheerd blijven door de gemeente waar zij ingeschreven zijn, met name voor al hun officiële documenten (identiteitskaart, rijbewijs, enz.), om getuigschriften of attesten te verkrijgen en voor hun kiesverplichtingen.

Nochtans gaat het niet om een dwingende regel, want de reglementering voorziet dat de student die geen gezin of haardstede meer heeft in zijn gemeente van oorsprong en niet meer ten laste van zijn gezin valt, ingeschreven wordt in de gemeente waar hij effectief verblijft.

Een student mag dus zijn inschrijving vragen in de registers van de gemeente waar hij studeert. Naast de realiteit van de effectieve verblijfplaats moet de gemeente bijgevolg nagaan of de student niet meer ten laste van zijn gezin valt (dat hij een financiële onafhankelijkheid geniet) en of hij geen gezin of haardstede meer heeft in een andere gemeente.

Het onderzoek met betrekking tot het effectieve karakter van de hoofdverblijfplaats van een student gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het gemeentelijke reglement terzake; de student is ertoe gehouden aan het gemeentebestuur alle elementen te leveren die het mogelijk moeten maken de situatie van de verblijfplaats te beoordelen, met name wat zijn financiële onafhankelijkheid betreft.
Alis Volat Propriis

Hado
Topic Starter

#3 , 09 sep 2013 15:50

Dus als ik het goed versta, hoef ik me geen zorgen te maken. Aangezien ze nog financieel, fiscaal en moreel ten laste is bij mij en bij haar papa. Als hij dit toch wilt afdwingen, wordt dat dan een zaak voor de vrederechter?

Reclame

Vandebos

#4 , 09 sep 2013 16:17

@angel87: tracht steeds de bron bij je bericht te plaatsen wanneer je post gebruik maakt van het werk van een derde (Niet zeker dat het zo is maar er wordt hier tegenwoordig teveel gedachteloos geplakt zonder bronvermelding gepost).

j.demoor

#5 , 11 sep 2013 08:48

“Art.372.Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Mijn dochter wordt binnen vier maanden 18 jaar‘

Zij is dan meerderjarig en kan zich domiciliëren waar ze wil met inachtneming van volgende bepalingen :
“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Niet inwonen in een ouderlijke woning ontneemt haar het recht niet op onderhoud uit art.203 B.W.
‘De rechtbank beoordeelt de opportuniteit van het aanbod van de ouder om het kind aan wie hij levensonderhoud is verschuldigd,in huis te nemen en het aldaar kost en onderhoud te verschaffen. Van een vrijstelling van de verplichting tot betaling van een onderhoudgeld kan geen sprake zijn als de verstandhouding dermate is gestoord dat samenwoning zeer moeilijk is geworden‘[Vred.Zomergem 21 december 2007(V.R./V.K.),R.W.2008-09,551-554].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2013 11:43

ook eens lezen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... _a_6_dd654" onclick="window.open(this.href);return false;

Als uw dochter alleen gaat wonen dan nog is er een bestaat er een (wederzijdse) onderhoudsverplichting tussen kinderen en hun ouders.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... d/betaald/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=242" onclick="window.open(this.href);return false;

Hado
Topic Starter

#7 , 11 sep 2013 15:15

Bedankt voor jullie antwoorden.

Voor alle duidelijkheid: mijn vraag gaat niet over de onderhoudsplicht. Haar vader en ik voldoen graag aan deze plicht, ongeacht waar haar domicilie ligt.

Mijn vraag is of ze op eigen initiatief, dus zonder mijn toestemming, haar domicilie als student kan veranderen naar de stad waar ze studeert, eenmaal ze meerderjarig is.

Als jullie me hier nog bevestiging van kunnen geven? Hartelijk dank.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2013 15:26

Gezien 18 jaar gaat en staat ze waar ze wil. Daar kan u niets aan zeggen.

Ook niet als ze een partner mee naar huis brengt om te blijven overnachten.

Ze is meerderjarig in alles en voor alles wat ze doet.

Terug naar “Andere”