Lening ouders

bert
Topic Starter

Lening ouders

#1 , 13 mar 2007 09:49

Ik heb met mijn vrouw gebowd met geld geleend van de schoonouders, op grond van en naast de schoonouders.

Ik heb het leningcontract NIET mee ondertekend.
--> Kunnen mijn schoonoudres me desalniettemin verplichten (op dit moment en na het overlijden van mijn vrouw) de lening (mee) af te betalen?

Wat zijn bovendien mijn rechten mocht mijn vrouw overlijden zodat ik alleen met de 2 kinderen achterblijf?
--> Heb ik levenslang vruchtgebruik van de woning?, kan ik m.a.w. uit het huis gezet worden of niet?
--> Hebben mijn ouders de naakte eigendom die bij mijn overlijden overgaat in volle eigendom?
--> Of worden bij mijn overlijden mijn kinderen eigenaars, zelfs al was het huis nog niet afbetaald, noch door mijn vrouw, noch door mij?

Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten, Bert.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert

#2 , 14 mar 2007 07:18

Is opstal, alles wat op de grond van de schoonouders staat is hun eigendom.

j.demoor

#3 , 15 mar 2007 12:11

Ik ga ervan uit dat ?mijn vrouw? betekent ?mijn echtgenote? en dat u trouwde onder het wettelijk stelsel(=zonder contract).

?Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van BEIDE echtgenoten vereist om ...2...d) een lening aan te gaan...Art.1422.Op verzoek van een der echtgenoten die bewijst dat hij een wettig belang heeft en onverminderd de rechten van de te goeder trouw zijnde derden, kan de rechtbank van eerste aanleg elke handeling nietig verklaren, die de andere echtgenoot heeft verricht :1? in strijd met de bepalingen van de artikelen...1418...; de nietigverklaring van de handelingen genoemd in artikel 1418, 2. onderstelt bovendien een benadeling.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1409.Onverminderd de navolgende artikelen kan een eigen schuld van een der echtgenoten slechts verhaald worden op diens eigen vermogen en inkomsten.?(B.W.).

Bij overlijden van uw vrouw geldt:?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.).

Niet alleen de woning,maar ook de schulden behoren tot de nalatenschap.Het vruchtgebruik op de woning houdt in dat u er in principe niet kan uitgezet worden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”