lening aan famielid

chantal1
Topic Starter

lening aan famielid

#1 , 28 feb 2007 09:15

anderhalf jaar geleden heb ik aan een familielid een geldbedrag geleent
door enkele woordenwisselingen hebben we nog amper contact en beweert de persoon nu dat ik niets heb geleent aan haar
het gaat om een behoorlijk bedrag..kan ik hier nog iets tegen doen om haar te doen betalen?
ik heb nog wel het uittreksel van de storting van dat bedrag op haar rekeningnummer maar zonder vermelding dat het om een lening gaat
ik heb wel nog verschillende mailtjes waarin we het over dat geld hebben en waar ze dus tioegeeft dat ze het heeft geleent van me
is er iets dat ik kan doen?zoja, is het de moeite en heb ik een kans dat ik dat geld nog ga terugkrijgen?

alvast bedankt
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 mar 2007 10:32

?Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt...Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is.Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld, of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.?(Burgerlijk Wetboek).

De mailtjes die van de ontleenster uitgaan kunnen zulk ?begin van bewijs door geschrift? zijn,van een verbruiklening.

?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht of van de rechtbank van eerste aanleg,naargelang het bedrag.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”