Buitenschoolse Opvang

bangemama
Topic Starter

Buitenschoolse Opvang

#1 , 05 jul 2013 11:14

Wie is hier in gekend over wetgevingen en reglementen?

Mag men een inschrijving wijgeren bij een niet betaalde factuur van vorig jaar?
Is het opvragen van werkgeversattesten wettelijk?

wat kan ik doen als ik niet wil dat de foto van mijn kind online komt op hun website, ookal dien ik akkoord te gaan dat het wel mag bij de inschrijving van mijn kind, want als ik niet teken kan ik mijn kind niet inschrijven.

kan men voor- en nabewaking zomaar centraliseren op 1 plaats en vervoeren met bussen van en naar scholen?

OOh help

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
leeuwke1969

#2 , 10 jul 2013 09:13

Wie is hier in gekend over wetgevingen en reglementen?

Mag men een inschrijving wijgeren bij een niet betaalde factuur van vorig jaar?
Hangt ervan af of de onthaalouders werkt als zelfstandige of aangesloten bij een dienst. Bij een zelfstandige onthaalouder bepaalt deze de reglementen en kan ze inderdaad een kind weigeren in de opvang als de fakturen onbetaald blijven. Logisch want het is haar inkomen en bij niet betalen fakturen en de opvang die doorloopt, zal de openstaande schuld ook verder oplopen. Een onthaalouder aangesloten bij een dienst bepaalt niet zelf of een opvang verder loopt bij niet betaling, daar beslist de dienst. Het is wel zo dat deze na 3 aanmaningen de opvang stoptzet tot de openstaande fakturen betaald zijn.
Is het opvragen van werkgeversattesten wettelijk?
Bij een dienst (bij mij toch) wordt geen werkgeversattest gevraagd, maar de belastingsaangifte. Op die aangifte wordt het bedrag berekend van de opvang. Wij werken namelijk inkomensgerelateerd.

wat kan ik doen als ik niet wil dat de foto van mijn kind online komt op hun website, ookal dien ik akkoord te gaan dat het wel mag bij de inschrijving van mijn kind, want als ik niet teken kan ik mijn kind niet inschrijven. Ik denk niet dat ze mogen weigeren uw kind op te nemen als je niet wil dat ze op de website van de opvang komt. Ik doe dit sowieso niet, alhoewel de ouders dat kunnen aanvinken bij het ondertekenen van hun contract. Eens contact opnemen met ofwel de dienst of Kind en Gezin als het een zelfstandige onthaalmoeder betreft.

kan men voor- en nabewaking zomaar centraliseren op 1 plaats en vervoeren met bussen van en naar scholen? Wat bedoel je hiermee ? Ik doe ook buitenschoolse opvang, maar ik breng de kinderen wel zelf naar de scholen

OOh help

wanton

#3 , 10 jul 2013 18:36

Ik denk dat u best iemand prive inschakelt en betaalt die voor uw kinderen zorgt na school bij u thuis. In plaats van een beroep te doen op een algemene gemeenschapsdienst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bangemama
Topic Starter

#4 , 13 jul 2013 08:27

De opvang betreft opvang georganiseerd door de gemeente, werkgeversattesten worden gevraagd om werkende ouders voorrang te verlenen op niet werkende ouders. wij betalen hier vaste tarieven voor de opvang.

en wat ik bedoel met centraliseren. tot eind dit schooljaar was alle voor- en nabewaking op de scholen, nu hebben ze een nieuw complex gebouwd waar ze alle buitenschoolse opvang willen gaan doen, wat inhoud dat men ook voor- en nabewaking daar wil gaan houden en alle kinderen van en naar de scholen wil brengen met bussen. de locatie ligt echter aan de andere kant van de gemeente. Om vanaf volgend schooljaar opnieuw gebruik te maken van deze diensten moeten wij onze kinderen terug inschrijven, zolang niet alles is betaald van het vorige weigert men dus kinderen in te schrijven.

lachertje

#5 , 14 jul 2013 21:14

wel een beetje normaal vindt ik dat ze werkende ouders voor laten gaan op niet werkende ouders qua kinderopvang.

denk dat de dienst zelf deze richtlijnen uitschrijft.
je zal een keuze moeten maken, ofwel betaal je de factuur en kan je de kinderen terug inschrijven
of wel betaal je niet en zorg je zelf voor de opvang van je kinderen.

wat betreft centraliseren van de dienst, denk ik dat ook dit normaal is.
de opvang wordt geregeld door de gemeente zelf, er wordt met de scholen afgesproken tot hoe laat de kinderen in die scholen blijven
en al naar gelang worden ze opgehaald met het busje ofwel te voet.

voor u kan het misschien verder lijken, maar de plaats is misschien wel logischer voor de scholen in de buurt?
of kan zijn dat dit een oplossing is voor de zomer? wordt ook soms gedaan hoor, nu hebben ze misschien meer ruimte? of een speel tuin? wat anders niet was?
en als de gemeente liever 1 plaats heeft om al de kinderen te samen te zetten, en er kan op die manier bespaard worden dan is de keuze rap gemaakt;
Het zou zelfs kunnen dat de ene plaats niet rendabel was en dat ze daarom naar 1 plaats over gegaan zijn.

wat betreft foto, denk dat de wet van de privacy hier van toepassing is.

bangemama
Topic Starter

#6 , 15 jul 2013 15:05

wel een beetje normaal vindt ik dat ze werkende ouders voor laten gaan op niet werkende ouders qua kinderopvang. = ja leuk systeem maar mag het wettelijk?

je zal een keuze moeten maken, ofwel betaal je de factuur en kan je de kinderen terug inschrijven of wel betaal je niet en zorg je zelf voor de opvang van je kinderen. = het gaat niet over wel of niet kunnen betalen maar of men wettelijk iemand kan weigeren op 1 niet betaald factuur, dit gaat ook niet om mezelf maar gewoon om het feit dat het vakantieperiode is en het deze periode al duur genoeg is en we de facturen voor de opvang van mei en juni nog niet hebben gekregen (wat maakt dat wij dus allemaal een openstaande facturen hebben)

wat betreft centraliseren van de dienst, denk ik dat ook dit normaal is. de opvang wordt geregeld door de gemeente zelf, er wordt met de scholen afgesproken tot hoe laat de kinderen in die scholen blijven en al naar gelang worden ze opgehaald met het busje ofwel te voet. = het gaat hier over meer dan 100 schoolgaande kinderen die men gaat verplaatsen naar 1 plaats, met de bus, kinderen kunnen voortaan niet meer met de fiets naar school tenzij ouders de kinderen met de fiets naar de voorbewakingen brengen (indien geen gebruik van de voorbewaking, moet je zelf zorgen dat de fietsen daar dan maar staan = denk eens aan grote gezinnen?? eenoudergezinnen, omrijden - tijdsdruk enz... )

voor u kan het misschien verder lijken, maar de plaats is misschien wel logischer voor de scholen in de buurt? = 3 van de 4 scholen liggen aan de zuidkant , 1 aan de noordwest en de opvang is noordoost in de gemeente, een ommetje van 3 km (heen en terug dus) bovendien gebeuren er zo al genoeg ongelukkig met schoolbussen.

of kan zijn dat dit een oplossing is voor de zomer? wordt ook soms gedaan hoor, nu hebben ze misschien meer ruimte? of een speel tuin? wat anders niet was?
= is niet enkel voor de zomervakantie, is meer ruimte, is een nieuw gebouw en dus helemaal comform, ma men spreekt dat de opvanglokalen op scholen ondermaats zijn, maar onze kinderen krijgen wel les in de ruimtes of worden gebruikt als refter (wat ik dan beschouw dat men prioritait geeft om eigen gemeentegeld te gaan steken in opvang ipv in onderwijs)

en als de gemeente liever 1 plaats heeft om al de kinderen te samen te zetten, en er kan op die manier bespaard worden dan is de keuze rap gemaakt; besparen? complex kost veel geld, maar geld voor nieuwe bus is er niet dus gaan ze wat rondrijden met 100 kinderen in een oude versleten bus die vaak in panne staat, en qua loonkost, ze hebben nog steeds 1 begeleider per 14 kinderen nodig, dus dat zal eens gebeuren 1 personeelslid minder, hooguit eens 2.

ik wil ook even benadrukken dat ik niet wil spreken uit mijn eigen ervaringen over dit dossier maar dat ik tracht om in functie van alle schoolgaande kinderen te denken.

we spreken hier over een centralisatie aan de andere kant van de gemeente waarvoor men meer dan 100 kinderen wil gaan verplaatsen voor de voor- en nabewaking;

lachertje

#7 , 22 jul 2013 09:36

ik heb 5 kinderen groot gebracht, alleen de laatste 4 jaar van mijn jongste kind is opgevangen geweest door de kinderopvang van de gemeente.
omdat ik dan kon gaan werken,

zie, die gemeente heeft op een of andere manier dat gebouw in gebruik, het gebouw in conform, ik zie daar echt geen problemen in

wat wilt u nu? dat ze alles terug naar het oude systeem brengen?

ongelukken met schoolbussen?,

lieve mevrouw ik heb 1 kind gehad in buitengewoon onderwijs, u klaagt van 3 km heen en weer? (ik had geen keuze)
mijn kind type 1, want er is verschil hoe de kinderen worden opgehaald
bv type 2 kinderen worden thuis opgehaald (ophaal systeem is wel het zelfde)
mijn kind type 1 niet (ook oude bussen)

wij stonden om 6.45 te wachten aan de bus, regen, sneeuw koude maakt niets uit, wij stonden daar te wachten aan een straat die op voorhand was medegedeeld tot de bus kwam
en NIET aan een bushalte waar wij eventueel nog konden gaan schuilen,
mijn dochter was toen 6 jaar en ik bleef bij haar tot zij op de bus was.
eens op de bus was het nog rijden tot alle kinderen van die route werden opgehaald
dus mijn dochter was niet in de school voor 8.30 was 1.5 rijden en hopen dat er geen file was op een traject van nog geen 12 km
in de avond werd zij wel als eerste afgezet, rij tijd 0.30 min

en bij u zou dat 3 km zijn? ik had geen keuze, mijn kind moest naar een buitengewoon onderwijs
ik treed wanton bij
best iemand privé inschakelt en die betalen om voor uw kinderen te zorgen na school bij u thuis. In plaats van een beroep te doen op een algemene gemeenschapsdienst.

lachertje

#8 , 22 jul 2013 09:38

wil echt niet cynisch over komen of u kwetsen, maar de realiteit is daar wel
er zijn andere dingen waar men zich beter druk over kan maken dan over een afstand van 3 km
echt dat is niets. geloof mij vrij

Terug naar “Andere”