Beste,
In een zaak tegen mijn moeder is een gevangenisstraf van 38 maanden uitgesproken;
Het betreft hier 30 maanden voorwaardelijk, nu effectieve gevangenisstraf geworden en 8 maanden effectieve gevangenisstraf uitgesproken bij vonnis van de correctionele rechtbank te Gent.
Mijn moeder heeft opdracht aan haar raadsman beroep aan te tekenen tegen deze uitspraak; de eerste zittijd in beroep werd , zo verteld onze raadsman op dag van afspraak ter plaatse , uitgesteld. Hij zou ons de nieuwe datum voor de volgende zittijd meedelen om alsnog te kunnen pleitten in het voordeel van mijn moeder.
Aangezien de 30 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf immers handelde over totaal andere feiten waren wij van mening dat het aantekenen van beroep gegrond was. verder nog omdat mijn moeder een vrouw is van 63, die bovendien ziek dachten wij ons niet te mogen neerleggen bij de beslissing van de rechtbank/ Meer nog: zowel de rechter als het openbaar ministerie waren van mening dat er een ganse reeks verzachtende omstandigheden waren die in het voordeel van mijn moeder spraken, ze waren beiden van mening dat mijn moeder niet kon geassocieerd worden met de praktijken van andere beklaagden die in dezelfde zaak zijn voorgekomen, dat ze dezelfde straf kreeg als voornoemde medebeklaagden leek ons daarom nog een reden om in beroep te gaan.
Beroep werd dus aangetekend (volgens onze advocaat) een uitgestelde zitting was zoals ik hierboven reeds schreef het gevolg, onze raadsman zou ons op de hoogte houden van een volgende zittijd. Dit gebeurt niet , ook mijn moeder krijgt van het gerecht geen bericht van volgende zittijd. Het volgende bericht dat wij ontvangen in deze zaak is dat mijn moeder zich binnen de vijf dagen moet aanbieden in de gevangenis.. ze heeft niet de kans gekregen om zich in beroep te verdedigen.
Op het vonnis staat te lezen dat er laattijdig beroep is aangetekend tegen de uitspraak... heeft onze advocaat het nagelaten beroep aan te tekenen? wat kunnen wij hieraan doen? Kunnen wij in hoger beroep gaan? wat staat ons te doen als zoals naar alle waarschijnlijkheid doet vermoeden onze advocaat het beroep niet of laattijdig heeft aangevraagd? Mijn moeder heeft recht op een eerlijk proces, ik ben in de overtuiging dat indien ze zich mag verdedigen zij niet de gevangenis in moet.
Hopende op een snelle reaktie , donderdag moet mijn moeder zich aandienen in de gevangenis.
dank bij voorbaat,
Ippr