#6 , 15 jul 2013 15:05
wel een beetje normaal vindt ik dat ze werkende ouders voor laten gaan op niet werkende ouders qua kinderopvang. = ja leuk systeem maar mag het wettelijk?
je zal een keuze moeten maken, ofwel betaal je de factuur en kan je de kinderen terug inschrijven of wel betaal je niet en zorg je zelf voor de opvang van je kinderen. = het gaat niet over wel of niet kunnen betalen maar of men wettelijk iemand kan weigeren op 1 niet betaald factuur, dit gaat ook niet om mezelf maar gewoon om het feit dat het vakantieperiode is en het deze periode al duur genoeg is en we de facturen voor de opvang van mei en juni nog niet hebben gekregen (wat maakt dat wij dus allemaal een openstaande facturen hebben)
wat betreft centraliseren van de dienst, denk ik dat ook dit normaal is. de opvang wordt geregeld door de gemeente zelf, er wordt met de scholen afgesproken tot hoe laat de kinderen in die scholen blijven en al naar gelang worden ze opgehaald met het busje ofwel te voet. = het gaat hier over meer dan 100 schoolgaande kinderen die men gaat verplaatsen naar 1 plaats, met de bus, kinderen kunnen voortaan niet meer met de fiets naar school tenzij ouders de kinderen met de fiets naar de voorbewakingen brengen (indien geen gebruik van de voorbewaking, moet je zelf zorgen dat de fietsen daar dan maar staan = denk eens aan grote gezinnen?? eenoudergezinnen, omrijden - tijdsdruk enz... )
voor u kan het misschien verder lijken, maar de plaats is misschien wel logischer voor de scholen in de buurt? = 3 van de 4 scholen liggen aan de zuidkant , 1 aan de noordwest en de opvang is noordoost in de gemeente, een ommetje van 3 km (heen en terug dus) bovendien gebeuren er zo al genoeg ongelukkig met schoolbussen.
of kan zijn dat dit een oplossing is voor de zomer? wordt ook soms gedaan hoor, nu hebben ze misschien meer ruimte? of een speel tuin? wat anders niet was?
= is niet enkel voor de zomervakantie, is meer ruimte, is een nieuw gebouw en dus helemaal comform, ma men spreekt dat de opvanglokalen op scholen ondermaats zijn, maar onze kinderen krijgen wel les in de ruimtes of worden gebruikt als refter (wat ik dan beschouw dat men prioritait geeft om eigen gemeentegeld te gaan steken in opvang ipv in onderwijs)
en als de gemeente liever 1 plaats heeft om al de kinderen te samen te zetten, en er kan op die manier bespaard worden dan is de keuze rap gemaakt; besparen? complex kost veel geld, maar geld voor nieuwe bus is er niet dus gaan ze wat rondrijden met 100 kinderen in een oude versleten bus die vaak in panne staat, en qua loonkost, ze hebben nog steeds 1 begeleider per 14 kinderen nodig, dus dat zal eens gebeuren 1 personeelslid minder, hooguit eens 2.
ik wil ook even benadrukken dat ik niet wil spreken uit mijn eigen ervaringen over dit dossier maar dat ik tracht om in functie van alle schoolgaande kinderen te denken.
we spreken hier over een centralisatie aan de andere kant van de gemeente waarvoor men meer dan 100 kinderen wil gaan verplaatsen voor de voor- en nabewaking;